$
פרסום ושיווק

"כשל שוק בתחום הלוגיסטי מייקר את המוצר הסופי לצרכן"

סמנכ"ל הסחר של ניו־פארם, פיני פרבר, טוען כי חברות הצריכה הגדולות מונעות את שינוי שיטת ההפצה ובכך בולמות תחרות מצד שחקנים קטנים

אורנה יפת 09:0113.11.12

"כשל שוק בתחום הלוגיסטי מביא לחוסר יעילות בשוק מוצרי הצריכה ומייקר את המוצר הסופי לצרכן", כך אומר ל"כלכליסט" פיני פרבר, סמנכ"ל הסחר של ניו־פארם. לדבריו, "בגלל חוסר יעילות הנובע משיטת ההפצה של המוצרים הצרכנים משלמים בכל שנה 2.5 מיליארד שקל יותר על מוצרי צריכה".

פרבר טוען כי חברות צריכה גדולות, ובהן אסם, שטראוס ואחרות, מונעות את האפשרות לאחד את מערכי ההפצה של כל החברות - מהלך שעשוי היה לחסוך כסף לצרכן - ובכך בולמות תחרות מצד שחקנים קטנים. לדבריו, נוקטות החברות באסטרטגיה זו, כדי למנוע מהיצרנים הקטנים אפשרות לחסוך עלויות, וכך להגביר את התחרות מול היצרניות הגדולות.

 

פרבר. "המצב לא ישתנה ללא חקיקה" פרבר. "המצב לא ישתנה ללא חקיקה" צילום: ערן לם

 

פרבר הציג את הטענות לאחרונה בפסגה בינלאומית לניהול שרשרת אספקה. לדבריו, עלות ההפצה של גופים גדולים נעה בין 11% ל־14% ממחזור המכירות שלהם. "אם בקבוק קוקה־קולה עולה 6 שקלים, לפחות 11% מהמחיר הוא מה שעולה לחברה המרכזית למשקאות להביא אותו עד למדף ברשת השיווק". לדבריו, עלות ההפצה של השחקנים הקטנים והבינוניים עומדת על %18–20%. "זה כשלעצמו כבר מעלה את מחיר המוצר של היצרן הקטן או הבינוני, ופוגע בתחרות על המדף ובמחיר הסופי לצרכן".

 

לדברי פרבר, לחברות הגדולות יש אינטרס שהסטטוס קוו יישמר. כדוגמה הוא נותן את שטראוס: "העלות הלוגיסטית שלה על שוקולד היא 12% מהמכירות והיא יודעת שהעלות של מתחרה קטן שלה היא 18%, לכן אין לה אינטרס שהמוצרים יופצו דרך מרכז לוגיסטי. זה אמנם יחסוך לה עלויות, אבל המתחרה הקטן יחסוך הרבה יותר, ואז תנאי הפתיחה של הספקים הקטנים יהיו הרבה יותר נוחים. לחברות הגדולות אין אינטרס שזה יקרה".

 

פרבר מוסיף כי "גם בתחום הבייגלה, שחקן כמו מאיר בייגל משלם בין 18% ל־20% מעלות המוצר על הפצה ולוגיסטיקה, בעוד שהמתחרים שלו ביוניליוור ואסם משלמים פחות כיוון שאלה חברות יותר גדולות ויותר יעילות. אם מאיר בייגל היה יכול למכור את המוצרים שלו ישירות לרשת, הוא היה יכול להציע עסקה יותר אטרקטיבית לרשת. אבל כל זמן שהגדולים לא רוצים להיפרד מהיתרון התחרותי הזה ואף אחד לא יכול להכריח אותם, המצב לא ישתנה".

 

פרבר מעריך כי בתחום הפארמה, שבו פועלת ניו־פארם, העלויות המבוזבזות בגלל חוסר יעילות לוגיסטית נעות בין 3% ל־4%. כלומר, המחיר הסופי לצרכן בתחום הטואלטיקה היה יכול להיות נמוך ב־4%, בהנחה שהחברות אכן היו מגלגלות את ההנחה לצרכן אם היו מתייעלות לוגיסטית.

 

לדברי פרבר, הפתרון הוא שחברות המתמחות בהפצה יפיצו את הסחורה של כל הספקיות יחד למרכזים לוגיסטיים כמו שנהוג בעולם. "באירופה כל הרשתות עובדות דרך מרכזים לוגיסטיים שנמצאים בבעלות של חברות חיצוניות. עלות ההפצה בדרך זו לא חוצה את ה־7%, זה מאפשר לרשתות דיסקאונט להיות תחרותיות". אלא שלהערכת פרבר, זה לא ייושם בישראל אם לא תהיה חקיקה בנושא.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x