סגור

בלעדי
ג'ורג' חורש רוכש את קבוצת אחים הרשברג בכ־350 מיליון שקל

יבואן טויוטה לישראל מבצע את הרכישה באמצעות מקסימה הפרטית, שנמחקה מהמסחר בת"א ב־2019. אחים הרשברג, המתנהלת כחברה פרטית מאז הקמתה ב־1925, עוסקת בחומרי גלם ובציוד תעשייתי — פעילות המתבצעת בחמש חברות־בנות

עסקה גדולה לג'ורג' חורש: ל"כלכליסט" נודע שחברת מקסימה שבבעלותו חתמה על עסקה לרכישת חברת הציוד התעשייתי אחים הרשברג. היקף העסקה עומד על כ־350 מיליון שקל, והמניות נרכשות מידי יורשי משפחות המייסדים בראשות ארנון ברוך. מטעם חורש הוביל את העסקה מנהל העסקים של המשפחה, אייל גולן.


אחים הרשברג הוקמה בתל אביב ב־1925 בידי האחים אברהם ויעקב הרשברג כבית מסחר לכימיקלים ותרופות, ועיקר פעילותה היה בתוספים לתעשיית המזון וחומרים לתחומי החקלאות והתרופות. ב־1934 קיבלה החברה את הייצוג של ענקית האגרוכימיה האמריקאית מונסנטו, ובאותה תקופה הצטרפו כשותפים לחברה בני משפחת ברוך, שארנון ברוך — בעל השליטה כיום — הוא מצאצאיהם. כשנה לאחר ההסכם עם מונסנטו חתמה אחים הרשברג על הסכם לייצוג הרקולס האמריקאית.
1 צפייה בגלריה
ג'ורג' חורש
ג'ורג' חורש
ג'ורג' חורש. רכש את השליטה במקסימה מנוחי דנקנר
(צילום: אוראל כהן)
עוד לפני קום המדינה הפכה החברה למובילה בתעשייה הכימית, תעשיית המזון והתעשייה הפרמצבטית. בשנות השלושים והארבעים התפתחו בקבוצה גם תחומי הציוד התעשייתי והציוד הרפואי. בשנות השבעים חילקה החברה את פעילותה ליחידות סחר ייעודיות, וכיום מונה הקבוצה חמש חברות ומעסיקה כ־160 עובדים.
החברה היא ספקית של חומרי גלם ותוספים לתעשיית המזון לבעלי חיים בארץ, ולקוחותיהם בתחום הם מכוני תערובת ומרכזי מזון לבעלי חיים. בתחום המזון מספקת אחים הרשברג חומרי גלם לתעשיות החלב, הבשר, הגלידות, הסלטים, המשקאות והאפייה, שאותם היא מספקת לחברות המזון הגדולות. בתחום הפארמה מספקת החברה חומרי תרופות פעילים (API) ופחם פעיל — החומר העיקרי שהיא מספקת גם לתעשיית הכימיקלים וייצור הפלסטיק.
חורש (78) הוא איש עסקים ישראלי־בריטי ממוצא איראני, שהונו האישי מוערך ב־1.7 מיליארד דולר. הוא הבעלים של יוניון מוטורס, היבואנית הרשמית של מכוניות טויוטה לישראל, בעלים של שליש ממניות רשת סופר־פארם והזכיין בישראל של רשת האופנה h&m מ־2010. בנוסף הוא מחזיק בנדל"ן בישראל ובאירופה בשווי של מיליארדי שקלים, וכן במניות בחברת הגז כהן פיתוח.
מקסימה, שנמחקה מבורסת ת"א ב־2019 לפי שווי שוק של 300 מיליון שקל, מבצעת בעסקה רכישה מהותית, לאחר שהרחיבה את פעילותה ואת הכנסותיה השנתיות בשנים מאז המחיקה.
חורש החזיק במועד המחיקה ב־78% ממניות מקסימה, שאותה רכש מנוחי דנקנר ב־2012, לאחר שזה נאלץ למכור את השליטה בה ובנכסים אחרים לאור הקשיים שאליהם נקלעה אי.די.בי. הרכישה אז נעשתה לפי שווי של 200 מיליון שקל למקסימה. רכישת אחים הרשברג תכפיל כמעט את מספר העובדים במקסימה שעומד על מעט יותר מ־200.
החברה, ששמה המלא הוא מקסימה החברה להפרדת אוויר, הוקמה ב־1974 ופועלת מעורף נמל אשדוד בשלושה תחומים: המוצרים התעשייתיים, תחום הכולל ייצור, התקנה ושיווק של גזים, תערובות גזים ומערכות נלוות ללקוחות חיצוניים ולפעילויות אחרות שלה; תחום מוצרי הסחר, הכולל יבוא ורכש מקומי של גזים ומוצרים נלווים, וכן את פעילות החברה־הבת מקסימה צפון, שהיא זרוע הפצה; ותחום המדיקל, הכולל ייצור, רכש, יבוא ושיווק של גזים, תערובות גזים, ציוד ומערכות נלוות לשוק הרפואי. מנכ"ל החברה הוא רוני לנדאו .
את 2019, השנה האחרונה שלגביה דיווחה מקסימה, היא סיימה עם הכנסות של כ־190 מיליון שקל — סכום זהה כמעט להכנסות ב־2018. הרווח הנקי של החברה עמד על 13 מיליון שקל, ירידה של כ־2 מיליון שקל לעומת השנה הקודמת. על ההתפתחויות העסקיות בחברה מאז פרוץ הקורונה אין מידע רב, מאחר שהיא הפכה לפרטית, אולם התחום שבו היא עוסקת נהנה מפריחה בשנתיים האחרונות.