סגור
אזור מגורים ב סן פרנסיסקו
אזור מגורים בסן פרנסיסקו. המחירים יורדים בשווקים היקרים (צילום: AP/ Jeff Chiu)

היקף ירידות מחירי הבתים בארה"ב: הגבוה מאז 2012

מחירי הנדל"ן למגורים ירדו ברבעון הראשון ב־31% מבין האזורים שנבדקו, השיעור הגבוה ביותר ב־11 שנה. הירידות החדות ביותר נרשמו בקליפורניה ובטקסס. הגורם העיקרי: העלייה החדה בריבית על המשכנתאות שפוגעת בביקושים

הירידות במחירי הנדל"ן למגורים בארה"ב מתפשטות על פני חלקים נרחבים יותר של המדינה. לפי נתוני איגוד סוכני הנדל"ן הארצי (NAR), מחירי הבתים ירדו ברבעון הראשון של השנה בקרוב לשליש מהאזורים, ההיקף הגדול ביותר זה למעלה מעשור. בחישוב שנתי, המחירים ירדו ב־31% מבין 221 האזורים הנסקרים על ידי האיגוד, השיעור הגבוה ביותר ב־11 השנים האחרונות. זאת בעוד ברבעון הרביעי של השנה שעברה המחירים עלו בשיעור שנתי של 4%.
פירוש הדבר כי עוד נרשמות עליות מחירים ברחבי המדינה, בעיקר בחלקים נרחבים במערב התיכון, בדרום ובצפון־מזרח המדינה. לעומת זאת, הירידות החדות ביותר נרשמו בעיקר בקליפורניה, שם ירדו המחירים ב־5.3% ברבעון. המחיר החציוני של בית פרטי בסן פרנסיסקו ירד ב־14.5% לעומת שלושת החודשים הראשונים של השנה שעברה, כך שהמחיר הממוצע עמד ברבעון הראשון על 1,192,600 דולר, ואילו בסן חוזה נרשמה ירידה של 13.7% במחיר החציוני. ירידות נרשמו גם בערים כמו אוסטין, טקסס, שצברה פופולריות רבה בתקופת הקורונה, ובויזי, איידהו, שם נפלו המחירים ביותר מ־10%. לעומת זאת, בדרום ארה"ב טיפסו המחירים ב־1.4% ובמערב התיכון ב־2.9%.
ברמה הארצית, המחיר החציוני של בית פרטי קיים נפל ברבעון הראשון ב־0.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ל־371,200 דולר. זוהי הירידה השנתית הראשונה שנרשמה מאז הרבעון הראשון של 2012, כך לפי האיגוד.
הסיבות העיקריות לירידות הללו במחירים קשורות לעלייה בריבית על המשכנתאות שפוגעת בביקושים, זאת בעוד ההיצע נותר מוגבל. לפי הנתונים, ברבעון הראשון טיפס תשלום המשכנתא החודשי הממוצע לבית פרטי ל־1,859 דולר, עלייה של 33% מתשלום ממוצע של 1,397 דולר ברבעון הראשון של השנה שעברה, אך ירידה של 5.5% לעומת הרבעון הקודם. בדומה, משפחות מוציאות בסביבות 24.5% מההכנסה שלהן על תשלומי המשכנתאות, ירידה מ־26.2% ברבעון הקודם, אך גבוה משמעותית מ־19.5% לפני שנה.
"באופן כללי ניתן לומר כי מחירי הבתים נמוכים יותר בשווקים היקרים וגבוהים יותר באזורים בני־ההשגה", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" לורנס יום, הכלכלן הראשי של איגוד סוכני הנדל"ן. עם זאת, הוא הזהיר כי בשל ההיצע המוגבל "ירידות המחירים עלולות להתגלות כקצרות מועד".
בהתאם, באתר Realtor.com דיווחו על ירידה במספר הבתים המוצעים למכירה. לפי הדיווח, באפריל עמד על הנתון על מעל 392 אלף, זאת בעוד באפריל אשתקד הוצעו למכירה קרוב ל־498 אלף בתים, ואילו באפריל 2019 הנתון עמד על מעל 550 אלף.
המגמה הזו אף זכתה בקרב כלכלנים לכינוי "פיטורים שקטים של שוק הדיור מצד בעלי הבתים". זאת בדומה לתופעת הפיטורים השקטים של עובדים. כלומר, עובדים שעושים את המינימום ההכרחי אך נשארים בתפקידם. בשוק הנדל"ן הכוונה היא שיותר ויותר בעלי בתים מעדיפים להישאר בבתיהם כדי לשמר את המשכנתא הקבועה שלהם בריבית נמוכה, במקום להשתדרג ולהעלות את תשלומי המשכנתאות.
במקביל למחירים, גם מכירות הבתים בירידה. בחודש שעבר דווח כי מכירות הבתים הקיימים בארה"ב נפלו במרץ ב־2.4% לעומת פברואר להיקף שנתי מותאם עונתית של 4.44 מיליון יחידות. המכירות במרץ היו גם נמוכות ב־22% לעומת שנה קודם לכן. זה היה החודש ה־13 מבין 14 החודשים האחרונים שבהם דווח על האטה במכירות.
בתוך כך, סוכנות הנדל"ן נייט פרנק דיווחה על ירידה במחירי נדל"ן היוקרה העולמיים ברבעון הראשון, לראשונה מאז המשבר הפיננסי העולמי. "פייננשל טיימס" דיווח כי מדד נדל"ן היוקרה של החברה ירד ב־0.4% לעומת התקופה המקבילה ב־2022, הירידה הראשונה מאז 2009. לפי הדו"ח, המחירים ירדו ב־16 מבין 46 הערים שנבדקו, בהן לוס אנג'לס, טורונטו ופרנקפורט.
מאז 2020 טיפסו המחירים במדד בשיעורים של קרוב ל־10%, כשבשיא נרשמה עלייה של 10.1% ברבעון האחרון של 2021. לפי הדו"ח, ההאטה בצמיחה נובעת בעיקר משיעורי הריבית הגבוהים בשילוב הידוק המדיניות המוניטארית במדינות רבות בעולם. הירידה הגדולה ביותר במחירי נדל"ן היוקרה נרשמה בוולינגטון, ניו זילנד, שם נפלו המחירים ב־27% בשנה האחרונה. גם אוקלנד וכרייסטצ'רץ רשמו ירידות חדות של 17% ו־15.3%, בהתאמה. לעומת זאת, בדובאי זינקו מחירי נדל"ן היוקרה בשנה האחרונה ב־44.2%.

