סגור
גיא בן הינום ירושלים
גיא בן הינום, ירושלים (צילום: עמק שווה)

למרות מחאה ציבורית: הונחה אבן הפינה לגשר מעל גיא בן הינום בירושלים

פרויקט הגשר התלוי נועד לחבר את העיר העתיקה לשכונת אבו תור. הפרויקט, שקודם שלא כמקובל במסגרת ועדת ההיתרים של עיריית ירושלים, זכה לאורך השנים להתנגדות משמעותית שעיכבה את מימושו. "הגשר הוא אטרקציה תיירותית-התנחלותית במרכז אזור המשווע לתכנון ופיתוח ברמה בסיסית הרבה יותר", נמסר מעמותת "במקום"

ביום חמישי האחרון הונחה אבן הפינה לבניית גשר תלוי מעל גיא בן הינום בירושלים. המעמד כלל טקס שבו נכחו שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין, שר התיירות יואל רזבוזוב וראש עיריית ירושלים משה ליאון. הגשר אמור לחבר את הר ציון (העיר העתיקה) ואת שכונת אבו תור. תקציב הפרויקט, שתוכנן ע"י משרד האדריכלים עומר ויורם פופר ומנוהל ע"י חברת מוריה, מוערך בכ-20 מיליון שקל.
השר אלקין הבהיר באירוע הנחת אבן הפינה כי המוטיבציה להקמת הגשר כפולה: ״אנו פועלים להפיכת גיא בן הינום לאזור תיירותי מפותח, ובכך להשיג שתי מטרות נוספות: האחת, חיזוק תחושת הביטחון והמשילות במקום, והשנייה היא הקלה בדרכי הגישה לעיר העתיקה״. ראש העיר ירושלים, משה ליאון, הוסיף: "הגשר יאפשר תנועה חופשית ובטוחה בין שתי הגדות ובין שני האזורים מלאי ההיסטוריה והמשמעות הניצבים בשני צדדי הגשר".
יש לציין כי לפרויקט, שקודם שלא כמקובל במסגרת ועדת ההיתרים של עיריית ירושלים, היתה התנגדות משמעותית שעיכבה את מימושו. "שלום עכשיו" ועמותת "עמק שווה" הגישו ב-2017 ערר על ההיתר לפרויקט, באמצעות עו"ד ד"ר קייס נאסר.
טענת הבסיס של הערר היא כי הוא קודם בסתר: "ההחלטה להתיר את הקמת הגשר נעשתה במחשכים כמעט, בהליך המהיר של היתר בנייה, וללא כל דיון ציבורי. לגשר המוצע יש השלכות מרחיקות לכת על עיצוב המרחב של אגן העיר העתיקה בכלל ושל אזור אבו תור-סילוואן בפרט. מדובר במונומנט משמעותי, בלב מרחב הניראות של העיר העתיקה, שישנה את הנוף של העיר העתיקה וגיא בן הינום".
מעמותת "עמק שווה" נמסר שהגשר התלוי, שקודם כ"חוויית אקסטרים בסביבה אורבנית", זר למרחב שבו הוא ייבנה, יפגע בקו הרקיע של הגיא ויחד עם הרכבל שאושר (מתחנת הרכבת הישנה להר הזיתים) יהפוך את נופיו ההיסטוריים לפארק שעשועים: "כמו הרכבל, גם ההחלטה לבנות את הגשר שנועד לחבר בין 'בית בגיא' (מתחם אירועים המופעל על ידי עמותת אלע״ד) להר ציון, התקבלה בהליך מזורז וללא דיון ציבורי, ועצם קיומו עומד בסתירה מוחלטת לרעיון הגן הלאומי סובב החומות שנועד לרסן יוזמות פיתוח ובנייה אגרסיביות בעלות השלכות הרסניות מרחיקות לכת על האגן ההיסטורי של העיר העתיקה".
אדריכלית שרי קרוניש מעמותת "במקום - מתכננים למען זכויות תכנון" יצאה כנגד המוטיבציה להקמת הגשר: "הוא לא נועד על מנת לשפר את ההליכתיות באזור כפי שתואר, אלא כאטרקציה תיירותית-התנחלותית במרכז אזור המשווע לתכנון ופיתוח ברמה בסיסית הרבה יותר. באבו תור הפלסטינית, כמו בירושלים המזרחית כולה, יש משבר דיור חסר תקדים ובעיות רבות נוספות. הפרויקט הזה לא מתייחס לצרכים האמיתיים של תושבי המקום".