סגור
אתר בנייה ב עיר רמלה
אתר בנייה בעיר רמלה (צילום: עמית שעל)

הטקטיקה של משפרי הדיור: דחיית תשלומי משכנתא עדיין נפוצה

היקף המשכנתאות שבדחיית תשלומים אמנם צנח מאז משבר הקורונה, אך הוא עדיין גבוה ועומד על 30 מיליארד שקל, יותר מכפול לעומת תחילת 2020. תופעה זו קשורה ככל הנראה לאוכלוסיית משפרי הדיור, שפעמים רבות רוכשים נכס ונשארים עם בעלות על הנכס הקודם

בתחילת משבר הקורונה, כשאי־הוודאות וההיסטריה שררו במשק, אפשרו הבנקים לנוטלי המשכנתאות להקפיא תשלומים. ההיענות היתה גבוהה למדי, וממשכנתאות שנמצאות בדחיית תשלומים בהיקף של 12 מיליארד שקל טרום המשבר, הנתון זינק ל־96 מיליארד שקל בשיא המשבר, שהם כ־25% מכלל המשכנתאות בשוק.
המשבר הכלכלי שהביאה עמה הקורונה מאחורינו, והיקף המשכנתאות שבדחיית תשלומים החל לצנוח. אלא שגם היום הוא גבוה לעומת טרום עידן הקורונה ועומד על 30 מיליארד שקל, יותר מכפול לעומת תחילת שנת 2020.
לדברי ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, אורי יוניסי, הנתון הזה אינו קשור למשבר הקורונה. הוא מסביר כי היקף המשכנתאות שבדחיית תשלומים שאנו רואים כיום קשור לתופעה אחרת שהתפתחה בעקבות העלייה התלולה במחירי הנדל"ן, והיא קשורה לאוכלוסיית משפרי הדיור.
לדבריו, הרבה פעמים משפרי הדיור קודם רוכשים נכס, ונשארים עם בעלות על הנכס הקודם לתקופה נוספת של עד 18 חודשים, שזה הזמן המקסימלי שניתן להחזיק בשני נכסים מבלי לשלם מס רכישה גבוה על הנכס השני. "המטרה מבחינתם היא ליהנות מהמשך עליית המחירים, ולמכור את הנכס כמה שיותר מאוחר, וכך במחיר גבוה יותר. בתקופה זו יש להם למעשה שתי משכנתאות, ולכן הם לוקחים גרייס על המשכנתא החדשה, עד שיסיימו את הליך מכירת הנכס הישן שלהם וחיסול המשכנתא שלו", הוא אומר.
כמובן שדחיית תשלומים אינה חינם, והיא בסופו של דבר מייקרת גם כן את תשלומי המשכנתא בשל אפקט הריבית דריבית, אבל כשמחירי הדיור מזנקים, כנראה שהצעד הזה משתלם למשפרי הדיור. תופעה זו יוצרת גם כן צוואר בקבוק בתחום היצע הדירות, אבל זו כבר אינה הבעיה של משפרי הדיור, שהצליחו לשים את ידם על נכס חדש.