סגור
פרויקט בנייה למגורים תל השומר רמת גן
פרויקט בנייה למגורים ברמת גן (צילום: דוד הכהן)

רמת גן תוריד רבע מהמבנים ברשימת השימור - ותאפשר את הריסתם

גורל עשרות בניינים לשימור ייקבע בימים הקרובים, בדיונים על תוכנית שהופקדה בספטמבר 2020 והגדירה לא פחות מ-112 אתרי נוף ו-287 מבנים לשימור בעיר. בין ההתנגדויות מהנדסת העיר שביקשה לשנות סטטוס לרבע מהמבנים ברשימה לכאלה שניתן להרוס. במועצה לשימור אתרים זועמים

גורל עשרות בניינים לשימור ברמת גן ייקבע בימים הקרובים. הוועדה המחוזית תל אביב אמורה לדון בימים הקרובים בהתנגדויות לתוכנית השימור של העיר רמת גן, שהופקדה בספטמבר 2020 ומגדירה לא פחות מ-112 אתרי נוף ו-287 מבנים לשימור. בין 58 ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית, בעיקר על ידי פרטיים, ניתן לציין את זו של מהנדסת העיר רמת גן, שמבקשת לגבש את רשימת השימור מתוך "ראייה מצמצמת ובאדיקות יתירה". במילים אחרות: לשנות סטטוס לרבע מהמבנים ברשימה לכאלה שניתן להרוס. במועצה לשימור אתרים זועמים, ודורשים דיון ציבורי בנושא.
תוכנית השימור של העיר רמת גן קובעת רשימת אתרים המסווגים לשלוש דרגות שימור: שימור מדרג א' הכוללת 15 מבנים - הכוונה למבנים שיעברו שימור מחמיר ולא ניתן להוסיף בהם בנייה. הקטגוריה השנייה, שימור מדרג ב' כוללת 206 מבנים - לבניינים שכלולים בקטגוריה זו ניתן להוסיף קומות בשלוש חלופות: מספר זהה לזה של הקיים, כולל קומה אחת בנסיגה; תוספת קומות עד לסך כולל של 7.5 קומות, בתנאי שהתוספת נסוגה מרחק של 5 מטר מקו החזית; או תוספת קומה אחת בכל תכסית המבנה ואז תותר תוספת של קומות בנסיגה של 5 מטר עד לסך של 7.5 קומות. הקטגוריה השלישית, שימור מדרגה ג', כוללת 26 מבנים, ומאפשרת הריסה של המבנה וציון זכר קיומו באמצעות שלט.
בעיריית רמת גן החליטו לשנות את הסטטוס של עשרות מבנים מהקטגוריה השנייה לשלישית. כלומר, שניתן יהיה להרוס אותם. "ככל שלא יאושר מנגנון לשינוי דירוג של מבנים לשימור, יש לבחון את מעמדם של המבנים לשימור בדרגה ב', אשר קיבלו ניקוד אדריכלי נמוך, ומהווים חסם להתחדשות עירונית באזורם ו/או פוגעים משמעותית בפוטנציאל שיפור המרחב הציבורי", כתבה מהנדסת העיר רמת גן, סיגל חורש, בהתנגדות שהוגשה באוקטובר 2022.
הוועדה המחוזית החליטה לאפשר לרמת גן להגיש רשימה מנומקת של מבנים שהסטטוס שלהם ישתנה, ומהעירייה מסרו שרשימת השימור שגובשה לפני שנים היתה מרחיבה ביותר. לצד זאת, תוכנית השימור במקורה קבעה מנגנון המאפשר להוריד את דרגת השימור תחת קריטריונים מחמירים בהם רמה אדריכלית או היסטורית נמוכה לעומת משמעויות של יישום השימור שאינן סבירות.
מעיריית רמת גן נמסר: "הבחינה המחודשת של רשימת השימור נערכה על ידי אנשי מקצוע ובחלקה נדונה בוועדת השימור העירונית. כאשר נמצאו מבנים שסך ערכיהם האדריכליים וההיסטוריים ירודים ביותר, ששחזורם אינו ריאלי הנדסית ולצד זאת פוגעים מהותית בפוטנציאל הפיתוח של המרחב הציבורי, מבנים אלו הורדו בדרגת השימור שלהם. אין לנו ספק שרשימת השימור המעודכנת תהיה טובה ונכונה יותר ותעצים את המורשת העירונית באופן הראוי ביותר".
יעל אטקין, מנהלת מחוז ת"א במועצה לשימור אתרים, אמרה ל"כלכליסט" שהמועצה מתנגדת בכל תוקף לכוונתה של עיריית רמת גן להוריד את דירוג השימור של 55 מבנים - המהווים כרבע מרשימת המבנים בעיר שהוגדרו לשימור רגיל. לדבריה, צעד שכזה יוביל בפועל לכך שמבנים אלה לא ישומרו כלל. לטענת המועצה לשימור אתרים, "מנגנון יישום השימור של התוכנית גמיש דיו כדי לאפשר שימור של כלל המבנים ברשימה המיועדים לשימור רגיל. כמו כן, תוכנית השימור שהופקדה מאפשרת מנגנון של ניוד זכויות, כך שנימוקים כמו חוסר ודאות כלכלית ופגיעה בפרויקטים של התחדשות עירונית אינם רלוונטיים כאן".