סגור
כרם התימנים שכונת מגורים ב תל אביב
כרם התימנים שכונת מגורים בתל אביב (צילום: עמית שעל)

חברת וויצ'ק: שוק השכירות בישראל מתייצב

בתשעת החודשים הראשונים זינקו המחירים ב־9.7%, אך מיוני עד נובמבר מסתמנת מגמת ריסון עם ירידה של 0.4%. הירידה בתל אביב חדה במיוחד, 4.3%. מנכ"ל וויצ'ק: "כשמחירי הנכסים מפסיקים לעלות, כך גם מחירי השכירות"

מחירי השכירות מתייצבים לאחר חודשים של עליות מחירים, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" מחברת וויצ'ק (WeCheck), המספקת לבעלי דירות ונכסים פתרונות פיננסיים מבוססי טכנולוגיה מתקדמת. המידע מבוסס על פרסום מודעות להשכרה באתר הנדל"ן המקוון יד 2.
לפי הנתונים, בחודשים האחרונים מיוני עד נובמבר היצע הדירות להשכרה ירד משמעותית, אך המחירים כמעט ולא השתנו (-0.4%). בהתבוננות בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ינואר עד ספטמבר, המחירים עלו ב־9.7%, אך בחודשים האחרונים מסתמנת מגמת ריסון.


באופן מפתיע גם בתל אביב נרשמה ירידה במחירי השכירות. בחמשת החודשים האחרונים חלה ירידה במחירי השכירות בתל אביב מסכום חודשי ממוצע של 6,880 שקל ביוני לסכום של 6,586 שקל בחודש נובמבר, ירידה של 4.3%, לאחר שמתחילת השנה ועד ספטמבר היתה דווקא עלייה של 5.2% במחירי השכירות בעיר. באשקלון היתה ירידה מסכום ממוצע של 3,736 שקל בחודש ל־3,588 שקל, ירידה של 4%. גם בחיפה המחירים ירדו מ־3,333 שקל בחודש ל־3,328 שקל, ירידה של 0.2%.
לעומת זאת, בחריש עלו מחירי הדירות להשכרה מ־3,470 שקל בחודש ל־3,634 שקל, עלייה של 4.7%. כך גם בירושלים, בה המחיר הממוצע עלה מ־4,717 שקל בחודש ל־4,899 שקל, עלייה של 3.9%. בחולון עלה המחיר הממוצע של שכר הדירה ב־1% ל־4,789 שקל בחודש נובמבר.
על פי נתוני וויצ'ק, אין קשר ברור בין כמות המודעות שהתפרסמו למחירים. בחריש למשל ירדה כמות הדירות המוצעות מ־304 דירות ל־130 דירות, ירידה של 57%, והמחירים בה עלו ב־4.7%. לעומת זאת, בחיפה ירדה הכמות מ־1,296 דירות ל־751, ירידה של 42%, והמחירים בה ירדו ב־0.2%.
לדברי רמי רונן, מנכ"ל וויצ'ק, בחמישה החודשים האחרונים אי אפשר לדבר על עליית מחירים: "המגמה שאני רואה זה ששוק השכירות מתייצב, והמחירים לא עולים. בסך הכל היתה עלייה של 20% בתקופה שקדמה, והמחירים הגיעו לשיא שלהם ולא המשיכו לעלות.
"שכירות היא פקטור של תשואה על שווי הנכס. כשמחירי הנכסים מפסיקים לעלות, גם מחירי השכירות לא עולים. שוק השכירות הישראלי מתאפיין בכך שרוב המשכירים הם פרטיים ויש להם נכס אחד בלבד. זה לא חברות נדל"ן. יש אווירה כללית של מצב כלכלי פחות טוב, פיטורים בהייטק, הריבית עולה, ולכן האינדיקטורים של המקרו גורמים לבעלי הדירות לסגור יותר מהר חוזים בלי להעלות את המחיר. בכל מקרה הם מרגישים היום שהם מקבלים הרבה יותר ממה שקיבלו לפני שנתיים־שלוש".
שמאי המקרקעין אסף גסטפרויד סבור שממצאי בדיקת חברת וויצ'ק ניכרים היטב במגמה הכללית של שוק הנדל"ן: "אמנם אין ירידות מחירים כרגע, אך ישנן פחות עסקאות וכנראה שהעובדה הזו מחלחלת משוק הקונים והמוכרים גם לשוק השוכרים והמשכירים. אנשים לא ממהרים להעלות את מחירי השכירות אם מחירי הדירות לא עולים.
עם זאת, יש לזכור כי העלאות הריבית בחמשת החודשים האחרונים העלו את החזרי המשכנתאות של המשקיעים, והיה מצופה שהם יגלגלו לפחות חלק מהעלאה זו אל השוכרים. העובדה שהם לא עשו זאת מלמדת שהם סופגים את העלאות הריבית בעצמם, מה שאפילו שקול לירידה במחירי השכירות".
כל זאת לאחר שבתחילת השנה מחירי השכירות עוררו הדים גדולים יותר ממחירי רכישת דירות, בעקבות דיווחים של שוכרים רבים על העלאות מחירים חריגות של עשרות אחוזים בהשוואה למחיר שהיה מקובל באזור מגוריהם ומחאת הדיור הקצרה שפרצה עסקה בכך לא מעט בטרם התפוגגה.