סגור

בלעדי
המדינה השמיטה מדירוג הקבלנים את סעיף הבטיחות

דירוג הקבלנים שהשיקה המדינה סיפק הזדמנות פז לשפר את הבטיחות בענף הבנייה, אבל בנוסחת הדירוג כלל אין קריטריון של בטיחות; ממסמך שהגיע לידי כלכליסט עולה כי במקום שתקבל משקל של 30% כמתוכנן, הבטיחות נשארה בחוץ והושארה לשיקול דעת המזמין; הנימוק: קבלן שבמאגר הקבלנים המורשים לעבוד עם הממשלה ממילא עומד ברף הבטיחות

מידת הבטיחות או חוסר הבטיחות שינקטו קבלני התשתית והבנייה שייבחרו במכרזים של הממשלה לא תשפיע על דירוג איכות עבודתם, כך עולה מבדיקת "כלכליסט".
השבוע נחשף כאן כי הממשלה החלה לדרג את איכות הביצוע של קבלני התשתית והבנייה שהיא מעסיקה. הציונים האלה ישפיעו בעתיד הקרוב על זהות הזוכים במכרזים.


כיום השיקול המרכזי, אם לא היחיד, לבחירת קבלן במכרז הוא המחיר. השאיפה היא כי בתוך כחצי שנה יהיה לקבלנים גם ציון איכות שבו מזמיני העבודה הממשלתיים יצטרכו להתחשב לפני בחירה של קבלן. הצעד הראשון ליישום המהלך התחיל לפני כשבועיים כאשר הושקה לראשונה מערכת ממשלתית לדירוג איכות הקבלנים. המערכת תשמש גופי ממשלה שבוחרים קבלנים, ובהם משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות והחברה למשק וכלכלה של השלטון המרכזי.
את הקריטריונים לדירוג הקבלנים גיבש צוות בין משרדי שהוביל משרד ראש הממשלה. הצוות הזה היה ער לסוגיית הבטיחות ואף גיבש מסמך עם קריטריונים לדירוג. על פי המסמך שהגיע לידי "כלכליסט" ציון הבטיחות אמור היה להוות 30% מציון ההערכה הכולל של ביצועי הקבלן. אבל הסוגייה עוררה מחלוקת בדיונים שערך הצוות. חלק מהגופים הממשלתיים שהיו שותפים בו סברו כי אין צורך לדרג את הבטיחות של הקבלנים. על פי גישת המתנגדים, קבלן שמופיע במאגר הקבלנים המוכרים ויכול להתמודד במכרזי ממשלה - ממילא עומד ברף הבטיחות הדרוש.

2 צפייה בגלריה
עבודות בנייה רכבת קלה גוש דן
עבודות בנייה רכבת קלה גוש דן
עבודות בניית הרכבת הקלה בגוש דן
(צילום: אוראל כהן)


מדיניות מעורפלת

לכן הצוות החליט כי בשלב זה ההחלטה אם להשתמש בדירוג הבטיחות היא וולונטרית להחלטת המשרד הממשלתי מזמין העבודה. בחצי השנה הקרובה ייאספו נתונים על דירוגי האיכות בכלל של הקבלנים וגם דירוגי הבטיחות, בתום התקופה הנושא ייבחן שוב.
אלא שכרגע מדיניות הממשלה באשר לעבירות בטיחות של קבלנים שעובדים איתה מעורפלת. את מאגר הקבלנים המוכרים מנהלת חטיבת הנכסים בחשב הכללי באוצר (החשכ"ל). על פי נוהל שפורסם ב־2019 החשכ"ל אמור היה להשעות מהמאגר לתקופה של חצי שנה או שנה קבלנים שהוצאו נגדם צווי סגירה בשל ליקויי בטיחות. אבל הנוהל הזה נמצא כעת בבדיקה וצפוי להשתנות. לאחרונה נחשף ב"כלכליסט" כי החשכ"ל ביטל השעיה של חברות גדולות למרות אירועי בטיחות חומרים.

היזם ניר ינושבסקי: "עד היום מספיק היה שקבלן אחד לא ישלם מע"מ, או לא יקפיד על בטיחות, כבר הוא יותר זול, וכולם יורדים לרמה שלו"

על פי תיעוד של הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מתחילת 2021 נהרגו 35 עובדים בתאונות עבודה בענף הבניין, 47 נפצעו באורח קשה ו־215 באורח בינוני. הקבוצה מצאה כי לפחות חמישה מבין ההרוגים היו מועסקים אצל קבלני תשתית גדולים שעובדים עם הממשלה.
לסוגיית הבטיחות יש גם היבט כלכלי. הקבלנים טוענים כי אמצעי הבטיחות לא מתומחרים, במיוחד במכרז תחרותי שבו נבחרים על פי הצעת המחיר. כדי לפתור זאת הם מבקשים כי לתשלום לקבלן שזכה במכרז יתווסף סכום ידוע מראש למימון אמצעי הבטיחות.
קבלנים שאיתם שוחחנו טוענים כי בחודשים האחרונים מתקיימת תחרות עזה על מכרזי הממשלה שגרמה לשחיקה ברווחים. הטענה היא כי חברות הגישו הצעות נמוכות מדי ולא כלכליות, הדבר יוביל לפגיעה בבטיחות או באיכות הבנייה. אותם גורמים מברכים על ההחלטה להכניס מדדי איכות לשיקולים שישפיעו על בחירת קבלנים.

