סגור
פוטו חיות שוחות שור Bous a la Mar ספרד
שוק שורי: "החדשות הרעות לא הפילו את השוק" (צילום: רויטרס)

אז שוק שורי או דובי? סיירת אנליסטים מנתחת מה צפוי בוול סטריט בהמשך השנה

נאסד"ק במינוס 20% מהשיא ו-S&P 500 נחתך ב-13%, אך יולי היה החודש הטוב ביותר מאז נובמבר 2020; מומחה אחד מאמין שהמדדים ישברו שיאים עוד ב-2022: "כשחדשות רעות לא מפילות את השוק, זה הזמן לשקול להיכנס", אמר עקב נתוני התוצר השליליים והאינפלציה הגואה; אבל לא כל המומחים אופטימיים

יולי היה חודש מצוין לשווקים והוא טרף לא מעט את הקלפים אצל מומחי השוק הרבים. האינפלציה בארצות הברית שעדיין בשיא של עשרות שנים ממשיכה ללחוץ על הבנק המרכזי (הפדרל ריזרב) להמשיך להעלות ריבית בחדות, וכל אלה מגבירים את החשש ממיתון מתקרב.
בנוסף לכך המלחמה באוקראינה וקיצוצי המלאים מרוסיה למערב מאיימים על המשך עליית מחירי האנרגיה, שמהווים נתח גדול בעליית המחירים הכוללת בעולם.
עקום תשואות האג"ח האמריקאיות שהתהפך, שמהווה אינדיקטור חזק למיתון מתקרב, לצד נתוני תוצר שלילי בארצות הברית - רבעון שני ברצף, לא מוסיפים ביטחון למשקיעים כי אנו מתקדמים לכיוון של שוק שורי (עליות), אלא יותר צפויים להישאר בשוק דובי (ירידות).
דו"חות רבעוניים של החברות הנסחרות מתפרסמים בכל יום, ואינם מצביעים על מגמה ברורה להמשך הדרך (אפל דוגמה טובה לכך), עם תחזיות מעורבות להכנסות ורווחים בהמשך השנה.
יאהו פייננס פרסם את דעתם של מספר מומחים בשוקי ההון. מה הם חושבים שצפוי בהמשך 2022 בוול סטריט?
Permabull Tom Lee, מייסד שותף וראש מחלקת המחקר ב- Fundstrat, סבור כי "השוק הדובי של 2022 סיים את דרכו", והוא עשוי לפרוץ לשיאים חדשים עוד לפני תום השנה.
התחזית של Lee מגיעה למרות המשך העלאות הריבית החדות מצד הפדרל ריזרב, שמנסה לכבות את האינפלציה הגואה. זאת לצד נתוני מאקרו רעים בארצות הברית בעת האחרונה, כמו רבעון שני ברצף של תוצר שלילי שמצביע על מיתון אפשרי ונתונים על האטה בסקטור הדיור.
וגם, רוסיה ממשיכה להעניש את המערב עם קיצוץ נוסף באספקת הגז לגרמניה, מה שעשוי להקפיץ את מחירי האנרגיה, שגם כך זינקו השנה והיוו חלק משמעותי בעליית המחירים הכוללת במערב, שגורמת לבנקים המרכזיים להעלות ריבית בקצב חד.
אז מהיכן נובעת האופטימיות של Lee? בחודש הקודם רשם מדד S&P 500 את החודש הטוב ביותר שלו זה כמעט שנתיים, וזאת למרות החשש ממיתון. לדברי לי, "כשחדשות רעות לא מפילות את השוק, זה הזמן של המשקיעים לשקול להיכנס".
אופטימיסטית נוספת (ואז נעבור לאופטימיים פחות) היא Rich Ross, בכירה בחברת ייעוץ להשקעות Evercore, שסבורה כי השוק נמצא עתה בשלב השורי שלו. "אני לא טוענת שאנו נמצאים בתקופת ההתאוששות הכי טובה אי פעם בשוק, אבל הוא כן נמצא בתחתית שלו, ואנו נמצאים בזמן הנכון להיכנס במחיר נמוך, ולא למכור במחיר גבוה יחסית (לעומת מה שהיה בשישה החודשים הראשונים של השנה)".
"כשחושבים על השיא של S&P 500 על 4,800 נקודות, אז 4,600 נקודות נראה כיעד ריאלי (המדד עומד נכון לנעילה בשישי על 4,145 נקודות). לדעתי נאסד"ק 100 עשוי להגיע ל-15,000 נקודות (המדד עומד נכון לנעילה בשישי על 12,657 נקודות), ולכן כדאי להיכנס לשוק", אמרה רוס.
אך אנליסטים אחרים רואים את הדברים אחרת וטענים כי עדיין מדובר בשוק דובי שנמצא בתיקון זמני. "היה לנו דבר דומה בחודש מרץ האחרון", כך לדברי Ted Oakley, שותף בחברת ייעוץ ההשקעות Oxbow Advisors. "זה נראה נורמלי, זה קורה כל הזמן, ואנו לא רואים עתה שום דבר חיובי בשוק שיגרום לנו להאמין שאנו קרובים לשוק שורי", הוסיף.
ההשפעות מצד הנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה ברחבי העולם, שמצביעים על האטה גלובלית בכלכלות העולם, טרם תורגמו במלואם לשווקים, כך ציינה Ann Berry, מייסדת חברת ההשקעות Threadneedle Ventures. "אני לא חושבת שהגענו לתחתית בשווקים, והסיבה לכך היא שטרם ראינו את השפעת ההאטה הגלובלית על כלכלת ארצות הברית".
לדבריה, "אם נביט על S&P 500, נראה כי 40% מהכנסות החברות הנסחרות במדד מגיעים משווקים בחו"ל שנמצאים עתה בסחרור. הדולר החזק והעובדה כי ישנה האטה בביקוש העולמי למוצרים ושירותים ישפיעו גם על וול סטריט".
מצד שני, בארי כן מצביעה על חברות נסחרות שכדאי להשקיע בהן כי הן נמצאות כבר בתחתית ויודעות לספוג מצב של מיתון. "אני כן מעוניינת לרכוש אחזקות נוספות בחברות כמו JNJ (ג'ונסון אנד ג'ונסון), ענקית התרופות (שנסחרת בשווי של 450 מיליארד דולר), ובענקית הקמעונאות וולמארט (שנסחרת בשווי של 347 מיליארד דולר)".
לדברי בארי, "אלה החברות שאני מאמינה כי השווי ההוגן שלהן גבוה מהשווי הנוכחי שלהן, והן מסוגלות להתמודד עם מצב של מיתון במשק ואף לצאת ממנו חזקות יותר".
Megan Horneman, ראש חטיבת המחקר ב-Verdence Capital Advisors, טוענת כי בלתי אפשרי כעת לדעת מתי נגיע לתחתית השוק הדובי. "בעוד ישנם אינדיקטורים שמצביעים כי הגרוע מכל כבר מאחורינו, אנו חושבים בצורה מתונה וממתינים למצב שבו צמיחה בכלכלה תהפוך לדבר ריאלי יותר", אמרה.
mona Mahajan, אסטרטגית השקעות בכירה בחברת הייעוץ Edward Jones, אמרה כי עליות ארוכות טווח בוול סטריט תלויות בירידה משמעותית באינפלציה: "אם נחזה בירידת מחירים מספר פעמים ברצף, נגיד ירידה בכל חודש במשך ארבעה חודשים, אז נוכל באמת להאמין שהפד יאט את קצב העלאות הריבית ואף לעצור אותן לחלוטין, ואז אנו מאמינים שנחזה בראלי בוול סטריט".