$
פרסום ושיווק

מנכ"לים על התייקרות הייצור בסין: "ניאלץ להעלות את מחירי הביגוד"

מחסור בעובדים במפעלים בסין, עליית שכר המינימום במדינה האסייתית והתייקרות הכותנה בכ־70% בשנה מציבים מציאות חדשה בפני רשתות האופנה. המנכ"לים מחפשים פתרונות, אך כפי הנראה על הג'ינס הבא תשלמו יותר

מיכל תוסייה כהן 10:0412.12.10

מנכ"ל רשת האופנה השבדית H&M קארל יוהן פרסון היה הראשון לבטא בקול רם את הבשורה שצפויה להישמע בקרוב גם בישראל: "אני מאמין שהמחירים בענף האופנה יעלו", אמר בשבוע שעבר לאתר הגרמני "הנדלסבלאט". דבריו של פרסון ייצגו את מצוקת הייצור שרוב הרשתות חוות היום - גן העדן ליצרנים ששמו סין, שבמשך שנים הבטיח כוח עבודה זול ואמין בחסות הממשלה הקומוניסטית, מתחיל לשנות את פניו.

 

מחסור בעובדים במפעלים, עלייה בשכר עובדים והטבת תנאי עבודתם הופכים את הייצור שם לפחות כדאי. 14 מחוזות ואזורים בסין העלו את שכר המינימום מאז תחילת השנה כולל העיר שנג'ן, המרכז התעשייתי הגדול ביותר במדינה, שהעלתה את שכר המינימום ב־16%. בנוסף, במסגרת התפתחות הכלכלה הסינית עובדי מפעלים רבים מחפשים עבודה טובה יותר, ומפעלים רבים נותרים ריקים או מייצרים רק חצי מיכולת התפוקה שלהם.

 

ומעל כל הקשיים הללו גם מחיר הכותנה מזנק משבוע לשבוע - רק לפני כשבוע מחיר הכותנה קפץ ב־4% ל־1.198 דולרים לפאונד - שיא של 140 שנה. זאת לאחר שגל קור שפקד את סין איים לגרום נזקים לגידולי הכותנה במדינה. שבוע קודם לכן עלו מחירי הכותנה ב־9% לאחר שסופות ברד בטקסס, יצואנית הכותנה הגדולה בעולם, גרמו נזקים לגידולים. התוצאה: בגדים, נעליים ותיקים שהתרגלנו לקנות בזול בזכות התג הקטן שמעיד "Made in China", צפויים להתייקר משמעותית ולשנות את תרבות הצריכה המערבית.

 

תופרות במפעל תופרות במפעל צילום: בלומברג

 

השינויים החדים בייצור הביגוד בעולם באים לידי ביטוי בדו"ח הכספי של חברת קסטרו לרבעון השלישי השנה. "החל מראשית 2010 ועד למועד דו"ח זה, עלו מחירי הכותנה בעולם בשיעור ממוצע של כ־74%. היות שמרבית המוצרים הנמכרים על ידי החברה הם פרטי לבוש, החברה חשופה לשינויים אלו במחירי הכותנה, אשר עשויים לייקר את עלות הייצור של מוצרי החברה על ידי ספקיה", מתריעים רואי החשבון. "כמו כן, מאחר שמרבית מוצרי החברה מיוצרים במזרח אסיה, שינויים בשכר העבודה במדינות אלו עשויים להשפיע על עלות הייצור של מוצרי החברה. לאחרונה החברה עדה למחסור בזמינות כוח אדם במפעלים במזרח אסיה, שתורם אף הוא לעלייה בעלויות הייצור".

 

מנכ"ל קסטרו גבי רוטר אמר ל"כלכליסט" כי "יש בסין שינויים מבניים בשוק העבודה. בעבר היתה גמישות של עובדים במעבר ממפעל למפעל, וחלק מהעובדים אף היו עוברים לגור בתוך מתחם המפעל. היום הם פחות גמישים ורוצים להישאר קרוב לבית. הם לא ייסעו עשרות אלפי קילומטרים רק כדי לעבוד במפעל מסוים, אלא יחפשו עבודה טובה יותר. זה קשור להתפתחות המואצת של סין, שיצרה להם הרבה חלופות עבודה אטרקטיביות יותר. אנחנו מנסים להתמודד עם הקשיים האלו, אבל זו משימה לא פשוטה בכלל. בינתיים אנחנו מחפשים כל הזמן ספקים חדשים, כדי שנוכל להמשיך לייצר בגדים באיכות טובה ובמחירים אטרקטיביים. למרות המאמצים האלו, עלות הייצור של הבגדים עדיין עולה, ובינתיים אנחנו מנסים לספוג חלק מהעלויות כדי שהמחיר הסופי לצרכן לא ייפגע. עם זאת, כפי שאמר מנכ"ל H&M העולמית, אם מגמת ההתייקרות תימשך, המחירים בשוק הקמעונאי ייאלצו לעלות".

 

"חובה להקדים את ההזמנות"

 

גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו צילום: אורן אגמון

רשת הבגדים הישראלית פוקס מושפעת רבות מבעיות הייצור בסין, שכן כל הבגדים והאביזרים שהיא מוכרת ב־150 חנויות בארץ וב־253 חנויות ברחבי העולם מיוצרים במפעלים במדינה האסייתית. בשל המחסור בכוח הייצור והתייקרות חומרי הגלם, פוקס ביצעה מהלך יוצא דופן, ולראשונה בתולדותיה הקדימה את אירוע ההצגה של קולקציית חורף 2011 בחודשיים.

