$
פרסום ושיווק

פרידן על הסערה שעורר יוסי מימן: הנתונים שהציג הם עיוות וסילוף העובדות

האיום לקצץ בעמלות היתר מעורר גל של תגובות בתעשיית הפרסום. פרידן: "אני מוכן לפתוח את הספרים של המשרד ולפזר את הערפל". פרסומאי בכיר אחר: "ההצהרה של בעלי ערוץ 10 מראה שהם לא מבינים את השוק"

מיטל זדה 15:4520.11.08

יממה אחרי שיוסי מימן, בעל המניות המרכזי בערוץ 10, מאיים לקצץ בעמלות היתר המופנים למשרדי הפרסום ולקוחותיהם, ענף הפרסום סוער וגועש. "קיימת דיסאינפורמציה וסילוף העובדות והנתונים", זועם אודי פרידן, מבעלי משרד הפרסום ראובני-פרידן, הקורא להקים ועדה בה ישבו נציגי הרשות השנייה, נציגי הממונה על ההגבלים, רו"ח מטעם משרדי הפרסום ורו"ח של מפרסם גדול. "בפני ועדה כזו אני מוכן לפתוח את הספרים שלי ולהראות שהרווח של המשרד, לאחר מס, עומד על 2.5%-3% בלבד. כל שאר הנתונים הם פשוט עיוות וסילוף של העובדות. אני מוכן פעם אחת ולתמיד לפתוח את הספרים של המשרד שלי ולפזר את הערפל", הצהיר פרידן.

 

פרסומאי בכיר אחר, שאינו מעוניין להזדהות, מסביר כי היקפי עמלות היתר, הן ידועות ומוכרות למפרסמים, לזכייניות ולמשרדי הפרסום. "ההצהרה של בעלי ערוץ 10 בעיתונים היום, פשוט מראה שהם לא מבינים את השוק. כיוון, שאם עמלות היתר לא ינתנו ויוחזרו ללקוחות, אז הזכיינים יצטרכו לתת את ההנחות במחירים ולפצות את המפרסמים פיצוי גדול הרבה יותר".

מימן. מסרב לשלם עמלות יתר מימן. מסרב לשלם עמלות יתר צילום: שאול גולן

 

עוד מוסיף אותו גורם כי העיתוי של העלאת נושא העמלות אינו מפתיע אותו. "העובדה שמימן מדבר עכשיו לא קשורה כלל לדו"ח של הממונה. כל שנה בחודשים נובמבר-דצמבר, הנושא הזה עולה, מכיוון שזו התקופה שכל זכיין מדבר עם הדירקטוריון שלו על התקציב לשנה הבאה, ועמלות היתר קשורות לכך באופן ישיר" מסביר אותו גורם.

 

פרידן קושר את נושא עמלות היתר, לתנאי המכרז הנוקשים על ערוץ 2 שהתקיים לפני כשנתיים. "אני אמרתי לפני שנתיים בפסטיבל ראש פינה שהמכרז על ערוץ 2 שהתקיים אז, הוא מכרז מושחת ומשחית. עכשיו כולם רואים את זה". פרידן מסביר כי ההתחייבויות של הזכייניות למדינה במסגרת הביד במכרז, היו גבוהות לדבריו, ממה שהם יכולים לעמוד בו. "מדובר במדינה של 6 מיליון אנשים, שוות ערך לעיר בארה"ב. אף עיר כזו לא יכולה להחזיק 3 זכייני טלוויזיה", הוא מבהיר. "צריך להבין שעמלת היתר הממוצעת עומדת על 7% בלבד. ואפשר פשוט לפתוח את הדוחות לבורסה שהעבירו בזמנו אדלר-חומסקי, שדיווחו אז על רווח של 20%, כאשר רק 8% מתוכם הם עמלות יתר. כל הנתונים שדווחו אז ע"י העיתונים המציינים עמלות סופרים המגיעות ל-40%, הם בגדר הונאה" הוא טוען.

 

את צד המפרסמים במשוואה מייצגת תלמה בירו, מנכ"ל איגוד השיווק הישראלי. "צריך לזכור ובעיקר להזכיר, שהכספים שמממנים את אמצעי המדיה השונים בישראל, הם כספים של המפרסמים. הפרסומאים ואמצעי המדיה הם ספקים של המפרסמים, ומכיון שמדובר בכספים שלנו, ואנחנו בעלי המאה, אנחנו נחליט איך לחלק וכמה לחלק את אותם כספים. על כך שיש חוסר שקיפות בנושא, אנחנו מתריעים בכל פורום אפשרי", היא מסבירה ומצהירה: "אני אמליץ להנהלת איגוד השיווק לפנות לשר התקשורת כדי שיסיר את הנגע הזה ויאמץ את המודל הצרפתי, מודל שדוגל בשקיפות מלאה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x