סגור
מתחם ב שכונת רוממה
המתחם בשכונת רוממה. היזמים כבר השקיעו 332 מיליון שקל ברכישת מבני תעשייה (צילום: אלכס קולומויסקי)

לראשונה: פרויקט מגורים לחרדים עם בניין של 20 קומות

נפרצה תקרת הבנייה לגובה למגזר החרדי: מיזם שמקודם בשכונת רוממה בירושלים יכלול 5 מגדלים בני 400 דירות

נפרצה תקרת הבנייה לגובה לאוכלוסייה החרדית: לראשונה בארץ פרויקט מגורים לחרדים יכלול בניין בן 20 קומות. הפרויקט מקודם בשכונת רוממה בירושלים על ידי החברות אזורים ומימושים, שכבר השקיעו 332 מיליון שקל ברכישת מבנים של תעשייה זעירה במתחם אורן בשכונה במטרה להפוך את המקום לקומפלקס מגורים.
הוועדה המחוזית ירושלים תדון ביום שני הבא בתוכנית להתחדשות עירונית של המתחם, ששטחו 12 דונם, בשכונת החרדית רוממה, בכניסה לירושלים. הפרויקט כולל הריסה של "מתחם אורן", שגבולותיו הם הרחובות אהליהב וירמיהו, ובניית קומפלקס בן חמישה מגדלי מגורים, בני 14,15 ו־20 קומות, ובהם 400 דירות, מעל קומת מסד מסחרית. המגזר החרדי נמנע עד כה מבנייה לגובה בשל מגבלות על שימוש במעלית בשבתות וכדומה.
ב־2005 אישרה העירייה תוכנית האב לרוממה, המציעה להפוך את אזור התעשייה ברוממה לשכונת מגורים. התוכנית הציעה 2,500 דירות וזכויות בנייה מדורגות לפי גודל מגרש המגיעות ל־300% שטח עיקרי נטו במגרשים מעל 2 דונם. לפרויקט הוכן תיק תיעוד מאחר שקיימים בשטח שני מבנים לשימור. שכונת רוממה הוקמה בשנות ה־20 של המאה שעברה כשכונת מגורים.
מאיר שמחה, סמנכ"ל הנדסה ותכנון בחברת אזורים: "זו שכונה חרדית, שברובה מגורים, והתעשייה הזעירה הקיימת פחות מתאימה. יחד עם חברת מימושים רכשנו עוד ועוד עסקים במתחם, עד שהצלחנו להגיע לרכוש את כל העסקים. תוך כדי תנועה עשינו תיאום ציפיות מול הוועדה המחוזית. המטרה היא לתת פתרון כולל, ולא נקודתי, לכל המרחב הזה בין הרחובות אהליהב וירמיהו. זה תא שטח שקרוב לכניסה לעיר ולתחנה המרכזית, והרעיון לייצר משהו משמעותי.
"עניין הבנייה לגובה עבור חרדים בירושלים נמצא על השולחן כל הזמן. פעם זה היה 8 קומות, זה צמח ל־10, וכיום 12 קומות זה ברירת מחדל. לאחרונה הגישה ישיבת חברון, שהיא אחד המוסדות הכי שמרניים בעולם החרדי, תוכנית עם 18 קומות בגבעת מרדכי. הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מבינה שהגיע הזמן לפרוץ את מגבלת הגובה".
לדברי שמחה, זה אמנם סיכון יזמי, אך הוא ושותפיו החרדים מחברת מימושים מעריכים שלפרויקט יהיה ביקוש אצל חרדים מקומיים ותושבי חוץ: "קהל חרדי מצפון אמריקה מאוד מתעניין במתחם. זה קהל חזק שיודע לקנות דירות כאלה. עבור חלקם אלה 'דירות משיח' ואחרים גם יגורו בדירות".
בני לובל, מנכ"ל אנגלו סקסון: "האזור של רחוב יפו, מה שהיה מחנה שנלר ורוממה, הופך מאזור מלאכה, תעשייה ומסחר לאזור מגורים. המחירים מאוד גבוהים, בין 70-40 אלף שקל למ"ר, רוב הציבור החרדי לא יכול לעמוד בהם, והדירות נרכשות באמצעות כסף שמגיע מחו"ל. אם פעם חשבנו שמעלית שבת או מרפסות סוכה הן מגבלות לציבור הזה, אז מסתבר שפחות ופחות. ככל שהם חוצניקים, הם מכירים את זה ממקומותיהם. בעולם החרדי הקומות הנמוכות, שאליהן ניתן לעלות ברגל, הן יקרות יותר מהקומות הגבוהות".