סגור

בצל המשבר: אלפי ישראלים הביעו התעניינות בעבודה בענף הבנייה

בצל שיתוק ענף הבנייה מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", ולצד מאמצי הממשלה להפחתת התלות בכוח אדם זר ופלסטיני - אלפי ישראלים הביעו התעניינות בעבודה בענף הבנייה. מדובר בקמפיין משותף של התאחדות הקבלנים ומשרד הבינוי והשיכון, שהביא למאות נרשמים שהביעו עניין בעבודה בענף הבניה. מה יקבלו המתעניינים, איזה קורסים יוצעו ומה התקציב? כל הפרטים

מאז שפרצה מלחמת "חרבות ברזל", ענף הבנייה נכנס לשיתוק. מאות אלפי עובדים פלסטיניים לא מורשים להיכנס לישראל, ופרויקטים רבים נעצרו. כעת נודע למרכז הנדל"ן כי למעלה מ-1,000 ישראלים הביעו התעניינות בעבודה בענף הבנייה, בעקבות קמפיין של משרד הבינוי והשיכון, התאחדות הקבלנים, והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל. למתעניינים יוצע קורס בסיסי במקצועות השלד, או לימודי מקצוע כגון מיזוג או חשמל, כאשר משרד השיכון מממן ההכשרות ב-20 מיליון ש"ח.
כאמור, מאז תחילת המלחמה נאסר על כ-100,000 פועלים פלסטינים משטחי יהודה, שומרון ועזה, להמשיך להיכנס לעבוד בשטח ישראל. האיסור הוביל למחסור חריף בכוח אדם לענף הבנייה, בעיקר אחרי בריחתם כמה אלפי פועלים זרים ממולדובה, סין ואוקראינה בימים הראשונים ללחימה.
בחודש נובמבר יצא לדרך הקמפיין תחת הכותרת "בונים עליכם - כולנו שותפים בבניין הארץ". הקמפיין, אשר פונה אל שני המינים, מדגיש את ההטבות הכלכליות שבעבודה בענף כ"עבודה מועדפת" לאחר השירות הצבאי, וכן מציע "מענק התמדה" בגובה של כמה אלפי שקלים בחודש למי שימשיכו לעבוד בענף. לנרשמים מוצע קורס קצר של חודש אחד בו תילמד העבודה הבסיסית, ולאחר מכן יחל שלב הסטאז', שיבוצע באתר בנייה ממשי. מקצועות המצריכים קורסים מעמיקים יותר, כמו חשמלאות, יילמדו באחת מתוך 60 מכללות ברחבי הארץ, בהן יש כוונה לפתוח מסלולי לימוד ייחודיים אם אכן תהיה היענות. משרד הבינוי והשיכון מתקצב את ההכשרה ב-20 מיליון שקלים בשלב זה.
הניסיון למשוך עובדים ישראליים לענף הבנייה הוא לא חדש, ונכשל בעבר לא פעם. עם זאת, ההישענות הכמעט גורפת על עבודת פלסטינים, וההבנה שהמצב לא יכול לחזור לקדמותו, מאחר וקיים רצון שלא להסתמך בלעדית על גורמים חיצוניים בתחום כל כך קריטי למדינה, עשוי להוביל לשינוי תפישתי אצל הישראלים - בטח כשמדובר בעבודה שאפשר להרוויח בה משכורת גבוהה מהממוצע.
גורמים נוספים בתחום מנסים לקדם את הנושא במקביל. בקרוב צפוי להיפתח קורס שלדאים לישראלים במכללת שבירו בבאר שבע, יוזמה שמקודמת על ידי ארגון הקבלנים בנגב, בשיתוף עם המכללה ועם קבלנים פרטיים שנרתמו לעניין. הרעיון הוא להשתמש, בתור התחלה, בתשתית הקיימת של המכללה, שמכשירה היום סטודנטים ישראליים להיות מנהלי עבודה באתרי בנייה.
נכתב על ידי מערכת מרכז הנדל"ן