סגור
מגזין נדל"ן 26.3.24 עובדים זרים מ טורקיה בונים בניינים ב תל אביב
ענף הבנייה מחפש אלטרנטיבות למוצרים הטורקיים (צילום: אוראל כהן)

המצב בענף הבנייה גרוע עוד לפני החרם הטורקי; מחירי הדירות יעלו

עצירת המסחר של טורקיה עם ישראל מכבידה על ענף הבנייה ומתווספת לבעיית המחסור החמור בעובדים מאז פרוץ המלחמה. הבעיה מכבידה גם על התעשיות שמספקות מוצרים לענף, ולמפעלים רבים צפויה תקופה קשה ומסוכנת. ההתייקרות תתגלגל למחירי הדירות ולצרכנים

הדיווחים על ההנחיה הטורקית מהיום (ה') לעצור באופן גורף יצוא לישראל ויבוא ממנה לא תחמיר את מצבו של ענף הבנייה ושל התעשייה שמספקת לו מוצרים. זה לא משום שהענף לא נפגע מהחרם הטורקי, אלא משום שמצבו גרוע כבר עתה.
ההחמרה בסחר עם טורקיה פגעה בענף לפני כחודש כאשר טורקיה הגבילה ייצוא לישראל של מוצרים מ-54 קטגוריות, הרוב המכריע של המוצרים האלה סופקו לענף הבנייה והתשתיות. לכן ההערכות הן כי הידוק החרם לא יכול להסב עוד נזק בתחום התשתיות והבנייה, ונראה כי ייפגעו מהמהלך תחומים אחרים שעד עתה לא היו ברשימה.
בעקבות הצעדים של טורקיה, בשבועות האחרונים התעשיינים מאתרים אלטרנטיבות למוצרים הטורקיים, ונעשים ניסיונות לייבא מלט ממצרים ומספרד. תחליף לריצופים, קרמיקה, וכלים סניטריים נמצאים בסין שבה אפשר לקנות את המוצרים האלו במחירים נוחים יחסית, אלא שהאיום החות'י גרם להתייקרות עלויות ההובלה משם. איטליה היא מקור נוסף למוצרים אלו, אך שם הם יקרים יותר. מורגש מחסור חריף גם באבני חיפוי משום שעד תחילת ההגבלות, טורקיה היתה המקור העיקרי למוצרים מסוג זה. התחליף להם הוא אבן חיפוי מקומית או יבוא מסין. מוצרים נוספים שיובאו מטורקיה לענף הבנייה בכמויות גדולות הם זכוכית, פרופילי אלומיניום, כימיקלים וצבעים. לכל המוצרים האלו ועוד מחפשים בענף תחליפים. אחד הפתרונות שנמצאו למעקף של החרם הוא קניית מוצרים בעזרת מתווך שאינו ישראלי ושילוח במשאיות לנמל אחר באירופה - בדרך כלל בולגריה וסלובניה. גם להליך זה יש עלויות נכבדות לא מתוכננות, בין היתר התשלום למתווך ועלות השינוע לנמלים מחוף לטורקיה.
אך האירוע הטורקי הוא משקולת המכבידה על הענף ומתווספת למחסור החמור בעובדים בעקבות הסגר שהוטל על השטחים בשבעה באוקטובר. הבעיה מכבידה גם על התעשיות שמספקות מוצרים לענף. תעשיין בכיר אמר לכלכליסט, כי חברות דבק, בטון, טיח ואבנים משתלבות חוות ירידה של 50% בהזמנות בגלל המחסור בעובדים. הסיבה לכך היא שללא עובדים הקבלנים לא פותחים אתרי בנייה, ולכן לא מזמנים מוצרים.
כך נוצרה תנועת מלקחיים - מצד אחד חרם טורקי שמייקר מאוד את יבוא המוצרים, ומצד שני האטה בענף הבנייה בגלל המחסור בעובדים. מי ששוחחו איתנו מעריכים שיהיו מפעלים שיתקשו לצאת מהמשבר הזה. מפעלים שמספקים מוצרים למערכת הבטחון יוכלו לשרוד, משום שהמצב הביטחוני העלה באופן חד את הצרכים של הצבא בתחום הבנייה. לעומת זאת למפעלים קטנים וכאלו שאינם עובדים עם מערכת הבטחון, צפויה תקופה קשה ומסוכנת.
האירוע הזה ישפיע בסופו של דבר על הציבור משום שמחיר הדירות צפוי לעלות באופן חד, משתי סיבות - האטה בבנייה תוביל לצמצום בהיצע הדירות, ומצד שני התייקרות המוצרים תתגלגל בסופו של דבר למחיר הדירה, כי עוד לא נולד הקבלן שמוכן למכור דירה בהפסד.