סגור
טים קוק מנכ"ל אפל
טים קוק מנכ"ל אפל (צילום: גטי)

פרשנות
אפל אופטימית לאחר הרבעון השני, אך נערכת לגרוע מכל

אפל סגרה רבעון עם עלייה קלה בהכנסות אך צנחה ברווח הנקי. האופטימיות שלה נובעת מביקושים לאייפון ומהקלה בשרשרת האספקה

הכי טוב בדו"ח הרבעוני שפרסמה אפל ביום חמישי לא היו המספרים עצמם, אף שהם היו חיוביים (יחסית לתקופה), אלא דברים שאמרו בכירי החברה לאחר הפרסום, ושסיפקו אור קטן, רחוק אך קיים, בקצה המנהרה החשוכה של העת הנוכחית.
הדו"ח עצמו היה בסדר, פחות או יותר. הכנסות החברה עלו, בקושי אבל עלו, ב־1.9% ל־82.96 מיליארד דולר בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד ושיא הכנסות לאפל ברבעון יוני. הרווח הנקי מנגד ירד ב־10.6% ל־19.44 מיליארד דולר. בשני המדדים עברה החברה את תחזיות השוק.
בהתחשב באווירה הפסימית בשווקים, ובתוצאות המאכזבות שסיפקו חברות כמו מטא, זו נקודה חיובית לכך שהמצב אולי לא מזהיר, אבל לא גרוע כמו שאפשר היה לצפות.
את הגידול הובילו עליות במכירות האייפון (2.8% ל־40.67 מיליארד דולר) וקטגוריית השירותים של אפל (12.1% ל־19.6 מיליארד דולר). סמנכ"ל הכספים של אפל, לוקה מאסטרי, אמר לרויטרס שלמרות שאינדיקטורים מאקרו־כלכליים בעולם נמצאים במגמה שלילית, בכל הנוגע לביקושים לאייפון אפל לא רואה האטה. קשה להשליך מהנתונים האלו על מצב השוק, ואפילו על מצב שוק הסמארטפונים: לאפל יש קהל לקוחות נאמן ואמיד יחסית, שמגיב בצורה חסונה יותר לאירועים כלכליים כמו מיתון. ואכן, לפי נתונים של חברת המחקר קנאליס, שוק הסמארטפונים בכללו הצטמק ברבעון השני ב־9%, גם בשעה שהכנסות אפל מהאייפון גדלו.
קטגוריות אחרות של החברה לא רשמו ביצועים מרשימים כל כך. מכירות המק ירדו ב־10.4% ל־7.382 מיליארד דולר ומכירות האייפד ב־2% ל־7.22 מיליארד דולר. את הירידה של 7.9% בקטגוריית המוצרים הלבישים והאביזרים ההיקפיים, שהכנסותיה הסתכמו ב־8 מיליארד דולר, וכן ירידה בהכנסות מפרסום שלא מיוצגת ישירות בדו"ח, תיאר מאסטרי כ"כיסים של חולשה" שנוצרים בהשפעת ההיחלשות הכלכלית. "למזלנו, יש לנו פורטפוליו רחב, אז אנחנו יודעים שנוכל לנווט את זה", אמר לרויטרס.
החדשות המעודדות של מאסטרי נוגעות לקשיי שרשרת האספקה שמהם סובלים אפל והשוק בכללו. קשיים באספקת חלפים פגעו במיוחד במכירות המק והאייפד, אך ההשפעה שלהן החלה להיחלש ברבעון הנוכחי. לדבריו, אף שגרמו לאפל אובדן הכנסות של 4 מיליארד דולר, המספר נמוך מתחזיות החברה.
ויש אפילו חדשות אופטימיות: קשיי האספקה צפויים להצטמצם ברבעון הנוכחי, ואפל מעריכה שהגידול בהכנסות יהיה גבוה מאשר ברבעון יוני. זו תחזית מעודדת, קודם כל לאפל אבל גם לכלל השוק. התנאים הקשים הנוכחיים הם במידה רבה תוצאה של הקשיים המתמשכים בשרשרת האספקה, שעיכבו שילוח מוצרים, והעלו מחירים של חומרי גלם וחלפים. האינפלציה הנוכחית היא במידה רבה תוצאה של קשיים אלו.
אם אפל רואה כבר את הקלה בשרשרת האספקה שלה, ייתכן ששאר השוק לא נמצא הרחק מאחוריה. מגמה כזו תשחרר לחצים אצל יצרנים, תקטין את עלויות השילוח והייצור שלהם, תאפשר לספק מוצרים מהר יותר ותקטין את לחץ ההיצע. הדבר יכול להביא להאטה בעליות המחירים ולהורדת הפסימיות בשווקים.
אבל זה עדיין בעתיד, האולי לא מאוד רחוק. בהווה, אפל עדיין שומרת על זהירות. החברה נערכת, בין השאר, לאפשרות של ירידה בביקוש שתתקע אותה עם מלאי של מכשירים שאף אחד לא רוצה. "אי אפשר ממש לבחון ביקוש אלא אם יש לך הצע", אמר המנכ"ל, טים קוק, בשיחה עם אנליסטים לאחר פרסום הדו"ח. "היינו כל כך רחוקים מזה ברבעון האחרון, שיש לנו הערכה לגבי מה היה הביקוש. אבל זו רק הערכה". במקביל, ובדומה לענקיות טכנולוגיה אחרות, אפל מאיטה גיוסים ומקצצת עלויות. "אנחנו יותר קפדנים בשכירת עובדים, לאור המציאות בסביבה", אמר קוק בהקשר זה.
אפל אולי אופטימית בנוגע לעתיד, אבל מגדרת את עצמה למציאות שבה ההערכות שלה לא יתממשו. וזו אולי עצה טובה לכולם: לקוות לטוב, אבל להיערך לגרוע מכל. כי נכון לעכשיו, אף אחד לא באמת יודע מה יקרה בחצי שנה הקרובה.