סגור

המועצה הארצית לתכנון ובנייה האריכה את תמ"א 38 בשנה

התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה הוארכה עד אוקטובר 2023, כדי למנוע מצב שבו תסתיים ולא תהיה לה חלופה. מנהלת מינהל התכנון דלית זילבר התנגדה: "לתמ"א 38 אין זכות קיום, היא לא תוריד את מחירי הדיור"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג') להאריך את תוקף תמ"א 38 בשנה - עד אוקטובר 2023. לרשויות מקומיות שרוצות בכך שמורה הזכות לפעול בתנאים מסוימים על פי תמ"א 38 עד שנת 2026.


לאחר דיון שנמשך כשלוש שעות, 22 מחברי המועצה, כולל ראשי השלטון המקומי, הצביעו בעד הצעתו של היו"ר שלומי הייזלר. במפתיע, החברה להגנת הטבע העלתה הצעה נגדית שלפיה תוקף תמ"א 38 יוארך על פי המתכונת שהייזלר ביקש, אך התוכנית לא תחול על מתחמים שקרובים לתחנות עתידיות של הרכבת הקלה והמטרו. בהצעה הזו תמכו חמישה חברים. כצפוי, דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון וממלאת מקום יו"ר הוועדה, התנגדה לכל הצעה שפירושה הארכה של תמ"א 38.

2 צפייה בגלריה
בניין שממתין לתמ"א 38 בגבעתיים
בניין שממתין לתמ"א 38 בגבעתיים
בניין שממתין לתמ"א 38 בגבעתיים, ארכיון
(צילום: אוראל כהן)

בנובמבר 2019 המועצה הארצית החליטה כי באוקטובר 2022 תבוטל תמ"א 38 - התוכנית הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. במקביל מינהל התכנון, הרשות להתחדשות עירונית ומשרד הפנים מקדמים שני מהלכים.
האחד, תוכניות ברמה עירונית שמגדירות את התנאים להתחדשות הבניינים, ועם זאת נותנות מענה לצורכי העיר. אלא שאישור תוכניות כאלה אינו מידי וצפוי להימשך שנים. לכן במקביל שרת הפנים איילת שקד מקדמת חוק שיחליף את הוראות תמ"א 38.
מצד אחד הוא מקנה ליזמים יותר זכויות בנייה, מצד שני הוא מאפשר לעיריות לגבות היטל השבחה ומאפשר להקצות בבניין שטח לצורכי ציבור. אלא שהליכי החקיקה לא הושלמו, הממשלה הקודמת היתה משותקת ולא קידמה את החקיקה, ואילו הכנסת הנוכחית טרם הצביעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית. בנוסף לכך משרדי הממשלה צריכים לנסח תקנות שיקבעו את אופן מימוש החוק, והכנתן תימשך חצי שנה לפחות. לכן הייזלר ביקש להאריך את תמ"א 38 בשנה נוספת כדי למנוע מצב שבו התוכנית תבוטל, ולא תהיה לה חלופה אחרת.
כדי לזכות בתמיכת השלטון המקומי, שרבים מחבריו מתנגדים לתמ"א 38, הייזלר התחייב כי הארכת התוקף בשנה היא סופית. בדבריו למועצה אמר: "בגלל הנסיבות החלופה לתמ"א 38 לא אושרה בקריאה שנייה ושלישית. נביא אותה בתחילת המושב הקרוב. בנסיבות האלה שנוצרו, ועל רקע העובדה שלא רוצים להשאיר את השוק במצב שאין אפשרות לחזק מבנים, אנחנו רוצים להאריך את התמ"א בשנה, תוך אמירה שמדובר בנסיבות מיוחדות. נכון שהיו כבר החלטות קודמות, אבל משבר הדיור בעיצומו והליכי החקיקה כבר בדרך".

2 צפייה בגלריה
ועידת הנדלן עו"ד שלומי הייזלר יור מטה התכנון הלאומי
ועידת הנדלן עו"ד שלומי הייזלר יור מטה התכנון הלאומי
שלומי הייזלר
(צילום: אוראל כהן)

ההצעה הנגדית של המשרד להגנת הסביבה נולדה לאחר שזילבר הסבירה לחברי המועצה כי פרויקטים של תמ"א 38 עלולים לסכל את תוכניות המדינה לצופף ולהגדיל דרמטית את מספר הדירות באזורים שקרובים לתחנות המטרו. על פי עמדתה, תמ"א 38 מאפשרת חידוש של בניין בודד בלי התייחסות למרחב סביבו. אבל כדי להגיע לעוצמות הבנייה שאליהן המדינה שואפת, תוך שמירה על איכות התכנון וסביבה עירונית נעימה, צריך לבחון את המרחב כולו. להמחשה הציגה זילבר עשרות בקשות שהוגשו לביצוע תמ"א 38 בסביבת תחנה עתידית בראשון לציון. לדבריה, גם אם העיריות יסרבו לבקשות האלה, הן עלולות להיגרר לעררים.
"לתמ"א 38 אין זכות קיום", אמרה זילבר. "לא רק שאינה תורמת - היא פשוט מטרפדת. אני רואה את כל הסקרים שערכו הקבלנים. ברור שמחירי הדיור עולים, אבל להגיד שזה מה שיוריד אותם זו טעות. רק בעלי אינטרס ירוויחו מהאירוע הזה, אסור שהתמ"א תמשיך. זה שעוד דירות ייבנו בתל אביב במבנים סופר-דופר יוקרתיים, זה לא מה שיוריד את מחיר הדירות".
שקד מסרה בתגובה כי היא "מברכת את המועצה הארצית שאישרה כעת ברוב גדול הארכה של שנה לתמ"א 38 עד להשלמת חקיקת 'חלופת שקד'. החלופה החדשה לתמ"א תאושר בקרוב בכנסת, ובשנה הקרובה ניתן יהיה להשתמש בתמ"א 38 או בחלופה במקביל כדי לייצר ודאות לשוק. מדובר בצו השעה. חייבים להמשיך כל העת בבנייה ובהתחדשות עירונית".