סגור
שדרות. מבט מצפון מערב העיר. מרכז הנדל"ן
שדרות. מבט מצפון מערב העיר (ניצן כהן, ויקימדיה)

הציבור נרתע מרכישת דירה בעוטף? הנתונים שנחשפו מפתיעים

מלחמת חרבות ברזל הביאה לצניחה בביקוש לדירות כמעט בכל הארץ, אך נתוני אתר מדלן מעלים תמונה מפתיעה: בעוד שבצפון ובדרום גוש דן חלה ירידה דרמטית של כ-60%-70%, דווקא בערי העוטף נותרה ההתעניינות גבוהה יחסית, ובשדרות כמעט לא חלה ירידה כלל. באילו יישובים היקף החיפושים דווקא זינק?

עבור רוב הציבור, זמן מלחמה זה ממש לא הזמן לרכוש דירה חדשה, וגם לא לחפש כזו. פתיחתה של מלחמת חרבות ברזל הביאה לצניחה בביקוש לרכישת דירות, ובנתונים שמתפרסמים כעת לראשונה ניתן לראות אינדיקציות ברורות.
בהשוואה בין חיפושי הדירות באתר מדלן במהלך חודש נובמבר 2023 לנובמבר אשתקד, עולה כי על אף שבאותו החודש כבר החל לפוג ההלם הראשוני שבא עם פתיחת המלחמה, עדיין כמעט בכל אחד מהיישובים שנבדקו (70 הערים הגדולות בארץ) נרשמה ירידה בת עשרות אחוזים בהיקפי החיפושים - ובכל זאת, מעלה הבדיקה גם כמה יוצאים מהכלל.
ביישוב אבן יהודה שבשרון הצפוני חלה דווקא עלייה חדה בהיקפי חיפושי הדירות לרכישה לעומת אשתקד, בשיעור של 32%. כך גם בערד, בה חל גידול של 29% במספר החיפושים. קשה להצביע על סיבה מיוחדת המביאה לגידול האמור דווקא ביישובים אלו, מלבד היותם בעלי מספר נמוך מאוד של התראות מאז פרוץ המלחמה, עם התראה אחת בלבד. העיר השלישית בה נרשם גידול במספר החיפושים, בשיעור מתון יותר של כ-5%, היא גבעת שמואל.
בצמרת הערים בהן חלה הירידה המתונה ביותר בהיקף החיפושים, ניתן למצוא כמה מערי השרון הצפוני, בו כמעט שלא היו כלל אזעקות. קדימה-צורן עם ירידה מינורית של 8%, הוד השרון עם ירידה של 19%, ורמת השרון עם 21%, אך מי שבאופן מפתיע ממוקמת גם היא בצמרת הרשימה, היא דווקא העיר שדרות, הצמודה לגבול רצועת עזה, עם שיעור ירידה של 10% בלבד בהיקפי החיפושים לעומת נובמבר אשתקד. איך ייתכן? הסבר אפשרי לכך הוא שבקרב אנשי הנדל"ן והציבור בכללותו, התעוררה סקרנות לגבי ההיצע ושינויי המחירים בעיר שהותקפה ב-7 באוקטובר, וייתכן כי יש מי שמצפה למצוא בה דווקא עכשיו הזדמנויות רכישה.
בצד השני של המשוואה, בקבוצת הערים שבהן חלה הירידה החדה ביותר בהיקפי החיפוש, בולטת נוכחותן של ערי דרום גוש דן. בבת ים חלה הצניחה החדה ביותר בהיקפי החיפוש, בשיעור של 70%, ומיד אחריה ממוקמות חולון (67.5%),אור יהודה (64%) וראשון לציון (61%),שהייתה אחת הערים המטווחות ביותר במהלך החודשיים האחרונים. עוד בולטת בחלק זה של הרשימה נוכחותן של ערי הצפון, שגם בהן צנחה כמות החיפושים ביותר ממחצית. בנהריה נחתכו היקפי החיפושים ב-60%, במעלות ב-59%, בצפת ב-54% ובטבריה ב-53%.
לעומת זאת, בערי אזור עוטף עזה אשר ספגו עד היום את מירב הרקטות, חלה אמנם ירידה בהיקפי החיפושים, אך לא באופן החורג מהממוצע. באשקלון חלה הצניחה החדה ביותר, בשיעור של 41.5%, באופקים ירידה של 34.5% ובנתיבות של 31.5%. להן נוספת כאמור שדרות, שבה כמעט שלא חלה ירידה בהתעניינות כלל.
את הרתיעה מאזור הצפון ניתן לראות גם בשינויי ההתעניינות לגבי ארבע ערי המטרופולין. זאת כאשר חיפה היא היחידה מבין ארבע הערים שבה פחתו היקפי החיפושים ביותר ממחצית, ועמדו על 48% לעומת נובמבר אשתקד. בבאר שבע חלה צניחה של 43% בהיקפי החיפושים, בירושלים של 40% ובתל אביב - ירידה של 35%.
"מאז השפל של ה-7 באוקטובר, מספר החיפושים בלוח מדלן נמצא כל הזמן במגמת עלייה, ומגיע ברוב הערים לרמתו בספטמבר פחות או יותר - אך עדיין לא לרמתו בנובמבר אשתקד", הסביר טל קופל, מנכ"ל מדלן. "ניתן לראות שערי המרכז, כמו ראשון לציון למשל, ספגו לא רק טילים' אלא גם ירידה חדה בהתעניינות, בשעה שדווקא בשדרות החבולה הירידה בהתעניינות הייתה נמוכה יחסית, ככל הנראה בגלל 'ציידי מציאות' שמעריכים שהמחירים בעיר הגיעו - או יגיעו בקרוב - לשפל. זאת בניגוד לערי הצפון, שעדיין לא ברור אם, מתי וכמה יספגו".
נכתב על ידי מערכת מרכז הנדל"ן