סגור
שטח תוכנית חוף התכלת בהרצליה
שטח תוכנית חוף התכלת בהרצליה (צילום: אוראל כהן)

בעלי קרקעות בחוף התכלת: עיריית הרצליה מסרבת להכין תוכנית מפורטת לאזור

העירייה טוענת כי לפי החוק כדי להגיש תוכנית מפורטת שלאחריה יוצאו היתרי בנייה נדרשת התאגדות של 75% מבעלי הקרקע. אולם לטענת בעלי הקרקע הפרטיים, במקרה זה מדובר בעשרות אלפי בעלי זכויות, ולכן המשימה כמעט בלתי אפשרית: "עיריית הרצליה יודעת שכעת הכוח בידיים שלה, אבל היא בוחרת לתקוע מקלות בגלגלים"

אחת מעתודות הנדל"ן הלוהטות של אזור הביקוש תקועה: מאות בעלי זכויות בקרקע בחוף התכלת בהרצליה מוחים נגד סירוב העירייה להכין תוכנית מפורטת לאזור.
"לא רק שהעירייה לא מקדמת תוכניות מפורטות בצורה יעילה ומהירה, אלא שהיא מצהירה באופן מפורש כי לא תפעל לקידום תוכניות מפורטות בשטח", נכתב במכתב שנשלח השבוע לערן ניצן, יו"ר הוועדה המחוזית תל אביב, על ידי עורכי הדין עידו סונדרס ויובל גלאון ממשרד עמית, פולק מטלון ושות'. "לעמדתנו מדובר בלא פחות מביזוי של הוועדה המחוזית בפרט, ואף ביזוי של השלטון המרכזי בישראל בכלל".
התוכנית הכללית לשטח חוף התכלת, שאושרה בינואר האחרון, מתייחסת לשטח של 2,000 דונם שנמצא בין מבנה מלון מנדרין בתל אביב וכביש 5 בדרום למרינה בהרצליה ולאזור התעשייה הרצליה פיתוח.
הרובע החדש כולל 12.5 אלף יחידות דיור, כ-640 אלף מ"ר שטחים למבני ציבור מקומיים וכלל עירוניים, כ-680 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, כ-30 אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-120 אלף מ"ר למלונאות (כ-2,000 חדרי מלון). בנוסף לכך התוכנית כוללת 690 דונם של פארק חופי בנוסף לכ-130 דונם שטחים פתוחים, לרבות פארק ארכיאולוגי וטבע עירוני בתל מיכל. מרבית שטח הרובע נמצא בבעלות של אלפי בעלי זכויות פרטיים, ובחלק קטן של הקרקע מחזיקות רמ"י ועיריית הרצליה.
"עיריית הרצליה יודעת שכעת הכוח בידיים שלה, אבל היא בוחרת לתקוע מקלות בגלגלים", אמרו עורכי הדין עידו סונדרס ויובל גלאון, שמייצגים את "עמותת חוף התכלת", המרכזת חלק מבעלי הקרקע הפרטיים. "ברור לנו מה עומד מאחורי התנערות העירייה מהתוכנית. קודם כל העירייה מסוכסכת עם השלטון המרכזי בשל טענתה להיעדר תשתיות. אנחנו רואים מה קורה לאחרונה בקריית שחקים. כעת העירייה מצאה הזדמנות לנצל את כוחה בשביל להשיג תקציבים. הכל זה משחקי כוח מול השלטון המרכזי".
"לצערנו, בינתיים לא אכפת לעירייה לתקוע הקמה של אלפי יחידות דיור בלב אזור הביקוש", הוסיפו השניים. "לא מעניין אותה שהממשלה השקיעה כבר מיליארדים בקו רכבת קלה הכולל חמש תחנות בתחום חוף התכלת. רק הציבור מפסיד. לכן פנינו לוועדה המחוזית שתפעל בדחיפות בנושא".
יש להבהיר כי לפי החוק רק התאגדות של 75% מבעלי קרקע פרטיים תאפשר להם להגיש תוכנית מפורטת שלאחריה יוצאו היתרי בנייה. אולם במקרה זה מדובר בעשרות אלפי בעלי זכויות, ולכן המשימה כמעט בלתי אפשרית.
מעיריית הרצליה נמסר ל"כלכליסט": "רוב הקרקע בחוף התכלת היא בבעלות פרטית, ולאחר שהעירייה קבעה את עקרונות התכנון הכלל עירוני במסגרת תוכנית מתאר כוללנית, על בעלי הקרקע לקדם את התכנון באמצעות תוכניות מפורטות אשר יהוו בסיס למתן היתרי בנייה".
עו"ד מרים דונין-שוב, ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות' עם המבורגר עברון, המייצגת מאות בעלי זכויות בחוף התכלת, אמרה: "מאחר שהבעלות אינה הומוגנית וכדי להרים תוכנית צריך רוב מסוים, מצופה מהעירייה שהיא זו שתקדם את התוכנית. כל התכנון של המתחם נולד לאחר שהעירייה התחייבה לקדם תכנון בפני הוועדה המחוזית. במשך שנים העירייה גררה רגליים, וזו חובתה של העירייה לעשות את זה. מדובר במתחם עם אלפי בעלי זכויות ואי אפשר לצפות מהם לקדם תוכנית מפורטת".
לדברי עו"ד יוסי מוסרי ממשרד מוסרי וחביב, תגובת העירייה היתה צפויה: "מהתנהלות העירייה עד כה עולה שהיא מעדיפה לטפל בשכונות הקיימות מאשר להתמודד עם האתגר של תוכנית ענקית חדשה במתחם חדש שעבור פיתוחו תהיה זקוקה למיליארדים".