סגור

"חוף הים אינו מגרש חניה ליאכטות": נדחתה הקמת 5 מתוך 6 המרינות שהוצעו

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) החליטה להמליץ לאשר רק מרינה אחת בנהריה; מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר: "חוף הים הינו 'נחלת הכלל' ומשאב מוגבל, וככזה צריך לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל"

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), בראשות מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, דנה היום (ג') בתוכנית המתאר הארצית למעגנות בים התיכון (תמ"א 13 /ב/ 3), והחליטה להמליץ לדחות את התוכנית להקמת 6 מעגנות חדשות ולאשר רק מתוכן רק אחת בנהריה.
מדובר בתוכנית שהוגשה על ידי רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה, וביקשה להקים 6 מעגנות חדשות בנהריה, בת גלים (חיפה), נתניה, חדרה, שדה דב (תל אביב) ובת ים. כמו כן, הרחבת שש מעגנות קיימות בעכו, שביט בחיפה, הרצליה, יפו, אשקלון ואשדוד, וכן השמשת המתקנים הקיימים בנמל תל אביב וברידינג.

1 צפייה בגלריה
מרינה הרצליה המרינה בהרצליה
מרינה הרצליה המרינה בהרצליה
המרינה בהרצליה
(צילום: עמית שעל)
במסגרת הדיונים הוצגו עמדות המתנגדים ואלו שתומכים בתוכנית, העמדה המשמעותית ביותר נגד המעגנות הייתה של המשרד להגנת הסביבה ונציגי ארגוני הסביבה שהתנגדו להקמת מעגנות חדשות, לנוכח השפעתן הצפויה על גריעת החול מהחופים, וצמצום השטח החופי הפנוי שיוותר לציבור הרחב.
בפני הוועדה הוצגו נתונים על מספר המבקרים הרב בחופי הים ובפרט בעונת הרחצה וכן היחס הנמוך כבר כיום, בין מספר התושבים בישראל לק"מ חופי הרחצה הקיימים, כאשר ברקע הדברים הגידול הצפוי באוכלוסייה ובצפיפות בשנים הבאות, אשר כבר כיום הן מהגבוהות בעולם. כן הוצגה לראשונה בדיון עבודה כלכלית שהוכנה לבקשת המשרד להגנת הסביבה, אשר מסקנותיה הטילו ספק בהיותה של המעגנה מקור לפיתוח כלכלי. לעניין הטענה לגריעת חול, הובהר על ידי צוות התכנון כי כיוון הסעת החולות מדרום לצפון משתנה במרכז הארץ, ולכן ניתן לאשר את המעגנות במרחב השרון.
בנוסף, שמעה הוועדה את נציגי הרשויות השונות (נתניה, חדרה, חיפה, נהריה, בת-ים ותל אביב), אשר תמכו בהקמת מעגנות בשטחיהן בשל התרומה הצפויה מהן לתיירות, ספורט ימי ולשימושים עירוניים מגוונים. כן נשמעה עמדת נציג שרת התחבורה, מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים ברספ"ן, התומכת בהקמת המעגנות לאור המחסור במקומות העגינה, והביקוש הרב לספורט הימי.
אחרי למעלה מחמש וחצי שעות, הסתיים הדיון הפתוח והחל הדיון הסגור, בהשתתפות חברי הוועדה בלבד, בסופו גיבשה הוועדה המלצה ולפיה היא סבורה כי בשלב זה אין מקום לקדם מעגנות חדשות. ההחלטה התקבלה על רקע החשש לפגיעה בסביבה החופית, וניסיון העבר שמעיד על גריעת החולות מהחופים והשפעת גריעת החולות על קצב ההתדרדרות של המצוק וצמצום רצועת החוף הפנויה לשימוש הציבור. ככלל, לעמדת הוועדה, אין מקום להעדיף הקמת מעגנות המשרתות אוכלוסייה מצומצמת יחסית על פני שימוש ציבורי נרחב. הוועדה ציינה כי היא רואה לנגד עיניה את ההשלכות החברתיות והחשיבות של השמירה על חופים זמינים, פתוחים ונטולי שימושים מגבילי גישה, אשר יאפשרו לכל אדם באשר הוא ליהנות מהמשאב החופי באופן בלתי אמצעי לחלוטין. כמו כן הוועדה התייחסה לסוגיית הכפלת האוכלוסייה בשלושים השנים הקרובות והצורך הציבורי המובהק שילך ויגבר במשאב החופי.
כאמור, הוועדה המליצה למועצה הארצית לתכנון ובנייה שלא לקדם הקמת מעגנות חדשות למעט בנהריה. הצביעו נגד ההחלטה - נציג עיריית תל אביב ונציג משרד התחבורה, מול רוב של 8, שתמך בהחלטה. ההחלטה כן להמליץ על הקמת מעגנה בנהריה נבעה מכך שבאזור זה ישנו חשש מופחת לגריעת חולות והשתכנעו כי המעגנה תיתן מענה לביקוש לעגינה במרחב הצפון ותסייע בפיתוח התיירות בצפון הארץ. מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, אמרה בדיון, כי "חוף הים הינו 'נחלת הכלל' ומשאב מוגבל, וככזה צריך לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל, ולא כמגרש חניה ליאכטות. מדינת ישראל הולכת להכפיל את עצמה, ולכן ההחלטה הזו מקבלת משנה תוקף כדי להבטיח שחופי הים יישארו עבור הציבור והדורות הבאים".
מהחברה להגנת הטבע, שהובילה את הפעילות הציבורית והמקצועית, למען שמירת החופים ונגד הקמת 6 המרינות, נמסר: "אם זו תהיה החלטת המועצה הארצית, אז בהחלט ניתן לומר, שביטול הכוונה להקים 5 מרינות, על החופים של כולם, זה הישג ציבורי אדיר, שממנו ירוויחו הציבור, הטבע, הסביבה וכמובן החופים, שימשיכו להישאר טבעיים, פתוחים ונגישים. עם זאת, החברה להגנת הטבע, תפעל בכלים העומדים לרשותה, גם לביטול המרינה בנהריה".