סגור
יוני אסיא על רקע משרדי חברת אי טורו eToro ב בני ברק
יוני אסיא, מנכ"ל אי-טורו, על רקע משרדי החברה (צילום: שאול גולן)

סופית: אי־טורו לא תונפק; פאגאיה צנחה ב־70%

המועד האחרון להשלמת המיזוג בין אי־טורו הישראלית לספאק הפינטק אקוויזישן של בטסי כהן חלף ביום חמישי, בלי שהעסקה נסגרה

המועד האחרון להשלמת המיזוג בין אי־טורו הישראלית לספאק הפינטק אקוויזישן של בטסי כהן חלף ביום חמישי, בלי שהעסקה נסגרה. בשל כך, וכפי שנחשף ב"כלכליסט", אי־טורו תישאר חברה פרטית ולא תונפק בוול סטריט. במקום זאת, נמצאת הפלטפורמה למסחר בניירות ערך במשא ומתן מתקדם לגיוס פרטי של 800 מיליון דולר עד מיליארד דולר לפי שווי של כ־5 מיליארד דולר.
הנפקת הספאק המקורית אמורה היתה לצאת לפועל לפי שווי של 10.3 מיליארד דולר, אך לקראת פקיעת הדד־ליין הראשון להשלמת המיזוג, הופחת השווי לכיוון של 8 מיליארד דולר, היקף גיוס ה־PIPE (הקצאה פרטית של מניות בחברה ציבורית) ירד מ־650 מיליון דולר ל־443 מיליון דולר, ותוקף העסקה הוארך עד סוף יוני. בספאק עצמו היו 250 מיליון דולר, שכעת יוחזרו לבעלי המניות בצירוף ריבית. בשלב הזה ברור כי לאי־טורו עדיף לוותר על חלום ההנפקה, כשהגיוס הפרטי יאפשר לה להיפגש עם סכום כמעט כפול מזה שנותר בספאק, גם אם במחיר דילול משמעותי יותר של בעלי המניות.
ברקע לאי־השלמת הנפקת הספאק של אי־טורו עמד לא רק השינוי הכללי בתמחור חברות טכנולוגיה ושינוי רגולטורי מסתמן בכל הנוגע לספאקים, אלא גם נוכחותה המשמעותית של החברה בשוק הקריפטו. חלק גדול מהצמיחה שלה בשנתיים האחרונות הגיע מזינוק במסחר במטבעות קריפטו בפלטפורמה שלה, מה שהוביל לקשיים רבים באישור התשקיף שלה.
לפני כחודש אף שלחה אי־טורו מכתב לבעלי המניות שלה ובו ציינה כי לנוכח פרסום דרישות גילוי חדשות מחברות ספאק על ידי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) וגם מחברות שפועלות בשוק הקריפטו, היא מעכבת את פרסום הדו"חות הכספיים שלה לרבעון הראשון של 2022 - שאותם עדיין לא פרסמה.
הישראלית האחרונה שהתעקשה להשלים את עסקת הספאק שלה בכל מקרה היא פאגאיה, שהחלה להיסחר ב־23 ביוני בנאסד"ק. החברה, שעוסקת בחיתום אוטומטי של הלוואות, נכנסה לנאסד"ק לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר, אך סיימה את השבוע בשווי של 2.6 מיליארד דולר בלבד - שמשקף יותר את רמות המכפילים החדשות בשוק הפינטק. בדרך להנפקה פרש גם ברקליס, שהיה אחד החתמים של הספאק ויועץ בעסקה, אך בשורה התחתונה הצליחה פאגאיה להזרים לקופתה 350 מיליון דולר מגיוס ה־PIPE.