$
עסקים קטנים ובינוניים ישן

בעל עסק קטן: כך תתכונן לתקופת החגים

בספטמבר יש מעט ימי עבודה, ועסקים רבים סופגים פגיעה במחזור המכירות; שחר אלוני, מנכ"ל אלוני האפט מציע דרכים להכנת העסק לתקופה הקשה

מעין מנלה 14:5404.08.13
בספטמבר, חודש החגים, יש מעט ימי עבודה ועסקים קטנים רבים שהם נותני שירותים ועסקים יצרניים יספגו פגיעה במחזורי המכירות שלהם. לעומת זאת, עסקים כמו חנויות בקניונים, עסקי תיירות או בידור מרוויחים מעלייה במחזור העסקים בתקופת החגים. "עסקים יצרניים ועסקים שמספקים שירותים לא עובדים בגלל שיש מספר מועט של ימי עבודה. יש להם ירידה חדה במכירות אבל ההוצאות נשארות אותו דבר, וכך הם נכנסים למצב של הפסד", אומר שחר אלוני, מנכ"ל אלוני האפט.

לכן, כדי להתמודד עם השינוי החד ברמת ההכנסות אלוני ממליץ להתכונן מראש. "אם אני יודע שתהיה לי ירידה חדה בהכנסות אני צריך להכין תזרים מזומנים אשר יראה לי את כל ההוצאות שלי, מול ההכנסות וכך אדע מה חסר. ברגע שיודעים מה צפוי להיות החוסר אפשר להתכונן", הוא אומר.

 

חנויות ומסעדות אשר דווקא נהנות מהתגברות בעסקים במהלך החגים גם כן צריכות להתכונן. "חנויות קטנות בדרך כלל סובלות מחוסר יציבות, כל משבר כלכלי, כל איום – הן הנפגעות העיקריות בתקופות כלכליות קשות יותר. דווקא בחגים הן צריכות לאגור לתקופות הקשות. זו ההזדמנות שלהן להכפיל את הרווחים ולכך גם צריך להתכונן. לקנות עוד סחורה, לצאת בקמפיינים ומבצעים לקראת החגים", אומר אלוני.

 

מבצעים - אחת הדרכים להתכונן לחגים מבצעים - אחת הדרכים להתכונן לחגים צילום: עומר הכהן

 

איך אפשר להתכונן לחגים? 

 

1. לפנות לבנק מראש

"אם גילית בתזרים מזומנים שיהיה חוסר, אתה צריך כבר עכשיו לפנות לבנק ולהגיד שבספטמבר יהיה לך מחזור נמוך", ממליץ אלוני. לדבריו ניתן לבקש מהבנק מסגרת אשראי חד צדדית, כלומר הגדלה של האוברדרפט לתקופה של ספטמבר, או הלוואת גישור לתקופת החגים. "אם תפתיע את הבנק בספטמבר לא יהיה מי שייתן לך מענה על החוסר", הוא אומר.

 

2. חופשה כפויה

על פי חוק ניתן להודיע לעובדים מספיק זמן מראש ולהוציא אותם לחופשה כפויה. "זה פתרון פחות טוב כי הוא יוצר אנטגוניזם בקרב העובדים ויכול להראות סימנים של חולשה", אומר אלוני, אבל אם יודעים מראש שתהיה בעיה בתקופת החגים זה אחד הפתרונות.

 

3. צמצום קניות

"אם אני יודע שאייצר פחות בספטמבר אפשר לצמצם את הקניות מהספקים. לא להיכנס להוצאות גדולות ולהזמין את המינימום הנדרש", אומר אלוני. אחרי החגים כשחוזרים לייצור בקצב רגיל או למכירות רגילות אפשר לחזור לקצב ההזמנות הרגיל.

 

4. מבצעים לחגים

צריך כבר עכשיו להוציא מבצעים ללקוחות, להכין אותם למכור עכשיו כדי לכסות את ההפסד שיהיה בחודש הבא, אומר אלוני.

 

5. ריטיינר

אלוני ממליץ שאם אתם עובדים עם לקוחות תשתדלו לעבוד על בסיס ריטייניר קבוע. "אולי תרוויחו פחות אבל בתקופות הקשות עדיין הכסף נכנס", הוא אומר. רו"ח לדוגמא שמשלמים לו ריטיינר קבוע יקבל כסף בספטמבר גם אם הוא עבד וגם אם לא, לעומת זאת אם הוא מכר מוצר חד פעמי יכול להיות שירוויח יותר אבל בספטמבר לא תהיה לו הכנסה. לרו"ח משלמים קבוע גם אם הוא עבד וגם אם לא. אם מכרת מוצר חד פעמי עשיתי מאזן עדיין הוא הרוויח חד פעמי אבל בספטמבר לא תהיה לו עבודה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x