$
פרסום ושיווק

"קשה להיות יזם, אין פידבק מהבוס. בשביל זה באתי"

אתר למוצרי פארם, מעצבת תכשיטים, מסעדת מרקים, עסק למכירת בריכות ואתר משלוחי מזון. חמישה עסקים קטנים התחרו אתמול בגמר תחרות קמעונאי השנה של "כלכליסט" וכאל

אורנה יפת 08:3627.03.14

תחרות קמעונאי השנה של "כלכליסט" וחברת כרטיסי האשראי כאל הגיעה אמש לסיומה. מתוך חמש חברות שהגיעו לשלב הגמר הוענקו פרסים בגובה 10,000 שקל ועד 25 אלף שקל לשלושה עסקים קטנים שזכו בשלושת המקומות הראשונים.

 

חמשת המתמודדים הסופיים בתחרות, כולם קמעונאים קטנים המגלגלים מחזור של עד 10 מיליון שקל בשנה, ערכו אתמול מצגות בפני צוות השיפוט של התחרות במהלך אירוע הגמר שנערך בבורסה בתל אביב. זאת לאחר שעברו בשבועות האחרונים בחינה קפדנית שכללה בין היתר בחינת ספרים ובדיקה על ידי לקוח סמוי.

 

צוות השיפוט בחן את עשרות המתמודדים שניגשו לתחרות על פי פרמטרים של ניהול ותוצאות עסקיות, שיווק ואסטרטגיה, שירות ואחריות חברתית. צוות השיפוט כלל מנהלים בכירים, מומחים לשיווק, פרסום ואסטרטגיה.

 

עם הצוות נמנו גלית חמי, עורכת "כלכליסט"; דורון ספיר, מנכ"ל כאל; אחיה פריד, סמנכ"ל לקוחות עסקיים בכאל; לימור גנות, מנכ"לית רבוע כחול; רן גוראון, משנה למנכ"ל בזק; ד"ר איתי שילוני, מנכ"ל ומייסד S2R ייעוץ אסטרטגי; רמי יהושע, בעלי משרד הפרסום יהושע TBWA; רו"ח שאול טבח מפירמת בייקר טילי; ועמיר קורץ, עורך מדור שיווק, פרסום ומדיה ב"כלכליסט".

  


 

לאחר מאבק צמוד החליטו השופטים להעניק את הפרס הראשון לחברת BLUEBLUE בריכות שחייה שייסד ומנהל מתן שינפלד. בלובלו עוסקת במכירת בריכות שחייה ביתיות וציוד נלווה ונותנת מענה כולל ללקוחות בתחום. למקום השני הגיעה מעצבת התכשיטים שלומית אופיר, שהקימה עסק שהחל בסלון ביתה ומונה כיום ארבעה סניפים בארץ. היא גם משווקת את מוצריה ברחבי אירופה וארה"ב. במקום השלישי זכו אייל חברוני ותמיר פורמן, שהקימו את אתר מדי־לינק פארם העוסק במכירות ברשת של מוצרי פארמה, מוצרי תינוקות, מוצרים דרמקוסמטיים ותוספי תזונה.

 

המרקייה ומשלוח מטלי התחרו בשלב הגמר

 

שני עסקים שהתמודדו גם הם בשלב הגמר היו מסעדת SOUPIZZA - מרקייה ומזנון איטלקי הפועלת ברחוב יהודה הלוי בתל אביב. את המסעדה הקימו שני יוצאי חטיבת גבעתי, שגב חורב וליעם שרף, עם שחרורם מהצבא. הם החלו את דרכם העצמאית במקום קטן שפעל על 38 מ"ר וכלל 20 מקומות ישיבה, ובהמשך הרחיבו את המקום. בחורף 2013 הם גם הקימו שלושה דוכני קונספט של "המרקייה" בקניון גבעתיים, בקניון עזריאלי בתל אביב ובמתחם התחנה. העסק מגלגל מחזור מכירות שנתי של 2 מיליון שקל, ולמרות החורף השחון הצליחה מסעדת המרקים שלהם לצמוח ב־42% ביחס לשנה הקודמת.

