רשות ההגבלים: שוק רכש המדיה ריכוזי
הממונה על ההגבלים החליט שלא לאשר את שיתוף הפעולה בין חברות רכש המדיה זניט ו-TMF. בדו"ח שהעבירה הרשות ל-OECD נכתב כי הריכוזיות עשויה לפגוע בערוצי הטלוויזיה
- רשות ההגבלים דחתה את הערר נגד פשרת תנובה
- רשות ההגבלים אישרה את רכישת האחים עובדיה בידי ISS
- רשות ההגבלים: כתב אישום בכפוף לשימוע נגד סטימצקי והמנכ"לית איריס בראל
לטענת הרשות, מרבית הלקוחות רוכשים שירותי פרסום מאותו מקור שבו הם מנהלים את רכש המדיה, ואינם מחלקים את רכש המדיה והקריאטיב בין שתי חברות נפרדות.
המסמך נשלח כעת, במקביל להחלטה העקרונית של הממונה על ההגבלים דיויד גילה שלא לאשר את שיתוף הפעולה בין חברות רכש המדיה זניט ו-TMF. בעוד חודשים ספורים שיתוף הפעולה בין יוניברסל וגליקמן יזקק לאישור מחודש מהממונה, ואז יצטרך לשקול שוב את השאלה אם השוק עדיין ריכוזי מדי.
במסמך שהגישה הרשות לארגון היא התייחסה גם לבקשת הפטור שהגישו זניט ו-TMF. מהמסמך עולה כי שתי החברות החזיקו יחד ב-22% מרכישת זמן האוויר בטלוויזיה בשנת 2011.
הרשות מדגישה בדו"ח כי בקשת הפטור של זניט ו-TMF העלתה חששות שהמרכזי בהם הוא הריכוזיות בתחום רכש המדיה. לטענת הרשות, הדבר מדאיג במיוחד לנוכח מבנה העלויות של ערוצי הטלוויזיה, שמאופיין בפונקציית עלויות קשיחה (רוב העלויות קבועות, ואם יש ירידה בהכנסה ישנה גמישות מוגבלת בהתאמת ההוצאה להכנסה). חברת רכש מדיה גדולה יכולה להסיט פרסום מערוץ תקשורת אחד לשני באופן כזה שיכול להוות איום אמיתי על ערוץ טלוויזיה, כך נכתב בדו"ח. עוד נכתב במסמך שקיים חשש שהריכוזיות ברכש מדיה תגרום לכך שפחות מההנחות והעמלות שמקבלות חברות רכש המדיה הגדולות יגולגל למפרסמים.
רוני ארן, מנכ"ל TMF, מסר בתגובה כי "החברה ביקשה להתמזג עם זניט. כרגע עוד לא קיבלנו את הדו"ח של הממונה, כשנקבל את תשובתו נחשוב מה לעשות".