סגור

אושרה תוכנית המתאר של זכרון יעקב: מספר התושבים יגדל ל-37 אלף

למושבה הוותיקה, בה גרים כיום 24 אלף תושבים, יתווספו 4,200 יחידות דיור; התוכנית כוללת גם אזור תעסוקה על כביש 4 המשותף לזכרון, חוף כרמל, ג'סר א-זרקא ופארדיס

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה אישרה למתן תוקף את תוכנית המתאר הכוללנית לזכרון יעקב. התוכנית שביוזמת הוועדה, משרד הבינוי והשיכון וועדת היגוי בינמשרדית, כוללת תוספת של כ-4,200 יחידות דיור שייתנו מענה ליעד אוכלוסייה של 37 אלף תושבים עד שנת היעד 2040 (כיום מתגוררים בישוב 24 אלף תושבים). בסך הכל התוכנית מאפשרת את הגדלת היישוב עד לכ-15.7 אלף יחידות דיור. שטח תוכנית המתאר הוא כ-32 אלף דונם - מרחב התכנון של המועצה המקומית.
עיקר התוספת של יחידות הדיור היא בשכונת "זכרונה"- שכונה חדשה המקודמת בימים אלו בצפון מזרח הישוב בסמוך לשכונת חלומות זכרון. שכונה זו תכלול כ-1,200 יחידות דיור במבנים של עד 9 קומות. בתוך כך, למרות היקף היח"ד שצפוי להתווסף לישוב, התוכנית ניסתה לשמור על אופייה של המושבה ועל הצביון הכפרי שבה. בין ההיבטים שהתוכנית עסקה בהם הוא הגדרה שימור של המבנים ההיסטוריים הרבים הקיימים ביישוב. בהיבט התיירותי, התוכנית מציעה חיזוק לב המושבה ההיסטורי, הקמת מלונות בוטיק, תיירות חקלאית ועוד.
1 צפייה בגלריה
זכרון יעקב רחוב המייסדים
זכרון יעקב רחוב המייסדים
זכרון יעקב רחוב המייסדים
(אלעד גרשגורן)
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מוסיפה כ-330 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר, תעסוקה ותיירות. סך כל השטחים המניבים (שאינם למגורים) בתוכנית עומד על 927 אלף מ"ר. עיקר שטחי התעסוקה הנוספים הינם במערב היישוב (בצמוד ל'מול זכרון'). בסמוך לתחנת רכבת, יוקם אזור תעסוקה משותף לזכרון, חוף כרמל, ג'סר א-זרקא ופארדיס. בהתאם לכך, התוכנית כוללת את שדרוג מערכת הדרכים לאורך כביש 4 והבטחת נגישות היישוב אל תחנת הרכבת ואזור התעסוקה.
מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ליאת פלד, אמרה בעקבות אישור התוכנית, "התוכנית מבקשת לשמר את המורשת התרבותית המקומית הייחודית, החקלאות והמבנים ההיסטוריים שנשתמרו במרכז המושבה, כחלק מהמאפיינים בזהותה ובמיתוגה ברמה המקומית והארצית. זאת, לצד פיתוח היישוב ויצירת בסיס תכנוני להמשך צמיחתו תוך הבטחת איכות חיים לתושביו".
במועצת זכרון יעקב הופתעו מההודעה על אישור התוכנית בטרם עדכנו את המועצה על כך. לדברי ראש המועצה זיו דשא, "המועצה מתנגדת לתוכנית שהופקדה להתנגדויות, מדובר בתוכנית שונה מזו שעליה עבדנו. התוכנית שהציעו מנהל התכנון ורשות מקרקעי ישראל סיפקה תוספות רבות של אחוזי בניה בכל רחבי המושבה מבלי להתייחס לתוספת של שטחי מסחר ותעסוקה בתוך הישוב עצמו. היא העלתה ציפיות לתוספת זכויות בנייה בשכונות ישנות שבהן אין תשתיות מתאימות והן לא מאפשרות את הציפוף הזה. טרם קיבלנו את דוח החוקר שבחן את ההתנגדויות או פרוטוקול".