בתים זולים, מסים נוחים

מחירי הבתים אמנם יורדים בערים גדולות ומובילות בארה"ב כמו סן פרנסיסקו ואוסטין, אך בחלקים נרחבים ומוכרים פחות במדינה המחירים ממשיכים לעלות בשיעורים דו־ספרתיים.
לפי נתונים שפרסם איגוד סוכני הנדל"ן הארצי, העלייה הגדולה ביותר במחיר החציוני של בתים ברבעון הראשון של השנה נרשמה בקינגספורט, טנסי, שם טיפסו המחירים ב־18.9% לעומת הרבעון הראשון אשתקד.
במדד הרבעוני של "שוקי הדיור העירוניים המתפתחים" שמפרסם ה"וול סטריט ג'ורנל", דורגה קינגספורט בפברואר האחרון במקום השביעי מבין 300 אזורים. בעיר דיווחו כי מעל 2,200 משפחות עברו אליה ב־2020-2022, מתוכן 269 מפלורידה ו־216 מקליפורניה. "מחירי הבתים שלנו עדיין נמוכים יותר מאשר הממוצע הארצי והמסים נמוכים יותר", הסבירה לאתר מקומי ג'ן סטייפלטון, נשיאת איגוד סוכני הנדל"ן של צפון־מזרח טנסי, שמנתה את הסיבות לפופולריות של העיר. "סגנון החיים שלנו פה פשוט יותר, יש הרבה פחות תנועה, כך שזה מקום נהדר לגור בו", ציינה. בדצמבר 2022 המחיר החציוני של בית בעיר עמד על 299,900 דולר, נמוך ב־25% מהממוצע הארצי.
גם בעיר אושקוש שבוויסקונסין עלו המחירים בשיעור דו־ספרתי, במקרה זה 16.5%. "באושקוש אין מספיק מלאים של בתים ויש יותר מדי קונים", אמר לעיתון מקומי סוכן הנדל"ן מארק אולז'ניצאק. בכל זאת, בעיר מנסים להקל על אנשים לרכוש בתים בעזרת שורה של תמריצים ותוכניות הלוואה. לפי אתר הנדל"ן זילו, מחיר בית ממוצע בעיר עומד על 211,068 דולר.