סגור
קרקעות חקלאיות בין פתח תקוה לגבעת שמואל זירת הנדלן
קרקעות חקלאיות. יו"ר השלטון המקומי: "כולם עסוקים בלעשות כסף על גב הזוגות הצעירים" (צילום: אודי שטייוול פיקיוויקי)

הדיון על מחירי הדיור הפך לקריאה המונית לפירוק רמ"י

בוועדת הכספים נשמעו קריאות רבות להוצאת הקרקעות מידי רמ"י, ולהוזילן לטובת הזוגות הצעירים; גפני: "אנחנו אשמים, אפשרנו שנים לקחת כסף מזוגות צעירים לדברים אחרים"; ראש עיריית רעננה: "אין סיבה שהילדים שלנו ישלמו 7,500 שקל כדמי שכירות"

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני מיהדות התורה דנה היום (ב') בעליית מחירי הדיור זאת לאחר שנרשמה עלייה של כ-20% במהלך השנה האחרונה, גם אם לנוכח הריבית והאינפלציה היא נרגעה מעט.
בדיון נאמו מספר ח"כים מסיעות שונות בנוגע למחירי הדיור הגבוהים והקושי של הזוגות הצעירים לעמוד בהם. לצד זאת עלו קריאות רבות לפירוק רשות מקרקעי ישראל כחלק מהפתרון המלא להוזלת מחירי הקרקע ועקב כך את הדירות.
חיים ביבס יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, אמר בדיון כי במשך שנים השלטון המקומי מציג תוכניות המספקות מענה לדיור והמדינה מתעלמת מהם, "כולם עסוקים בלעשות כסף על גב הזוגות הצעירים. בשנים האחרונות צצו הרבה תוכניות אבל הן הולידו סיוע לאחוזים בודדים. מי שמנתב את הכל זה האוצר, הם שמים אפס שקלים על הזוגות הצעירים והמדינה מכניסה עשרות מיליארדים מקרקעות. הגיע הזמן שבכל שכונה 30% ילכו אוטומטית לזוגות צעירים. דירה לזוגות צעירים צריכה לעלות מיליון שקל בממוצע, במרכז 1.4 מיליון שקל ובפריפריה 700 אלף שקל".
חיים ברוידא ראש עיריית רעננה, אמר כי צריך לדבר על הדיור חברתית, "ראיתי ילדים שעזבו את הארץ ומקימים מושבות של ישראלים בחו"ל, זה קורה בפורטוגל, יוון ובעוד מקומות, חייבים להחליף את הדיסק ולומר לרמ"י ולאוצר שזה מספיק. לא יעלה על הדעת שהם ישווקו מגרשים כמו בשוק הפרטי. אין סיבה שהילדים שלנו ישלמו 7,500 שקל כדמי שכירות".
ח"כ זאב פינדרוס מיהדות התורה אמר, "את הדבר הזה שבאה רשות ומחזיקה את קרקעות ישראל צריך לפרק. הקרקעות הן משאב של המדינה ולא מוצר שנועד למלא את קופת האוצר. צריך לפרק את רמ"י, אין לי בעיה שיעצור את שיווק הקרקעות לעשירים אבל לא לצעירים. רמ"י לא רוצה להוריד מחירים וגם הבנקים לא, ולא בטוח שהקבלנים. אם ילכו לכיוון שבכל פרויקט חלק של 15% ילך להשכרה ועוד 10% לזכאים זה יפתור את הבעיה".
נסים אברהם מנהל מרחב מרכז ברמ"י ונציגה הגיב ואמר, "זה נכון, קיבלנו כ-37 מיליארד משיווק הקרקעות ב-2022 חלק מהכסף מועבר לאוצר. התהליך שאנחנו מקדמים היום הוא ש-80% מהדירות נמכרות לפי שווי מ"ר שמוגדר מראש".
ח"כ חמד עמאר מישראל ביתנו אמר, "איך צעיר יכול לקנות דירה ב-1.7 מיליון שקל? ניסינו לקבל הנחות על הקרקע לצעירים הדרוזים והתוצאה הייתה שמחיר המגרש נותר כמעט כמו בשוק הפרטי. צריך לפרק את רמ"י אני אומר את זה כבר שנים".
אריאל רוזנברג מנהל אגף בכיר לשיווק במשרד השיכון אמר בדיון כי לצערו כיום, גם זוג בעשירון שמיני מתקשה להתמודד עם מחירי הדירות. "חוץ מהורים עשירים הדרך היחידה של הזוגות להתמודד עם המחירים היא באמצעות ההנחות שמספקת המדינה. היעד הוא להגדיל ככל הניתן את מספר הזכאים ואת תוכניות הדיור בר ההשגה, אנחנו מכינים עכשיו תוכנית ישנה חדשה בנושא".
ח"כ אימאן ח'טיב יאסין מרע"ם דיברה על המצב בחברה הערבית ואמרה שהוא גרוע יותר, "הייתי בעכו בדירה של משפחה מרובת ילדים שרוצים לזרוק אותה לרחוב אחרי 70 שנה שהם התגוררו שם. המחירים בשמיים, זה לא רק זוגות צעירים אלה גם משפחות שאין להן דירה. השיח הוא לאומי ואני רוצה להזכיר לכם שגם אנחנו בני המקום וצריך פתרון לכולם. רוב הישובים שלנו הם בין 0-3 סוציואקנומי, מאיפה הם יביאו את הכסף, מי יתן להם משכנתא על שכר מינימום? צריך להביא פתרון כולל לכולם".
גם ח"כ עאידה תומא סלימאן התייחסה למצב הדיור בחברה הערבית, "אני שומעת מושגים של התחדשות עירונית, דיור להשכרה, דיור לזכאים ועוד מושגים שלא מוכרים בקרב האוכלוסיה הערבית. נגמרו אצלינו הרזרבות של הקרקעות והייתי שמחה לשמוע מה מתוכנן לחברה הערבית?"
יפתח עשהאל רפרנט שיכון באגף תקציבים במשרד האוצר התייחס לשאלתו של ח"כ גפני, האם האוצר יסכים להפחית את התקבולים מהקרקעות, "אנחנו חושבים מבוקר עד לילה איך להוריד את מחירי הדירות, מעל ל75% מהדירות בישראל נמכרות כבר עכשיו בהנחה ואנחנו שמים דגש על דיור להשכרה, דירות לזכאים ועוד, אני מקווה שזה בקרוב יביא את התוצאות והנתונים יראו שהעלייה במחירי הדירות נעצרה".
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין, אמרה גם לגבי רמ"י, כי "ברשות שכחו כבר מזמן שהם גוף ציבורי שצריך לדאוג לזוגות הצעירים במדינת ישראל והחליטו לפעול כגוף מסחרי שנועד להגדיל את ההכנסות שלו. אני חושבת שהתחדשות עירונית ודיור להשכרה הם אפיקים שיכולים לתת פתרונות לא רעים בכלל. התחדשות עירונית מתקדמת מהר ובדיור להשכרה צריך לתת את הדעת על הצד התכנוני, ועדות התכנון מחייבות להקצות דיור להשכרה וצריך לחזק את זה ויחד עם זה צריכות להתווסף הטבות מהממשלה".
ח"כ גפני אמר לסיכום, כי הוא הולך להתמודד עם הנושא של מחירי הדיור, "אנחנו אשמים למה שקורה לזוגות הצעירים, אפשרנו במשך שנים רבות לקחת כסף מזוגות צעירים כדי לסבסד דברים אחרים אני אקדם את חוק להקפאת המשכנתא".