סגור
חנן מור בעלים של קבוצת מור ויזם נדלן
חנן מור בעלים של קבוצת מור ויזם נדלן (צילום: אוראל כהן)

האם חנן מור הסתירה מהמשקיעים מידע מהותי על ההלוואות שלה?

חברת הנדל"ן נמנעה מלדווח על כמה פעולות מהותיות שנקט בנק לאומי בנוגע להלוואות ברמת גן וחיפה

הבקשות של בנק לאומי לבית המשפט מעלות סימן שאלה מהותיים לגבי הממשל התאגידי ושקיפות המידע בחנן מור. החברה נמנעה מלדווח על כמה פעולות מהותיות שנקט הבנק בנוגע להלוואות ברמת גן וחיפה. כך, למשל, לאומי דחה מועדי פירעון ריביות של ההלוואות ברמת גן וחיפה שלוש פעמים והמידע לא הובא לידיעת המשקיעים. מועד הפירעון הסופי של ההלוואה ברמת גן נקבע ל־18 בספטמבר, ולאחר שהמועד חלף החברה לא דיווחה למשקיעים שלא עמדה בפירעון, וזאת אף לאחר שהבנק הודיע כי איננו מוכן להאריך את ההלוואה מעבר למועד זה.
על פניו, חנן מור הייתה צריכה לדווח על כך. לפי עורכי דין המתמחים בשוק ההון, רשות ני"ע פרסמה בעבר הוראות לגבי חובת הדיווח לגבי הלוואות מהותיות - כאלה שמהוות יותר מ־5% מהחוב הכולל של החברה. ברמת גן החוב על הקרקע הוא 175 מיליון שקל וחנן מור עצמה סיווגה אותו בדו"חות השנתיים האחרונים, סעיף 14, כאשראי בר-דיווח. הבנק הודיע בכתב שיוכל לפעול משפטית תוך 21 יום לגביית חוב זה משום שהחברה לא עמדה בפירעון. גם אז לא פרסמה חנן מור דיווח לציבור וסביר להניח שרשות ני"ע תידרש לנושא כבר בימים הקרובים. הרשות עדכנה בפברואר האחרון את נייר העמדה שלה לגבי חובת דיווח לגבי הלוואות וקבעה שאם בעבר החברה יכלה לחלוק על עמדת הבנק לגבי פירעון מיידי ולהימנע מדיווח, הרי שההוראות החדשות דורשות דיווח גם במקרה כזה.
חנן מור גם לא דיווחה על כך שהחוב בגין הקרקע ברמת החל לשאת ריבית פיגורים, ועל כך שמכירת הקרקע נעשית בהוראת הבנק. אולם ייתכן שישנן פרשנויות משפטיות שמאפשרות לה את זה.
חוסר השקיפות של חנן מור, שאליו רשות ני״ע תידרש, מצטרף לעוד דיווחים מהעת האחרונה שמצביעים על שקיפות בעייתית. רמי לוי דיווח לאחר חצות ביום חמישי על בקשה לתביעה ייצוגית בשל טעות בדו״ח הרבעון הראשון שפורסמה בסמוך לפרסום דו"חות הרבעון השני וחתכה את הרווח הנקי מ־68 מיליון שקל ל־23 מיליון שקל. גם קרור דיווחה אתמול באיחור של 10 ימים על ביטול הסכם הפצה של המים המינרליים של עין גדי עם החברה־הבת שלה יפאורה תבורי.