סגור

פרסום ראשון
פתרון לקשישים במלון דיפלומט: ישוכנו בקראון פלאזה בירושלים

הושג הסכם בין משרדי הקליטה והאוצר לבין הנהלת המלון, לפיו 11 קומות יוקצו לטובת 240 יחידות דיור לקשישים, שיפונו ממלון דיפלומט לטובת הקמת שגרירות ארה"ב. ההסכם יאפשר למדינה לשכור את הקומות למשך 7 שנים

הושגה הסכמה: 240 הקשישים דיירי מלון דיפלומט בירושלים, שאמורים לפנות את המבנה, ישוכנו במלון קראון פלאזה בירושלים (כיום נקרא מלון VERT). זאת לאחר שהושג הסכם בין משרד הקליטה ומשרד האוצר לבין הנהלת המלון. ההסכם שהושג בין הצדדים מאפשר למדינה לשכור את המבנה למשך 7 שנים, וזאת עד להקמת מבנה קבע לדיירים בשכונת פסגת זאב. הקשישים צפויים לפנות את מלון דיפלומט באוגוסט, ולמסור את המבנה לממשלת ארה"ב שרכשה אותו בשנת 2014, לטובת הקמת שגרירות ארה"ב בבירה.

על פי ההסכמות שהושגו, יוקצו 11 קומות ייעודיות מהמלון, בהן ישוכנו הקשישים ב-250 יחידות מגורים. לקומות אלה יהיו כניסות נפרדות, מעליות נפרדות, וכן אולמות ומתחמים ציבוריים עבור הדיירים בלבד. את המהלך קידמו שרת הקליטה והעלייה פנינה תמנו שטה ומנכ"ל המשרד חביב קצב.
הקשישים דיירי מקבץ הדיור דיפלומט, קיבלו בסוף חודש אפריל האחרון הודעת פינוי מהמבנה תוך 3 חודשים, במכתב ששיגר אליהם משרד העלייה והקליטה. במכתב אף צוין כי בשל מאמצי המשרד לשכן חלק מהדיירים במבנים שונים, נותרו 240 קשישים מתוך 500, אך תשלום השכירות נותר זהה, והמדינה אף צפויה לשאת בקנסות כבדים לממשלת ארה"ב בגין איחור בפינוי המבנה. בימים האחרונים התבשרו קשישי דיפלומט שמצויים באי וודאות מאז 2014, עת רכשה ממשלת ארה"ב את המבנה, לגבי מועד פינויים ומיקום מעונם החדש.
מלון דיפלומט ממוקם ברחוב כפר עציון בסמוך לשכונות ארנונה ותלפיות, ובסמוך למבנה הקונסוליה האמריקאית. המלון מושכר כבר עשרות שנים למשרד הקליטה המשכן בו מאות קשישים עולים מחבר העמים. בשנת 2014 מכרה בעלת המלון חברת מרינה שבבעלות דובי שיף את המלון לממשלת ארה"ב, לצורך הקמת שגרירות בבירה. למרות שלמדינה היו שנים להיערך למועד, לא נמצא פיתרון מגורים למאות העולים המתגוררים במבנה, ומאז 2014 הם מצויים באי וודאות. בשנת 2016 הוארך הסכם השכירות עד ה-20 ביוני 2020 ללא אופציה להארכה נוספת. למרות זאת, מדינת ישראל לא עמדה בהתחייבותה לפינוי הקשישים כל עוד לא מצאה פיתרון מגורים אחר עבורם, מה שגרר הגשת תביעות ועתירות שונות כנגד המדינה.

1 צפייה בגלריה
מלון דיפלומט ב ירושלים
מלון דיפלומט ב ירושלים
מלון דיפלומט בירושלים
(צילום: עטא עוויסאת)


בשנים האחרונות הוחלט להקים מבנה קבע לקשישי דיפלומט בשכונת פסגת זאב, אך קבלת היתרים ובניית המקום צפויה לארוך לפחות 5 שנים, ולקשישים נדרש פיתרון זמני. במקביל להכרח במציאת פיתרון מגורים עבור הקשישים המתגוררים במבנה, היתה מדינת ישראל חשופה לקנסות כבדים בגין הפרת הסכם השכירות, אשר היתה נדרשת לשלם לממשלת ארה"ב בגין אי פינוי המבנה במועד. עם פינוי המלון תפעל ממשלת ארה"ב להקמת שגרירות ארה"ב, אשר עלות הקמתה מוערכת ב-600 מיליון שקל.
במשרד העליה והקליטה אישרו את הפרטים ומסרו כי: "פינוי מקבץ הדיור דיפלומט נמשך זה שנים ארוכות ואף הגיע לערכאות משפטיות עוד בטרם כניסת שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה לתפקיד. עם כניסת השרה לתפקידה לפני כשנה, הנחתה את עובדי משרדה כי לא יפונה אף דייר ממקבץ הדיור דיפלומט ללא פתרון הולם ומשביע רצון אשר מיטיב עם דיירי המקבץ. למרות הלחצים הרבים השרה סירבה במשך חודשים ארוכים לפנוי ואף סירבה לכמה הצעות שעמדו על הפרק, זאת מכיוון שלא עמדו בתנאים שהציבה השרה לשיפור ושדרוג רווחתם של הדיירים.
לאחר מאמצים רבים, נמצא מענה הולם לפינוי הדיירים במרכז ירושלים במלון "קראון פלאזה" העונה על השירותים והתנאים אותם דרשה השרה ואף משדרג ומשפר את תנאי מגורי הקשישים. נציין כי עוד בטרם חתימת החוזה עם הספק, היה חשוב לשרה לבקר במתחמי המגורים שבנדון גם בדיפלומט וגם בקראון פלאזה, כדי לוודא בעצמה כי אכן המגורים החדשים הולמים ומותאמים לצרכי הקשישים.
יובהר כי על פי דרישתה של השרה, ההסכם עם מתחם המגורים החלופי בירושלים יהיה כזה שלא פוגע בתנאי הדיור הקיימים היום ואף ישפר אותם; יינתן סיוע כספי מוגדל לעולים, וכאמור אופציית הדיור תהיה ארוכת טווח עד למעבר למבנה הקבע הנמצא כעת בהליכי אישור בוועדות התכנון".
אלכס טנצר, פעיל חברתי ולשעבר יו"ר מעקב אחרי ביצוע הבטחות לעולים, אמר כי "מדינת ישראל בזבזה כספי ציבור, כי לא התייחסה לדוח מבקר המדינה משנת 2009 שכבר אז התריע שיש להעביר את הקשישים למקבץ אחר בירושלים. אפילו מאז מכירת מלון דיפלומט ב-2014 לממשל האמריקאי לא נעשה כלום. עד עכשיו תשלומי שכירות עבור מלון דיפלומט עלתה למדינה יותר ממיליארד שקל. רק עכשיו באיחור רב החליטו לפנות את המלון. העיכוב עלה הון עתק לקופת המדינה שבכסף הזה היה אפשר לתת פיתרון לעוד אלפי זכאים".