ההוצאות גדלו, ההפסדים העמיקו: אלקטריאון מסכמת שנה
החברה המפתחת כביש טעינה סיימה את 2024 עם הפסד של 82 מיליון שקל; הוצאות המו"פ גדלו בכמעט 10%ל-59 מיליון שקל; בקופת המזומנים נותרו 92 מיליון שקל
משקיעי אלקטריאון שבונים במידה רבה על התגשמות של תוכנית חלומית, איבדו אולי את הסבלנות - לפחות חלקם: המניה צוללת היום בכ-30% בבורסה בת"א לאחר פרסום הדוחות החלשים. זאת בהמשך לירידה של כ-30% שהמניה רשמה ברבעון הראשון של 2025, לפני המסחר היום.
החברה המפתחת "כביש חכם" - טכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה - העמיקה את ההפסד השנתי - עמד ב-2024 על 82 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 77 מיליון שקל ב-2023. בסך הכל, בשנתיים האחרונות הצטבר לה הפסד של 159 מיליון שקל.
גם העובדה שבקופת החברה נותרו 92 מיליון שקל בלבד לא מספקת לשוק סיבה להיות רגוע. וזאת אף שהחברה סגרה מספר פרויקטים במהלך 2024, בהם הסכם עם אוניברסיטת UCLA לטעינת צי הרכבים של האוניברסיטה.
על אף העמקת ההפסדים, אלקטריאון, שאותה מנהל אורן עזר, רשמה עלייה משמעותית בהכנסות. בעוד שב-2022 החברה רשמה הכנסות של 8.7 מיליון שקל בלבד, ב-2023 זינק הנתון ל-23.1 מיליון שקל וב-2024 ל-31.5 מיליון שקל. העלייה בהכנסות נבעה מהכרה בהכנסות מפרויקטים בארה"ב ובאירופה.
מנגד, הוצאות מחקר ופיתוח טיפסו בשנת הדוח ביותר מ-9% ל-59 מיליון שקל, לעומת 53.7 מיליון שקל ב-2023. העלייה נבעה מצמיחה בהוצאות השכר בעקבות עלייה מהותית של 35% במצבת כוח האדם.
החברה החמיצה את היעדים שהציבה לעצמה בשנת 2023. באוגוסט של אותה השנה רשות התחבורה השוודית הודיעה על ביטול מכרז להקמת כביש חשמלי באורך 42 ק"מ במדינה. אלקטריאון הישראלית הייתה אחת מהחברות שעברו את שלב המיון המוקדם במכרז, ולאחר הביטול צנחה המנייה ב-44%.
לאחר ביטול המכרז, בספטמבר 2023 הוציאה החברה יעד הכנסות מעודכן ל-2023 ו-2024, שיעמדו על 102 מיליון שקל. ההכנסות היו מחולקות ל-65 מיליון שקל בהתקשרויות קיימות של החברה, 18 מיליון שקל בהתקשרויות בזמנו שהיו במשא ומתן או מכרזים ו-19 מיליון שקל לפרויקטים בשלב הייזום של החברה. בפועל, אלקטריאון סיימה את השנתיים עם הכנסות של 63 מיליון שקל בלבד.
החברה רשמה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת, בסכום של 90 מיליון שקל. וגם כאן מדובר בנתון חלש יותר מזה של שנה קודמת - ב-2023 עמד התזרים השלילי על 63 מיליון שקל.
אלקטריאון נחשבת ל"חברת חלום" המפתחת טכנולוגיה חדשנית. בחברות אלה הצלחה לעמוד במטרה גוררת זינוק בשווי החברה. ואולם הן גם נושאות סיכון גבוה מאד, ונדרשות להשקיע סכומים גבוהים במחקר ופיתוח.
אלקטריאון הוקמה ב-2013, והחלה להיסחר ב-2018 באמצעות מיזוג לשלד בורסאי. ב-2019 ו-2020 זינקה מניית החברה ונסחרה כמעט בשווי של 30 שקל למניה. היום מניית החברה נסחרת בשווי של פחות מתשעה שקלים, כלומר ירידה של כ-70% מהשיא.






























