סגור
פרויקט התחדשות עירונית
פרויקט התחדשות עירונית. "תכלית ההתנגדויות אחת היא – סחטנות" (SHUTTERSTOCK)

בעל דירה בת״א ליזם: דירה ב-5.6 מיליון שקל תמורת הסרת התנגדות של 2,000 עמודים

ביהמ"ש חייב בעל דירה בפרויקט התחדשות עירונית בת"א לחתום על תמ"א, לאחר שסירב לקדמו בכתב הגנה מאסיבי מתביעת שכניו; ביהמ"ש: "תכלית ההתנגדויות אחת - סחטנות"

פסק דין של המפקחת על המקרקעין במחוז ת"א (המחזיקה בסמכות של שופטת בימה"ש שלום) אושרת ארפי מוראי חייב בעל דירה סרבן לחתום על הסכם לקידום תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) ברחובות פרידמן, צירלסון ורילף בת"א. בשל סירובו לחתום על ההסכם עד כה, הפרויקט התעכב כשנתיים והמפקחת מתחה ביקורת נוקבת על התנגדות הסרבן והמניעים להתנגדותו.
מדובר ב-7 בניינים הכוללים 55 דירות המיועדות לפרויקט תמ"א 38/2. בעלי הדירות התקשרו עם החברה היזמית אשדר במאי 2018 וחתמו איתם על הסכם להריסת המבנים הקיימים והקמה של 4 בניינים הכוללים חניון קרקעי משותף ו-102 דירות. לפי ההסכם הוחלט כי לכל אחת מהדירות יתווספו 25 מ"ר כולל ממ"ד וכן חניה מקורה, מרפסת שמש בשטח של 12 מ"ר ומחסן.
בעל הדירה הסרבן היה מהדיירים שהיו מאוד מעורבים בפרויקט, הוא קידם אותו וליווה אותו כחבר בנציגות הבית המשותף, אלא שביום שבו הבשילו התנאים לכדי חתימה על ההסכם, בחר בניגוד לשכניו שלא לחתום על ההסכם ולהתנגד לפרויקט. בהמשך, דרש מהיזם כתנאי להסרת התנגדותו ולחתימתו, סכום של 5.6 מיליון שקל עבור דירה בשטח של 48 מ"ר ששטחה הוא פחות מ-2% מהרכוש המשותף. המפקחת התייחסה לדרישות הסרבן וכתבה, "ללמדנו מניעיו האמיתיים של הנתבע, אשר חלף חיזוק הבית מפני רעידות אדמה ופעולות לטובת תכלית חשובה ומהותית זו שבבסיס תמ"א 38, ביקש לנצל לרעה התמריצים שבצד תכנית זו, בעמדו על מריו עד יקבל מלוא מבוקשו לתועלתו האישית בלבד".
1 צפייה בגלריה
עו"ד זיו גרומן
עו"ד זיו גרומן
עו"ד זיו גרומן
(צילום: סיגל סבן)
כאמור, לאחר שהיזם ובעלי הדירות ניסו לשכנע אותו להסיר את התנגדותו לפרויקט ללא הצלחה הם פנו למפקחת, ובמקביל השכן הסרבן גיבש והגיש כתב הגנה שכלל התנגדויות משלל סוגים והקיף לא פחות מ-2,000 עמודים. המפקחת התייחסה גם לכך בפסק הדין וכתבה, "הגנת הנתבע התאפיינה בהגשת בקשות רבות ותכופות, אשר מצאתי כי תכליתן אחת היא – להכביד ולסרבל בירור התביעה דנן".
בין ההתנגדויות שהציף הסרבן: סירוב לדרישת עיריית ת"א להקמת מקלט ציבורי בבעלותה, ויתור על זכות תביעה נגד העירייה במקרה של הצפת הירקון, טענה לניגוד עניינים של עו"ד המייצגת את בעלי הדירות, היעדר ערבות מספקת, הימצאות סעיפים פוגעניים, דרישה לחתום מבעלי הדירות על כל מסמך לצורך קבלת היתר הבנייה ועוד ועוד, "הנתבע הלין בכתב ההגנה על התנהלות גורמים שונים המעורבים בפרויקט ובכללם עורכי הדין של בעלי הדירות בבית המשותף, מפקח הבנייה מטעם בעלי הדירות וחברי הנציגות, אשר פעלו כולם לטענתו תוך הונאה ותרמית", כתבה המפקחת.
בהחלטתה, כתבה המפקחת על התנהלות הסרבן והסיבות שפירט להתנגדותו "מצאתי כי תכליתם אחת היא – סחטנות. באחזו בפחות מ-2% מהרכוש המשותף בבית המשותף, פעל הנתבע תוך התעלמות מזכויות הרוב בבית המשותף, בבקשו לסחוט עד דק התמורה וזכויותיו במסגרת ביצוע פרויקט תמ"א 38 בבית". עוד היא כתבה כי למרות שהבין היטב את החשיבות שבביצוע הפרויקט בחר לסרב לו גם נוכח התמורות שהוא אמור לקבל, "בקבלו בהתאם להסכם, נכס קנייני יקר ערך המוענק לו בפטור מתשלומי מסים ומתשלומי חובה אחרים. בתוך כך, הטריח הנתבע בעליהן של 54 דירות ב-7 הבניינים המרכיבים הבית המשותף להליך משפטי זה".
עוד עולה מדבריה, כי הסרבן אף היה חלק מנציגות הבית המשותף ליווה את כל שלבי הפרויקט, תיעד כל מסמך ופגישה וכשהגיע רגע האמת שבו צריך לחתום על ההסכם החליט לסרב על מנת להיטיב עם זכויותיו והתעלמות מזכויות השכנים שותפיו לקרקע ונהג בהם בחוסר תום לב ובחוסר הגינות כדי למקסם את תועלתו האישית והנאתו.
עו"ד ניל בונפיל וזיו גרומן ממשרד גרומן ושות', שייצגו את בעלי הדירות בתביעה: "אנחנו בעיקר שמחים שהמפקחת ראתה לנכון לחייב את הנתבע בהוצאות ראויות, על כך שלקח 54 בעלי דירות בני ערובה. הפרויקט הזה היה צריך לצאת לדרך כבר לפני שנתיים, והוא עיכב את זה כל הזמן הזה".