סגור

פרשנות
ההנפקות בוול סטריט: הכסף בקופה הוא מלך העידן החדש

המזומנים בקופות המנפיקות החדשות חשובים לעתים מהשווי שלהן — הם מאפשרים מהלכים אסטרטגיים

800 מיליון דולר. זה הסכום שנכנס לקופות של קלטורה, אאוטבריין ו־REE - חברות ישראליות שהונפקו בשבוע שעבר בניו יורק, שבוע שבתחילתו חשו משקיעים רבים כי המפולת הגדולה הגיעה או לפחות תיקון אלים. כעבור ארבעה ימים הוא הסתיים עם שיאים היסטוריים בנאסד"ק ו־S&P 500, ועם דאו ג'ונס שחצה לראשונה בתולדותיו את משוכת 35,000 הנקודות. אף שקלטורה ואאוטבריין נאלצו לגייס בשווי נמוך מכפי שכיוונו, הונפקו השתיים לפי שווי של יותר ממיליארד דולר.
לאחר ההנפקה של קלטורה באמצע השבוע, שבה גייסה 150 מיליון דולר לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר, השלימה ביום שישי אאוטבריין - מתחרתה הישירה של טאבולה - את ההנפקה שלה עם גיוס של 160 מיליון דולר לפי שווי 1.1 מיליארד דולר. ביום שישי החלה להיסחר גם REE, שפיתחה פלטפורמה לרכיבים לרכב חשמלי, לאחר שהנפקת הספאק שלה לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר הושלמה והזרימה לקופתה 500 מיליון דולר. כל הנפקות השבוע האחרון שייכות כבר לעשירייה השנייה של חברות טכנולוגיה ישראליות שמונפקות בניו יורק מתחילת השנה.
1 צפייה בגלריה
הנפקת קלטורה
הנפקת קלטורה
הנפקת קלטורה
(צילום: ניר אריאלי)
אין ספק שבחלק מהמקרים, בעיקר בהנפקות הספאק, רמות השווי אינן משקפות את המצב העסקי האמיתי של החברות. REE נטולת ההכנסות היא מקרה קיצוני, שמייצג את תמצית הספאקים - ההליכה בשטח האפור בין הציבורי לפרטי מאפשרת לחברות המתמזגות עם ספאקים לספק תחזיות קדימה, דבר שאי אפשר לעשות בהנפקות המסורתיות. REE מבטיחה במצגותיה הכנסות ראשונות ב־2023, אך אלה יגיעו כבר אז ל־344 מיליון דולר, ול־10 מיליארד דולר ב־2026, עם רווח של 1.6 מיליארד דולר. כדי שכל זה יקרה צריכים הרבה מאוד כוכבים להסתדר עבור החברה ומשקיעיה, והנפילה של 5% שהמניה רשמה ביום המסחר הראשון בה, מלמדת כי לא מעט משקיעים אינם מעוניינים להמתין עד 2023 לתחילת התגשמות החלום.



"כל הפגישות עם משקיעים פוטנציאליים במהלך הרוד שואו הלכו מצוין, אבל בימים האחרונים ניכר היה שהם מנצלים את הירידות ביום שני, ואת הירידות החדות שהיו במניות החברות המקבילות, כדי לדרוש מחיר נמוך יותר", אמר בשיחה עם "כלכליסט" לאחר ההנפקה דיוויד קוסטמן, מנכ"ל אאוטבריין. "יחד עם הגיוס הפרטי של 200 מיליון דולר, שעשינו לפני ההנפקה, יש לנו כעת 400 מיליון דולר בקופה. כבר עשינו כמה רכישות בעבר, ואנחנו בודקים עסקאות נוספות כל הזמן".
הנפילות יגיעו כמובן בהמשך, והעצבנות תורגש בשווקים עם שבירת כל שיא, אבל לכסף שנצבר בקופות של החברות הישראליות יש משמעות, לעתים גדולה יותר משווי השוק עצמו. המזומן ששוכן עתה בקופות החברות יאפשר להן מהלכים אסטרטגיים, כפי שעשו ג'יי פרוג וטאבולה שהונפקו לפניהן, והן יכולות להשקיע משאבים ניכרים בחדירה לשווקים שלהן ובצמיחה. גם המניה היא מטבע חשוב בתהליכי מיזוגים ורכישות, אך כשהשווקים ייפלו גם שווי החברות הנרכשות יירד והן יהיו זולות יותר.
למאות מיליוני הדולרים, שזורמים לקופות החברות הציבוריות החדשות, יש גם משמעויות נרחבות לכלכלת ישראל, שכן חלק מהכסף ישמש לגיוס עובדים וחלקו לשכירת משרדים. באחרונה מתרבות עסקאות שכירות של חברות טכנולוגיה למשך עשר שנים, דבר שבעבר היה נדיר מאוד בענף. כך, למשל, סימילרווב, שהונפקה השנה ונסחרת לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר, מנהלת על פי פרסומים מגעים למעבר לבית פלאפון בגבעתיים, כשהיא סוגרת את כל המגדל לעשר שנים. גם ריסקיפייד, ההנפקה הישראלית הבאה בניו יורק, שאמורה להיסגר השבוע לפי שווי 3 מיליארד דולר, שכרה את בית אירופה בתל אביב לעשר שנים. בכירים בהייטק מעידים כי קופות מזומנים של יותר מ־100 מיליון דולר הן אלה שמאפשרות התחייבויות כאלה.