סגור
זיו דשא ראש המועצה המקומית זכרון יעקב על רקע רחוב המייסדים
זיו דשא ראש המועצה המקומית זכרון יעקב על רקע רחוב המייסדים (צילומים: אלעד גרשגורן, דוברות מועצה מקומית זכרון יעקב)

מועצת זכרון יעקב מתנגדת לתוכנית המתאר ליישוב: "לא רוצים להיות כפר יונה"

ראש המועצה המקומית זכרון יעקב ממתין לדיון בערר שהגיש נגד תוכנית המתאר, ש"קודמה מעל ראשו" וצפויה להוביל ל"גירעון וחיסול הצביון". "אנחנו לא נגד בנייה, אבל אנחנו בעד התפתחות מושכלת", אמר

המועצה המקומית זכרון יעקב היא מהיישובים היחידים בישראל ששרדו את תנופת הבנייה של השנים האחרונות. עדיין אפשר לחוש במקום את רוח המושבה של פעם: בתים נמוכים, הרבה צמחייה ושקט. אך כמו שזה נראה כרגע, מדובר במצב זמני. תוכנית המתאר הכוללנית ליישוב, שהיא יוזמה של הוועדה המחוזית חיפה ומשרד הבינוי והשיכון, מציעה פיתוח משמעותי – ואם לדייק, להכפיל את כמות התושבים.
במועצת זכרון יעקב רואים בתוכנית הזו איום, ולאחר שההתנגדות לתוכנית נדחתה על ידי הוועדה המחוזית, המועצה החריפה את המחאה והגישה לפני כשנה ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה. בשיחה עם "כלכליסט" סיפר ראש המועצה, זיו דשא, על החשש מתוכנית המתאר.
"אנחנו לא נגד בנייה, אבל אנחנו בעד התפתחות מושכלת. אנחנו לא רוצים להיות כפר יונה או קדימה־צורן, שם יש בנייה לא מבוקרת, עם אלפי יחידות דיור, ללא תשתיות מתאימות. הכוונה שלי היא לא רק בתי ספר, אלא גם כבישים", אומר דשא. "זה נכון שמבחינה מספרית אנחנו יכולים להיות עיר, אבל אנחנו תופסים את עצמנו כיישוב כפרי. יש לזה משמעות גם באורח החיים וגם בנראות. זיכרון יעקב היא לא עוד יישוב".
תוכנית המתאר של זכרון יעקב הופקדה אמנם בספטמבר 2019, אך עדיין לא אושרה. "תוכנית המתאר קודמה מעל הראש שלנו", אומר דשא. "אנחנו כרגע מחכים לדיון בוועדת הערר, שהיא ועדת משנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. אם תוכנית המתאר תתממש כמו שהמדינה רוצה זה עלול לשנות את אופייה של זיכרון ואף להקריס את הרשות. מבחינה כלכלית אנחנו רשות מאוזנת (יציבה). מקורות ההכנסה שלנו הם 70% ממגורים ו־30% מתעסוקה, מסחר ותיירות".
לדבריו, תוכנית המתאר נעשתה בשיתוף המועצה, אך "בזמן הדיון עצמו שינו צפיפות בשכונות מסוימות מארבע יחידות דיור לדונם לשש יחידות דיור לדונם, ובנוסף לזה העלו את גובה הבנייה בכל היישוב לארבע קומות, ואישרו פיצולי דירות, וכל זאת בלי חניות ובלי שטחי ציבור. אנחנו לא נגד ציפוף, אבל שיהיה מושכל. אנחנו רוצים שהיישוב יתפתח, אבל גם שהאופי שלו יישמר, ובעיקר שתהיה שלביות של תעסוקה ושל תשתיות הולמות. רשות מקרקעי ישראל רצה קדימה עם טבלאות האקסלים שלה ודורסת את התוכניות הקיימות".
דשא טוען שאין התאמה בין הדרישה לבנות עוד ועוד יחידות דיור לבין תשתית התעסוקה: "יש את אזור התעסוקה המשולב של זכרון יעקב, מועצה אזורית חוף כרמל, ג'יסר א־זרקא ופרדיס. התוכנית למקום אושרה כבר לפני שלוש שנים, ואנחנו אמורים לחתום על הסכם פיתוח. המרכז הזה אמור לתת לנו ארנונה ליישובים רבים, אך רמ"י גוררת את החתימה על ההסכם. חסרים כ־220 אלף מ"ר שטחים מניבים כדי לקדם בינוי למגורים. אני מדבר על גירעון של 23 מיליון שקל בתקציב".