סגור

איילת שקד לקבלנים: "החוק הראשון שאעביר יהיה הותמ"ל"

לפי שרת הפנים הנכנסת, בכוונתה לקדם את החוק שכבר מוכן וממקד את הותמ"ל בארבעה היבטים עיקריים: פיתוח עבור המגזר הערבי והמגזר החרדי, התחדשות עירונית ותחבורה ציבורית; שקד הבטיחה לקבלנים החוששים מביטול תמ"א 38 שלא יהיה ואקום לאחר ביטולה של התוכנית

"הממשלה הכינה את חוק הותמ"ל וזה החוק הראשון שבכוונתי לקדם", כך אמרה היום (ה') שרת הפנים איילת שקד בנאום ראשון בפני הקבלנים בכנס של התאחדות הקבלנים בוני הארץ שנערך באילת, כשהנושא שעומד על הפרק הוא קידום והאצת הבנייה בישראל.


חוק הותמ"ל ששקד תקדם צפוי לעסוק בארבעה נושאים עיקריים: אוכלוסייה ערבית, חרדים, התחדשות עירונית ותחבורה ציבורית, כאשר כל אלה יתאפשרו לדבריה גם תוך שמירה על המרחב הכפרי שראשיו הם מהמתנגדים העיקריים להמשך פעילות הותמ"ל. בעקבות החזרת רשות מקרקעי ישראל למשרד השיכון, לשקד אין את היכולת לשנות בה דברים, אך לדבריה בכוונתה לשבת עם שר הבינוי והשיכון זאב אלקין כדי ליזום שם שינויים משמעותיים.

2 צפייה בגלריה
דיון בסמכויות המשטרה בקורונה בוועדת חוץ וביטחון ח"כ איילת שקד
דיון בסמכויות המשטרה בקורונה בוועדת חוץ וביטחון ח"כ איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד
(צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

עוד אמרה שקד לקבלנים, כי יש הרבה מינויים שטרם בוצעו במשרד הפנים לאחר שנתיים של קיפאון. "יש לי כוונות ותוכניות להאיץ תהליכים, אני עומדת למנות ראש אגף תכנון שיהיה ראש המועצה הארצית ראש הות"ל, וראש הוועדות המחוזיות. במשך שנתיים המערכת הייתה קפואה וצריך להניע אותה מחדש".

שקד: חלופה לתמ"א - תוך שנה

שקד נשאלה האם בכוונתה להאריך את תמ"א 38 אשר צפויה להסתיים באוקטובר 2022, אך סירבה להתחייב לכך. "בתמ"א 38 יש לא מעט בעיות, אבל צריך להגיד שערים שכן רוצות להמשיך עם התמ"א יכולות לעשות זאת. אנחנו נצליח לייצר חלופה תוך שנה. לא יהיה ואקום".
שקד גם התייחסה לממשק עם השלטון המקומי ובפרט עם ראשי הערים שחלקם מסרבים להוסיף יחידות דיור בשטחם. "בהרבה מאוד ערים התושבים הם גרעוניים ולכן ראשי הערים לא רוצים לבנות למגורים. נושא הארנונה הוא גדול ומורכב ויש לנו כוונה לבדוק אותו לעומק. צריך להוריד את הארנונה לעסקים ולהעלות ארנונה למגורים".

"הותמ"ל הוא כלי דורסני"

שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז השלטון האזורי, המוביל את המאבק בותמ״ל, שוחח השבוע עם שרת הפנים איילת שקד, והודה לה על התחייבותה כי הותמ"ל תעסוק בהתחדשות עירונית, ובאוכלוסייה הערבית והחרדית בלבד תוך שמירה על המרחב הכפרי. חג'ג' הוסיף כי "יש לעמוד על המשמר שהותמ״ל לא תחזור על טעויות העבר, תוך רמיסה של עשרות אלפי דונמים חקלאיים. השמירה על אדמות חקלאיות חשובה לאינטרס הישראלי לביטחון המזון. בעשור הבא כבר צפוי משבר עולמי במזון, וישראל צריכה לתכנן נכון את עתידה. הותמ״ל היא כלי דורסני. תכננה מאות אלפי יחידות דיור בשולי הערים כאשר פחות מ-15% מהן יצאו לבנייה ולשיווק".

2 צפייה בגלריה
שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות
שי חג'ג' ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות
שי חג'ג'
(צילום: ישראל יוסף)

חג׳ג׳ סבור כי ניתן למצוא פתרונות דיור למגזר הערבי והחרדי בדרכים אחרות, ולא באמצעות הותמ״ל. ״גורמי מקצוע מצאו שניתן להוסיף מיליון יחידות דיור בהתחדשות עירונית. יש לחזק את סמכותן של הוועדות המחוזיות והמקומיות ולהמשיך את הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, המאצילה סמכויות לוועדות המקומיות", לדברי חג'ג'.