סגור
פרופסור בני חפץ מנהל מכון וולקני וצילום המכון
פרופ' בני חפץ, מכון וולקני. יחל לנהל את המכון בתקופה מאתגרת בשל קיצוץ מיליונים מתקציבו (צילומים: סיון חלימי, ויקיפדיה \ Yigal Elad)

אחרי שלוש שנים ללא ניהול קבוע: פרופ' בני חפץ מונה למנהל מכון וולקני

הממשלה אישרה את מינוי פרופסור חפץ מהפקולטה לחקלאות באוני' העברית, לתפקיד ראש מנהל המחקר החקלאי - מכון וולקני, במשרד החקלאות. זאת לאחר שמאז 2021 סובל המכון מוואקום ניהולי שנוצר בצל חילופי השלטון התכופים

לאחר כשלוש שנים ללא ניהול קבוע ומשברים ממושכים, הממשלה אישרה היום (יום א׳) את מינויו של פרופסור בני חפץ לתפקיד ראש מנהל המחקר החקלאי - מכון וולקני במשרד החקלאות.
התפקיד אויש בשלוש השנים האחרונות על ידי ממלא מקום, כאשר מאז 2021 סובל המכון מוואקום ניהולי שנוצר בצל חילופי השלטון התכופים. נושא נוסף שמנע מנהל קבוע, הוא חיכוכים בין המכון ובין צמרת משרד החקלאות בתקופת ממשלת השינוי.
בדצמבר 2021 פרש פרופ׳ אלי פיינרמן, המנהל הקבוע האחרון של מכון וולקני. מאז מונו שוב ושוב מנהלים שונים לתקופה של שלושה חודשים, כאשר הנהלת משרד החקלאות הקודמת בראשות ח״כ עודד פורר, לא חידשה את כהונתם. בחלק מהזמן, נותר המכון ללא מנהל כלל. ועד העובדים של המכון האשים את הנהלת משרד החקלאות בניסיון החלשה מכוון שלו ואף בניסיונות פוליטיזציה בשורות הניהול.
בשנה שעברה, לאחר חילופי השלטון, הוקמה ועדת איתור בכדי למנות מנהל קבוע למכון וולקני לתקופה של 5 שנים, כקבוע בחוק. ועדת האיתור המקצועית המליצה לשר, אבי דיכטר, למנות למנהל המכון את פרופ׳ בני חפץ מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית. היום אישרה הממשלה כאמור את המינוי. חפץ הוא כימאי סביבתי הנחשב לאחד החוקרים המובילים בישראל בתחומו. הוא כיהן, בין היתר, כראש המחלקה למדעי הקרקע והמים, והיה דיקן הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה בין השנים 2017-2022. כיום, חפץ הוא מנהל המרכז של האוניברסיטה העברית למערכות מזון בר קיימא, FOOJI.
חפץ יחל לנהל את מכון וולקני בתקופה מאתגרת. בחודשים האחרונים נלחם המכון על עתידו, לאחר שהממשלה החליטה לקצץ יותר מ-60 מיליון שקל בתקציבו. חוקרי המכון הבהירו שפגיעה כה קשה בתקציב תוביל לביטולם של מחקרים ולמצב שבו בתוך כמה שנים ייתכן ויחדל להתקיים. לבסוף צומצם הקיצוץ, אך עדיין חסרים כ-23 מיליון שקל לתקציבו בהשוואה לגובה התקציב המקורי לשנת 2024 ולאחר שספג גם קיצוץ בשנת 2023. לא מדובר במכון עתיר משאבים עם ׳שומנים׳ שניתן לקצץ בקלות, אלא במכון אשר כספי המחקר שלו מדודים וקבועים, ומשוריינים למחקרים ארוכי טווח.
למרות זאת, בשיחה עם כלכליסט, שר החקלאות, אבי דיכטר, עמד על כך שפעילות המכון לא תפגע. לדבריו, ״הפעילות השוטפת לא תפגע. הבעיה תהיה לפתוח אופקים חדשים במגבלת התקציב. נצטרך למצוא איך עושים את זה. מזערנו את הקיצוץ למכון וולקני באופן משמעותי. נצטרך לעשות שם לא מעט התייעלות. האוצר התחייב להעביר למחקר וחדשנות בחקלאות לפחות חצי מיליארד שקל בשנה לאחר הרפורמה בחקלאות, ש-40% ממנה בוצעה. לפחות חלק מהסכום הזה צריך להגיע למכון וולקני, ואני מאמין שנתקדם בסוגיה הזו בחודש-חודשיים הקרובים״.
דיכטר הוסיף כי ״ירשנו מציאות של תקופה ארוכה ללא מנהל. ועדת האיתור מצאה את המועמד הטוב ביותר מבין שלושה שהגיעו לקו הגמר. הוא ייכנס לתפקיד ב-19 במאי, והמכון יוכל לצאת לדרך. זה נושא סופר חשוב. גוף ללא מנהל לא יכול להסתכל רחוק. הרקע של חפץ מרשים ורלוונטי לדברים שבהם עוסק המכון. הוא יוכל לבנות תוכנית שמסתכלת עשור קדימה במטרה לשפר את ביטחון המזון של ישראל. מי שראה את מה שהטורקים עושים עכשיו, ברור לו כמה צריך אסטרטגיה ברורה לביטחון מזון בישראל. אנחנו רוצים לייצר יותר מזון בישראל ולהגדיל את הנתח של התוצרת המקומית. זה האתגר של מכון וולקני. אני אופטימי, חפץ אופטימי, אני בטוח שהתוצאה תהיה אופטימית. זאת באמת בשורה טובה״.
ועד סגל המחקר במכון וולקני מסר: "אנו מברכים על החלטת שר החקלאות אבי דיכטר למנות את פרופ' בני חפץ למנהל קבוע למכון וולקני. פרופ' בני חפץ בעל שיעור קומה אקדמי ומחקרי שיידע להמשיך למצב את מכון וולקני כמכון מחקר חקלאי מהמובילים בעולם ובד בבד יוביל את מכון וולקני להתמודד עם האתגרים הרבים הניצבים בימים אלה בפני מדינת ישראל - ביטחון המזון, שיקום הפעילות החקלאית בגבולותיה הצפוניים והדרומיים של ישראל והיערכות לשינויי אקלים קיצוניים המתרבים מידי שנה״.