 

צוות שופטי תחרות קמעונאי השנה צוות שופטי תחרות קמעונאי השנה צילום: אוראל כהן

 

עסק נוסף שהגיע לשלב הגמר הוא משלוח מטלי תוצרת מקומית, אתר שמציע הזמנות של מוצרי מזון טריים ובעיקר פירות וירקות אורגניים עד הבית, ללא דמי משלוח וללא מינימום הזמנה. החברה פועלת באזור פרדס חנה, זכרון יעקב ובנימינה והיא הוקמה ב־2012 על ידי ניר צמח, טלי בן דוד ושותפים נוספים.

 

ההשקעה הראשונית בעסק עמדה על 400 אלף שקל וכיום האתר מאוזן תפעולית. האתר מתבסס בעיקר על תוצרת של חקלאים ומגדלים מקומיים, רוכש את הסחורה מכ־30 משקים בסביבה הקרובה שלו, ומוכר כ־2,500 מוצרים שונים. החברה גם מקדמת ערכים של אחריות חברתית וסביבתית, ולכן דואגת לאסוף את אריזות הקרטון מבית הלקוח ולעשות בהן שימוש חוזר.

 

"יזמים שאפתניים שזיהו נישה חדשה"

 

גלית חמי העניקה את הפרס לזוכה במקום הראשון, ואף ציטטה את הדברים שאמר שינפלד לשופטים במהלך המצגת שלו, כאשר ענה על השאלה מדוע בחר להגיש מועמדות לתחרות.

 

"אתם יודעים. קשה להיות יזם", אמר שינפלד. "אם אתה עובד כשכיר אתה זוכה לקבל פידבק מהבוס. כשאתה עצמאי, אתה קם בבוקר ולא תמיד יודע מה המתחרים עושים ואם מה שאתה עושה זה הדבר הנכון. אז באתי לכאן לקבל פידבק, ובהזדמנות זו אני גם יכול לקדם את העסק שלי".

 

"פגשנו יזמים בשנות ה־20 לחייהם, שזיהו נישה חדשה שלא היתה אצל שחקנים גדולים", ציינה חמי מעל הבמה. "חלקם שאפתניים ואחרים קמים בבוקר ועושים מה שהבטן אומרת להם לעשות. המכנה המשותף לכולם הוא הלקוח.

להיות קמעונאי זה לחשוב על הלקוח".

 

לדברי חמי, "הלקוח הסמוי שלנו אמנם לא תמיד זכה ליחס מצוין. קשה להשביע את רצון כולם אבל זה האתגר. בסוף היום קמעונאי נלחם ברשתות ענק, ובקניונים גדולים שמהווים חסמי כניסה בפניו. וכל זה עוד לפני שמביאים בחשבון את הצרכן החדש והעידן הדיגיטלי ששינו את כללי המשחק".

 

עמיר קורץ, שהנחה את הטקס, הסביר כי המטרה בתחרות היתה לתת דחיפה לעסקים קטנים שאין מאחוריהם פרסומאים ובנקאים שמחזרים אחריהם כדי להעניק להם אשראי. "החלטנו לשים דגש על עסקים קמעונאיים שפוגשים את הלקוח הסופי ומוכרים לו מוצר או שירות אמיתי. לא אופציות ונגזרים אלא פלאפל, מרק וחיתולים".

 

אחיה פריד, שהעניק את הפרס לזוכה במקום השני, אמר כי "המכנה המשותף לכל היזמים ששמענו הוא אומץ. אין לי ספק שאם אלה הקמעונאים שלנו יש לנו סיבה להתגאות".

 

פריד הוסיף כי "נהוג לומר שקמעונאות זה פשוט. דווקא כאן בתחרות ראינו הרבה תחכום, חוכמה, וגילינו מושג חדש שנקרא אינטליגנציה קמעונאית".

 

מקום ראשון: BLUEBLUE בריכות שחייה

ממחסן במושב לרשת ארצית לבריכות שחייה

 

מתן שינפלד השתחרר ב־2007 מגולני וחיפש פרנסה לפני תחילת לימודי הכלכלה שלו באוניברסיטת בר־אילן. חבר שעבד בחברה ליבוא בריכות שחייה ביתיות פנה אליו, ובתוך שבוע הקים שינפלד אתר אינטרנט, שכר מחסן קטן במושב אחיסמך והתחיל למכור בריכות. "הייתי בן 22 והתלהבתי מזה שאני מוכר", הוא מספר על תחילת הדרך כיזם.

