סגור
חולון – ישן מול חדש
חולון – ישן מול חדש (אורי דיין )

אושרה תוכנית התחדשות עירונית לחולון: 30 אלף יח"ד יתווספו לעיר

תוכנית ההתחדשות שאושרה אתמול בוועדה המחוזית תל אביב מבוססת על תוספת יחידות דיור ועלייה לגובה. האזורים שבהם תהיה התחדשות עירונית מועצמת הם "המוקדים העירוניים" - צומת יוספטל, כיכר בארי, סוקולוב וכיכר העיר

קריסת בניין המגורים ברחוב סרלין בחולון בספטמבר שעבר חידדה את הצורך בהתחדשות עירונית בעיר. אתמול, אחרי הליך ממושך של שמיעת התנגדויות, אישרה הוועדה המחוזית תל אביב את תוכנית ההתחדשות של חולון. היקף הבנייה החזוי עומד על תוספת של 30,000 דירות לעיר.
התוכנית, שעליה חתום משרד האדריכלים איתן רונאל, מחלקת את העיר למתחמים. בכל מתחם יש מדיניות התחדשות שונה הקשורה לקונטקסט האורבני. בין המתחמים: מוקדים עירוניים, רחובות ראשיים, מרקמים לשימור ואזורים שבהם יש שמירה על תבנית הבנייה.
האדריכל אביעד מור, מהנדס העיר חולון, מודה שבמשך שנים העיר לא עודדה קידום התחדשות עירונית: "כשהתחילה תופעת תמ"א 38 חולון לא הצטרפה למירוץ הפרוע. ראש העיר מוטי ששון רצה ראייה כוללת. הוא רצה לוודא שהעיר תוכל לשאת את תוספת יחידות הדיור והעלייה לגובה. בשלוש השנים האחרונות גיבשנו תוכנית מתאר שבה יש סכמה של "עיר רשת רב-מוקדית". תוכנית ההתחדשות שאושרה אתמול מבוססת על הסכמה הזאת. המשמעות היא שיש תמונה מאוד ברורה: השכונות נשארות עם האופי החולוני, הרחובות הראשיים מועצמים, ובמפגש בין הרחובות נוצרים מוקדים עירוניים בעצימות גבוהה. כשיש לך ערכים ברורים, הרבה יותר קל לערוך תוכנית התחדשות".
האזורים שבהם תהיה התחדשות עירונית מועצמת הם "המוקדים העירוניים", שמתרחשים במפגשי הרחובות הראשיים למערכת התחבורה עתירת הנוסעים. אביעד מור הסביר שבמקומות האלה תהיה "התחדשות מתחמית", ולא "התחדשות מגרשית". בין המתחמים האלה ניתן לציין את צומת יוספטל, כיכר בארי, סוקולוב, כיכר העיר. ב"מוקדים העירוניים" תהיה עצימות גבוהה של בנייה, אבל גם תמהיל שימושים מגוון. מור: "למקומות האלה ייכנסו בחזרה שימושי תעסוקה לתוך העיר".
מנגד, יהיו כאמור אזורים של "שמירה על תבנית הבנייה", שבהם לא תתאפשר התחדשות עירונית. מור: "כל עיר צריכה מלאי של אזורים נמוכים של צמודי קרקע, כדי לשמור על הגיוון העירוני. אין צורך לרוץ ולשנות את הכל ביום אחד. צריך גם לתת לזמן לעשות את שלו". בין השכונות שבהם לא תהיה בנייה ניתן לציין את נווה ארזים, נאות יהודית ושיכון ותיקים.