 

לדברי סמנכ"לית השוק הבינלאומי של פוקס איילת לוי פלד, "זה היה בלתי נמנע. הבנו שאנחנו חייבים להקדים את ההזמנות שלנו בסין כדי לקבל את הסחורה בזמן. פנינו במהירות לכל הזכיינים והם באו לקראתנו, התארגנו מהר והגיעו. קנינו הרבה חומר גלם מראש כדי לחסוך בעלויות".

 

גם רשת הנעליים טו גו הקדימה הזמנותיה מסין השנה. הבעלים והמנכ"ל של הרשת מאיר נג'יבי. מספר ש"בעבר הזמנו מהמפעלים את הקולקציה לחורף 2011 בפברואר, כיום אנו מזמינים בדצמבר. אין מנוס מלהקדים הזמנות, זו הדרך הכי טובה להימנע מבעיות בייצור. דרך נוספת היא לחלק את הייצור בין כמה שיותר מפעלים". לדבריו, "עם התעוררות הכלכלה אחרי המשבר ישנה עלייה בביקוש לייצור בסין, וכך אף שמדובר במיליארדי אנשים, אין שם מספיק כוח עבודה כדי לייצר לכל העולם. פעם זמני אספקה היו חתומים מראש, ואילו היום בעלי המפעלים פותחים אותם לדיון מחדש. לכן צריך להזמין מוקדם את ייצור הקולקציה.

 

פעמים רבות המפעלים נתקעים בלי מספיק עובדים והם מייצרים רק חצי מהכמות שלה התחייבו". נג'יבי טוען כי הוא אינו היחיד, "לאחרונה אני שומע מכל בעלי הרשתות שהמחירים חייבים לעלות. חלק אולי יספגו את זה לתקופת מה, אבל אם מגמת התייקרות הייצור בסין תימשך, זה יבוא לידי ביטוי במחיר הסופי לצרכן".

 

מתחילים לצאת מסין

 

מנכ"ל פוקס ישראל רן ארנון חושף את דרכי ההתמודדות שלו עם המצב: "התחלנו לייצר במדינות אחרות מחוץ לסין, יש לנו משרד בסין שעוסק רק במציאת מפעלים אטרקטיביים נוספים". דרך נוספת להתמודדות עם עליית מחירי הכותנה היא מכרז בין ספקים: "מי שמציע לנו את המחיר הנמוך ביותר לחומרי גלם ושירותים, אותו אנחנו ניקח".

 

"דרך נוספת להתמודדות עם כוח העבודה ההולך וקטן והעלייה בשכר המינימום בסין היא חיפוש אחר מפעלים באזורים נידחים", אומר יאיר כפרי, מנכ"ל קבוצת קרייזי ליין שמחזיקה גם ברשת הבגדים לצעירות לוצ'י. "החיפוש אחר מפעלים חדשים וזולים הוא כמעט יומיומי. אנשים שלנו טסים לשם באופן קבוע למצוא ספקים חדשים". שיטת פעולה נוספת, אומר כפרי, היא לעבוד דרך קבלני משנה שמתווכים בינו לבין המפעלים.

 

הם מוצאים בשביל היצרן את המפעל ודואגים לכל תהליכי הייצור. עם זאת, מובן שזה אומר שיש עוד גורם מתווך בדרך למוצר הסופי, שעולה כסף".

 

כפרי גם מחפש אפשרויות לייצור מחוץ לסין, אך לא ממהר לצאת מהמדינה שנודעה בכל העולם ביכולת הייצור שלה. "צריך לזכור שיש יתרונות עצומים לייצור בסין. תמיד אפשר לייצר בבנגלדש, אבל זה מוסר עבודה אחר משל הסינים והתוצאה הסופית גם כן נראית אחרת".

 

היואן מטלטל יצרנים

 

בעיית ייצור נוספת שהיצרנים בסין נאלצים להתמודד עמה היא מלחמת המטבעות בין סין לארה"ב. במשך שלוש השנים האחרונות סין שמרה על ערך יואן קבוע, כדי שהדולר יהיה חזק יותר מהמטבע הסיני. כך השוק הסיני שמר על האטרקטיביות שלו כיצואן.

 

לפני כמה חודשים המטבע הסיני נפתח למסחר, ותוך חודשיים הדולר נחלש ב־3% מול היואן. לאחר הירידה של הדולר, הסינים נלחצו מהאפשרות שכוח השוק שלהם יקטן והממשלה החלה להתערב בגדרכים שונות בתמחור המטבע. התערבות זו הובילה לכך שבחודשיים האחרונים 6.63 יואן שווים דולר אחד. לדברי כפרי, "התערבות הממשל הסיני יוצרת עיוות מלאכותי באחת הכלכלות הגדולות בעולם. אני כיצרן חייב להתמודד עם זה, ואני עושה זאת על ידי כלים פיננסיים שונים שנועדו להגן על רמת התנודתיות של המטבע בעסקאות עתידיות". לדברי ארנון, גם בפוקס "אנחנו עושים הגנות של שערי מטבע על הסחורה שאנחנו רוכשים, ואפשר לראות את זה בדו"חות הכספיים שלנו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x