"אמרתי שבכל קיץ אני אמכור בריכות, וכך אתקדם. חלפו שלוש שנים, הקמתי מערך לוגיסטי, וב־2010 כשסיימתי את הלימודים החלטתי להשקיע בעסק במקום להיות שכיר".

 

שינפלד (במרכז) עם עובדיו בחנות הרשת בפ"ת שינפלד (במרכז) עם עובדיו בחנות הרשת בפ"ת צילום: אוראל כהן

 

שינפלד זיהה נישה שלא היתה קיימת עד אז - רשת קמעונאית למכירת בריכות שחייה ביתיות, מוצרים נלווים כמו משאבות וציוד לניקוי בריכות, ומתן שירות כולל בתחום לבעלי בריכות, מהתקנה ועד לפתרון בעיות.

 

ב־2010 הקים שינפלד שלושה סניפים בירושלים, בחיפה ובראשון לציון, שהתווספו לסניף הראשון שפעל בבצרה. שינפלד מיתג את החברה שעד אז נקראה כחול בדשא תחת השם בלובלו (BLUEBLUE), והשיק קמפיין פרסום.

שינפלד התחיל לייבא מוצרים מחו"ל, פיתח קשרים עסקיים עם ספקים מובילים בתחום, ובנה קו מוצרים תחת מותג פרטי.

 

כיום מעסיקה החברה חמישה עובדי מטה וכ־15 עובדים בחמשת סניפיה, ויש לה כ־13 אלף לקוחות. שינפלד משקיע בין 7% ל־10% מהמחזור השנתי שלו בפרסום ושיווק בעיקר במדיה הדיגיטלית וזאת כדי לחזק את המותג ואת הקשר עם הלקוחות. בין היתר מופיעים באתר החברה סרטוני הדרכה שונים הפונים לבעלי בריכות ומייצרים פניות אליו גם מצד לקוחות של חברות מתחרות.

 

שינפלד מתחרה בחנויות צעצועים וספורט המוכרות בריכות שחייה ביתיות, אבל טוען כי הוא נהנה מלקוחות של אותן רשתות שפונים אליו כאשר יש להם בלאי או תקלה כלשהי בבריכה שרכשו. אלה מקבלים משינפלד שירות כולל ומקצועי ונשארים לקוחות של בלובלו.

 

"אנחנו פותרים ללקוחות את הבעיה והם הופכים ללקוחות שבויים שלנו", אומר שינפלד. החברה מתחזקת מוקד שירות טלפוני שפתוח משמונה בבוקר עד עשר בערב, ונותן מענה מיידי בתפעול הבריכה ללקוחות. כמו כן מחזיקה החברה צוות של תיקונים והתקנות לבריכות הללו. הכנסות החברה עמדו ב־2013 על 8.2 מיליון שקל, עם רווח גולמי של 3.9 מיליון שקל (המהווה 48% מהמכירות) ורווח נקי של מיליון שקל.

 

מכירו הבריכות מהווה 41% מכלל מכירות העסק, אך שינפלד מודע לכך שבסופו של דבר מדובר במכירות מוגבלות. לכן הוא החל לשווק מוצרים נלווים לבריכות כגון משאבות, כימיקלים, רובוטים לניקוי בריכות ועוד.

 

"עיקר הרווח מגיע ממוצרים נלווים", אומר שינפלד. "גם אם מכירות הבריכות יירדו זה לא ישפיע עלינו דרמטית".

שינפלד מתכוון לפתוח בקרוב שלושה סניפים נוספים (ולהגיע לשמונה סניפים). ב־2014 צופה החברה להגיע למכירות של 11 מיליון שקל, לרווח גולמי של 5 מיליון שקל ולרווח נקי של 1.4 מיליון שקל.

 

מקום שני: רשת שלומית אופיר

הסטודנטית לעיצוב מוכרת תכשיטים לנשות אירופה

 

עוד כאשר היתה סטודנטית לעיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי בחולון, החלה שלומית אופיר להפעיל מסלון ביתה עסק קטן לעיצוב תכשיטים. היא מכרה אותם לנשים, והחלה לצבור קהל אוהדות. עם הזמן, המכירות בדוכנים בקניונים התחלפו בחנויות עצמאיות ומכירות בחנויות בוטיק.

