סגור

בלעדי
איי.סי.אל תיאלץ להתחרות על דשני הפרימיום מול אנגלו־אמריקן

עשור לאחר שגילתה בבריטניה דשן מהפכני: אנגלו־אמריקן תצטרף לכריית הסלע פוליהליט, שאותו גילתה וכורה בלעדית איי.סי.אל. דשנים המבוססים על פוליהליט הניבו בשנה שעברה לאיי.סי.אל הכנסות של 170 מיליון דולר, ובחברה הגדירו את כניסת המתחרה כגורם סיכון שעלול להשפיע עליה מהותית לרעה

איי.סי.אל (לשעבר כיל) עשויה לאבד בסוף השנה את הבלעדיות העולמית בתחום כריית הסלע פוליהליט, שעל בסיסו פיתחה בשנים האחרונות סדרת דשני פרימיום שהיא משווקת בשם פוליסולפט. זאת, על רקע היערכותה של ענקית הכרייה הרב־לאומית אנגלו־אמריקן להיכנס לתחום בהשקעה של מיליארדי דולרים. על פי הערכות, אנגלו־אמריקן תשלים את היערכותה לקראת כריית המחצב בסוף 2022.


הפוליהליט התגלה לפני כעשור בידי חברת הבת של איי.סי.אל בבריטניה - איי.סי.אל באלבי (ICL Boulby) - שמחזיקה ברישיונות כרייה בצפון יורקשייר, וכורה את הסלע בעומק של מאות מטרים מתחת לים הצפוני. הפוליהליט מכיל ריכוזים גבוהים של הנוטריינטים אשלגן, גופרית, סידן ומגנזיום - מה שהופך אותו לדשן טבעי ביחס עלות־תועלת גבוה, שכן תהליך ייצורו אינו מצריך עיבוד כימי או פעולות העשרה וזיקוק, מלבד כתישה באמצעים מכניים ולאחר מכן אריזה ואספקה ללקוחות. תכונות אלה הופכות אותו לדשן בעל טביעת הרגל הפחמנית הנמוכה ביותר בשוק הדשנים בעולם.

2 צפייה בגלריה
רביב צולר
רביב צולר
רביב צולר
(צילום: נטלי כהן קדוש)

נוסף על היותו דשן אורגני, הוא מסיס במים והשימוש בו לדישון של גידולים חקלאיים נחשב קל ופשוט ומתאפשר באמצעות טפטפות או בפיזור גרגריו על הקרקע. הוא עמיד לשטיפה ואידוי, מתמוסס בצורה טבעית, ונמצא ברשימה הבינלאומית של תשומות המותרות לחקלאות אורגנית על פי התקנות האמריקאיות. באיי.סי.אל מגדירים את קו מוצרי הפוליסולפט המבוססים על פוליהליט כ"דשנים מהפכניים" שהוכיחו את עצמם במאות מבחני שדה, תוך שיפור הצמיחה ומקסום תפוקות היבול במגוון גידולים, ובהם קפה, עגבניות, גפנים, פרדסים ומטעים.
ב־2021 איי.סי.אל ייצרה כ־800 אלף טונות של דשני פרימיום המבוססים על פוליהליט, שהכניסו לה כ־170 מיליון דולר, המהווים כ־2.5% ממכירותיה שהסתכמו בכמעט 7 מיליארד דולר. החברה מעריכה את כושר ההפקה השנתי שלה בתחום הפוליהליט במיליון טונות בשנה, יעד שאליו היא שואפת להגיע ב־2023. כל הפעילות של איי.סי.אל באלבי נעשית כיום סביב הפקת פוליהליט, שאותו מכרה בסוף 2021 במחיר של 120 דולר לטונה.
אלא שעל ההגמוניה של איי.סי.אל בתחום מאיימת כעת אנגלו־אמריקן, שמחזיקה גם היא ברישיון לפיתוח מכרה של פוליהליט בצפון יורקשייר, בסמוך למכרה שבו פועלת איי.סי.אל. בשנים האחרונות השקיעה אנגלו־אמריקן כ־1.1 מיליארד דולר בפיתוח המכרה, ובאחרונה הפנתה למטרה זו 700 מיליון דולר נוספים. אנגלו־אמריקן מתכוונת לכרות כ־20 מיליון טונות של פוליהליט בשנה, בעוד לאיי.סי.אל כושר כרייה שנתי של כמיליון טונות. עתודות הכרייה הזמינות והידועות של פוליהליט שעומדות לאיי.סי.אל הן כ־8 מיליון טונות, שיספיקו לה עד 2030, והחברה שוקדת להרחיב את עתודותיה במטרה להמשיך לפעול גם אחרי 2030.

2 צפייה בגלריה
אינפו סלע קיומה כריית פוליהליט בידי איי.סי.אל באלבי, באלפי טונות
אינפו סלע קיומה כריית פוליהליט בידי איי.סי.אל באלבי, באלפי טונות
סלע קיומה, כריית פוליהליט בידי איי.סי.אל באלבי, באלפי טונות

בדו"חותיה הכספיים של איי.סי.אל ל־2021 היא מתייחסת לכניסתה של אנגלו־אמריקן לתחום הפוליהליט כגורם סיכון שעלול להשפיע עליה מהותית לרעה. למרות זאת, בשיחה עם "כלכליסט" אמר מקור בכיר בחברה כי לענקית הכרייה יידרשו לפחות 4-3 שנים לפיתוח המכרה, תוך השקעות עתק, וכי החברה נעדרת ידע וניסיון בכל הקשור לפעילותה בשוק הדשנים.
ואולם, אנגלו־אמריקן - שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 54 מיליארד דולר ומחזיקה בתאגיד הכרייה והסחר ביהלומים דה בירס - עדכנה באחרונה כי במסגרת פיתוח המכרה היא כבר השלימה כריית מנהרה שאורכה כ־18 ק"מ ופיר שמוביל אל מעבה האדמה שעומקו כ־400 מטר. בתדרוך למשקיעים אמר המנכ"ל היוצא של אנגלו־אמריקן, מארק קוטיפאני, כי למכרה צפויות שנים ארוכות של פעילות וכי הוא פונה לשוק שבו רמת העניין גוברת.
בתוך כך, איי.סי.אל - שנסחרת בשווי של 48.2 מיליארד שקל - עסוקה כעת גם ברגולציה אירופית חדשה על מוצרי הדשנים, שצפויה להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים. במסגרת הרגולציה, כל יצרניות הדשנים יחויבו לקיים ניטור של מזהמים במוצרי הדשן השונים ויחויבו להוכיח יכולות מעקב אחר מוצריהן באופן שיבטיח את איכותם בשרשרת הייצור והאספקה. באיי.סי.אל מציינים כי הם נוקטים צעדים להתאמת מוצרי החברה לתקנות החדשות.