סגור

ניתוח
הסימן הכי מובהק למיתון בארה"ב הרים ראש: המשמעות של התהפכות עקום התשואות

התשואה לשנתיים של אג"ח ממשלתיות אמריקאיות עקפה את זו של אג"ח ל-5, 7 ו-10 שנים; מדובר בתופעה שהקדימה כל מיתון בכלכלה האמריקאית מאז 1955; אלו חדשות רעות לא רק לאמריקאים, אלא לכל העולם

התהפכות עקום התשואות של האג"ח האמריקאיות בימים האחרונים מזעזע את אמות הסיפים של הכלכלה הגלובלית, כפי שבא לידי ביטוי בתנודתיות של שוקי ההון בעולם.
עקום התשואות משקף את התשואה לפדיון של אג"ח ממשלתיות לפי שנים. לפי ההגיון הכלכלי, ככל שמחזיקים נייר ערך ליותר שנים - התשואה (המשקפת סיכון) חייבת להיות יותר גבוהה. וזאת מכיוון שתיאורטית, ככל שמתרחקים מנקודת הקנייה, כך הוודאות לגבי קבלת כל הכסף חזרה הולכת ויורדת. בגין הגידול בסיכון - המשקיע דורש תשואה גדולה יותר (הרווח שלו).
לכן, עקום תשואות "בריא" הוא עקום עולה, שבו התשואה של האג"ח לשנה נמוכה מזו של שנתיים, שנמוכה מזו של חמש שנים, שנמוכה מזו של 10 שנים וכך הלאה. אלא שכבר שלושה ימים אנו רואים אנומליה: התשואה לשנתיים של "טי-בילס" (T-bills), שהן אג"ח ממשלתיות אמריקאיות, עקפה את זו של אג"ח לחמש, שבע ו-10 שנים. כלומר, המשקיע יקבל יותר ריבית בגין אג"ח לשנתיים מזו של 10 שנים.
ההסבר לתופעה נעוץ בכך שהציפייה בשוק היא להעלאת ריבית דרמטית ומיידית אחרי נתוני האינפלציה המזעזעים בארה"ב שששברה שיא של 40 שנה - 8.6% בקצב שנתי. המשקיעים צופים העלאת ריבית אגרסיבית וקצרת טווח (למשל, לשנתיים), והם מבקשים להיפטר מאג"ח ממשלתיות לשנתיים, בדיוק כפי שראינו בימים האחרונים. הם מתעדפים מוצרי פיננסיים הצמודים לריבית הפד, מאשר להיות תקועים עם אג"ח שנותן ריבית קבועה, ואף נמוכה מריבית הקצרת טווח הצפויה.
מאחר שמחירי האג"חים עובדים הפוך מהתשואות שלהן (צניחה במחיר משמעה זינוק בתשואה), אנו עדים להיפוך בעקום, התשואה ארוכת הטווח נמוכה מקצרת הטווח.
השווקים הפיננסיים הגיבו רע מאוד למראה ההיפוך, והסיבה היא שמדובר בתופעה שהקדימה כל מיתון בכלכלה האמריקאית מאז 1955. מחקרים רבים נעשו סביב הסוגיה הזו וישנו קונצנזוס מקיר לקיר שאין נביא זעם מדויק יותר למיתון מאשר היפוך העקום.
עדיין קיימים ויכוחים דקדקניים האם היפוך של אג"ח של של שנתיים לעומת 10 שנים יעיל יותר בניבוי מאשר היפוך בין אג"ח לשנה לעומת שלוש שנים - אך הלקח מששת המיתונים האחרונים ברור: מיתון ממוצע מתחיל שישה חודשים עד שנתיים לאחר שהעקום התהפך.
המשמעות היא שהכלכלה הגדולה בעולם, שנראית עדיין במצב טוב, עלולה להיקלע למיתון כבר בסוף השנה הנוכחית. אלו חדשות רעות לא רק לאמריקאים, אלא לכל העולם – ובמיוחד לישראל, שארה"ב היא הלקוחה עיקרית של היצוא שלה, בפרט של ההייטק, שנחשב לקטר הצמיחה.