 

שלומית אופיר שלומית אופיר צילום: עמית שעל

 

כיום מחזיקה אופיר 4 חנויות (3 בתל אביב ואחת בקניון רחובות) ובנוסף התכשיטים שלה נמכרים בעשרות חנויות בארץ ובחו"ל – באופן ישיר באמצעות האינטרנט ועל ידי משווקים מקומיים. החברה מוציאה כ־50 משלוחים בשבוע

לחו"ל, והמותג פופולארי בעיקר בצרפת. בשלוש השנים האחרונות משתתף המותג בתערוכת תכשיטים במסגרת שבוע האופנה בפריז ובתערוכות שונות ברחבי ארה"ב.

 

אופיר עומדת בראש האופרציה ואחראית הן על הצד העיצובי והיצירתי והן על הצד העסקי של החברה. החברה מפעילה סטודיו ומרכז ייצור בתל אביב שבו עובדות כ־20 מעצבות, והתכשיטים המיוצרים בו עשויים פליז בציפוי זהב או כסף ומחירם נע בין 80 ל־350 שקל. לדבריה, "בכל חצי שנה אנו יוצאים עם קולקציה חדשה של 100 פריטים וזה חריג בענף". אופיר גם מוכרת פריטי אופנה נלווים כמו נעליים, תיקים ובגדים.

 

החברה רווחית מיומה הראשון, והיא שילשה את הכנסותיה מ־2 מיליון שקל ב־2010 ל־6 מיליון שקל בשנה החולפת. אופיר השכילה להשתמש במדיות החברתיות השונות ובבלוגים כדי לקדם את העסק שלה ובשנתיים האחרונות נעזרת במימון בנקאי כדי לפתח את הרשת.

 

מקום שלישי: מדי–לינק פארם

בית המרקחת של ההורים הפך לאתר פארמה מוזל

 

השותפות בין אייל חברוני ותמיר פורמן החלה בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן־גוריון. הוריו של חברוני הם בעלי בית מרקחת ותיק בירושלים, והשניים החליטו להקים על בסיסו אתר אינטרנטי למכירת מוצרי פארם לאחר שזיהו מחסור באתרים מתמחים מסוגו.

 

אייל חברוני (משמאל) ותמיר פורמן. תחום פעילות: אתר אינטרנטי למכירת מוצרי פארמה אייל חברוני (משמאל) ותמיר פורמן. תחום פעילות: אתר אינטרנטי למכירת מוצרי פארמה צילום: אוראל כהן

 

חברוני הביא עמו את הקשרים ארוכי השנים עם הספקים, יחד הם השקיעו כחצי מיליון שקל, העלו כ"בלון ניסוי" אתר אינטרנט, והחלו להפעיל מערך לוגיסטי של משלוחי מוצרים

לבית הלקוח. עם הזמן עברה הפעילות מהחצר האחורית של בית המרקחת המשפחתי בירושלים לתל אביב. שני היזמים מתגאים בכך שהם מפעילים היום את אתר הפארם הגדול בישראל המשרת כ־30 אלף לקוחות פעילים, ומצהירים כי מחיריהם נמוכים מ"מבצעי הכאסח של סופר־פארם".

 

מגוון המוצרים המוצע באתר הוא בעיקרו מזירת הפארם, וכולל בין היתר מוצרי טיפוח, תוספי תזונה, מכשור רפואי ומוצרי תינוקות - ללא תחליפי חלב וחיתולים, הנחשבים למוצרים שהקמעונאים מפסידים עליהם. הפעילות מתבצעת רק ברשת, מה שמאפשר להם לחסוך בעלויות תפעול, וגם הפרסום שלהם ממוקד באונליין. "אין לנו הגבלת מדף ואנחנו מציעים 5,000 מוצרים שונים", אומר פורמן, "תחום הפארם לא נגמר, כל הזמן אנחנו מוסיפים מוצרים והשנה ניכנס לעולם הדאטה. אנו אוספים נתונים על הגולשים בהתאם לרכישות שלהם וזה יאפשר לנו להציע להם מבצעים ייעודיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x