נצחון "קבלני המזוודה"

לדברי יאיר סיוון, מנכ"ל חברת דרך עפר, "בשלושת החודשים האחרונים היו כמה מכרזים על גבול הבלתי הגיוניים - למשל במכרז של נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) לביצוע עבודות תשתית ברחוב ראול ולנברג האומדן הראשוני שלהם היה כי עלות הפרויקט היא 132 מיליון. אבל קבלן לקח את העבודה ב־90 מיליון. זה בלתי הגיוני בעליל. גם במכרז בהרצליה של נת"ע היו פערים לא הגיוניים בין האומדן לתוצאה. אתה לא מרוויח מפרויקט כזה 30 מיליון שקל, בסוף אחוזי הרווח בפרויקט הם 5%־7% ואתה לא מגיע לסכומים כאלה".
הטענה היא כי במכרזים שבהם התחרות היא רק על מחיר זוכות חברות ברמת בנייה ירודה, של קבלנים המכונים בענף "קבלני מזוודה" - משום שהם מעבירים את העבודה לקבלן משנה.

מתחילת 2021 נהרגו 35 עובדים בתאונות עבודה בבניין. לפחות חמישה מהם היו מועסקים אצל קבלני תשתית שעובדים עם ממשלת ישראל

סיוון אומר כי כדי לעמוד בהצעות המחיר הלא הגיוניות החברות אינן עומדות במפרט הנדרש: "אם האספלט צריך להיות בעובי של 10 ס"מ אז הן עושות אותו 8 ס"מ. הן גם לא משקיעות בבטיחות, כי הן לא יכולות להשקיע. אין פטנטים. ואז מתחילה מסכת של תביעות וגרירת רגליים שבסופו של דבר גורמות נזק לקופה הציבורית. אני מעדיף להישאר עם פחות עבודה מאשר לקחת מחירים זולים ולא לתת את המוצר שאני רוצה לתת".
לשאלה מדוע חברות הגישו הצעות מחיר לא הגיוניות ולא רווחיות עונה סיוון כי "יש חברות שבודקות את המחזור הכספי, הן צריכות להראות פעילות כל הזמן. הקופה ריקה ולכן הן צריכות כל הזמן תזרים מזומנים".

"מדדי איכות: מהפכה"

ניר ינושבסקי, הבעלים של קבוצת ינושבסקי וסגן נשיא התאחדות הקבלנים, מסכים עם סיוון. לדבריו קריסת חברות ענק כמו אורתם סער וא. דורי נבעה "מתמחור לא נכון של סיכונים. כשאתה עושה תחרות על מחיר תמיד יזכה הקבלן המתאבד התורן. ואז כל תשומת הלב הולכת למחיר. הבעיה היא שמספיק שקבלן אחד מתוך 100 פועל באופן לא תקין - לא משלם מע"מ, או לא מקפיד על בטיחות - כבר הוא יהיה יותר זול, ואי אפשר יהיה להתחרות בו, אלא אם כן כולם יורדים לרמה שלו".
ינושבסקי סבור כי הכנסת מדדי איכות למכרזים היא "מהפכה היסטורית, שנים חיכינו לה. זו הפעם הראשונה שיש התעוררות של המדינה והבנה שאי אפשר להמשיך ככה. צריך לקבוע מדדים כדי שאיכות ובטיחות יוכלו לשמש קריטריונים לבחירת קבלן טוב".

2 צפייה בגלריה
רו"ח יהלי רוטנברג חשב כללי משרד האוצר
רו"ח יהלי רוטנברג חשב כללי משרד האוצר
החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג. הערכת הבטיחות תיבחן בנפרד
(צילום: דוברות האוצר)

על פי מסמך הקריטריונים לדירוג איכות הקבלנים שהגיע לידי "כלכליסט", ומשמש כבר עתה את משרדי הממשלה, הציון לעמידה בלוחות הזמנים מהווה 35% מהציון הכללי. לאיכות העבודה משקל של 35%; להתרשמות הכללית של מזמין העבודה 10% מהציון; הליך ההתחשבנות הסופי מהווה 12%, ו־8% ניתנו להגשת מסמכים. סיכום כל הקריטריונים האלה יעניק לקבלן ציון איכות שיישמר למשך שלוש שנים ויהיה גלוי לכל משרדי הממשלה השותפים במיזם.
במסמך שבו קריטריונים לדירוג בטיחות הקבלנים - מסמך שכאמור אינו מחייב בשלב זה - נקבע בין היתר כי הציון על הסדרי הבטיחות של הקבלן והתאמתם לדרישות החוק יהווה 70% מציון הבטיחות; מצד שני יעשו הפחתות בשיעור של עד 60% ינתנו למי שקיבלו ממפקחי עבודה צווי הפסקת עבודה בשל ליקויי בטיחות באתרים שהם בונים בהם.
מהחשב הכללי באוצר נמסר כי "נושא הערכת קבלנים נמצא בשלביו הראשוניים. הפורום הבינמשרדי לסטנדרטיזציה בענף הבנייה והתשתית, יבחן גם את נושא הערכת הבטיחות בנפרד ממנגנון הערכת האיכות. אשר להשעיית קבלנים עם עבירות בטיחות, בימים אלה נעשית בחינה לשינוי המתווה הנוכחי".