סגור
הנפקת סלינה ב נאסד"ק המייסדים רפי מוסרי ו דניאל רודסבסקי
הנפקת סלינה בנאסד"ק עם המייסדים רפי מוסרי ודניאל רודסבסקי; הוסטל של סלינה (Nasdaq)

סלינה מפטרת 350 עובדים, סוגרת מלונות, מקצצת במטה ועוצרת התרחבות

בקופתה של מפעילת המלונות נותרו נכון לסוף מרץ 23 מיליון דולר; המהלכים נועדו לעצור את דימום המזומנים שהגיע להפסד עצום של 200 מיליון דולר ב-2022; היא הונפקה בנובמבר האחרון לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר במיזוג ספאק וכיום נסחרת סביב שווי של 120 מיליון דולר; במקביל הודיעה על קבלת התחייבות לגיוס של עד 50 מיליון דולר

סלינה, מפעילת המלונות לקהל צעיר, יוצאת למלחמה על עתידה. חצי שנה בלבד לאחר ההנפקה שלה בנאסד"ק היא מפטרת, בולמת התרחבות ומנהלת גיוס חירום לאחר שבקופתה נותרו נכון לסוף מרץ רק 23 מיליון דולר. החברה הודיעה אתמול כי היא החלה במהלך קיצוצים משמעותי שכולל פיטורים של 350 עובדים - מרביתם מחוץ לישראל - יציאה מחלק מחוזי השכירות של המלונות ועצירה כמעט מוחלטת של פתיחת מלונות חדשים. המהלכים נועדו לעצור את דימום המזומנים שהגיע להפסד של 200 מיליון דולר על הכנסות של 183 מיליון דולר בכל שנת 2022.
סלינה, שהוקמה ב־2015 על ידי רפי מוסרי ודניאל רודשבסקי, הונפקה באוקטובר האחרון לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר במיזוג עם ספאק וגייסה 54 מיליון דולר. כיום היא נסחרת בנאסד"ק סביב שווי של 120 מיליון דולר, אחרי שמחיר מנייתה כבר צנח לפחות מדולר והסחירות במניה דלה מאוד.
"השוק הפסיק להעריך צמיחה אלא רק רווחיות, ולכן בהתאם גם התרבות הארגונית של סלינה צריכה להשתנות", אמר רפי מוסרי, מנכ"ל סלינה, ל"כלכליסט". "במקום לחתום על עסקה בכל עשרה ימים ולפתוח 20 מלונות בשנה, אנחנו לא רק שלא נפתח מלונות חדשים, אלא גם נסגור מלונות שמפסידים. אנחנו עובדים מאוד קשה כדי לשנות את מבנה ההוצאות מתוך הבנה כי הריבית לא תרד לאפס בשנים הקרובות. היעד שלנו הוא להגיע כמה שיותר מהר לתזרים חיובי".
לאחר מהלך הקיצוצים הנוכחי שחל על 15% מהעובדים, יישארו בסלינה כ־2,000 עובדים, המטה יצומצם מ־8 משרדים שונים לאחד, וחלק מהעובדים יעבדו מהבית. בחלק מהחוזים הקיימים המירו בסלינה את דמי השכירות עבור הנכסים במניות החברה, וזאת כדי להגביר את צמצום העלויות. תוכנית הפיטורים של העובדים אמורה להביא לחיסכון בהוצאות של 5.8 מיליון דולר, החל מהרבעון השני של 2023, יחד עם הוצאה חד־פעמית של מיליון דולר לתשלום פיצויים. בסלינה ציינו כי בהמשך היא תפרסם תחזית מעודכנת ל־2023 עם קצב צמיחה נמוך יותר מאשר 40%-30% שניתן בתחזית הקודמת.


סלינה מעדכנת כי היא החלה בתהליך של יציאה מנכסים מפסידים וכבר סגרה חמישה אתרים במקסיקו, ארה"ב, יוון, אוסטריה וקוסטה ריקה. בינתיים בישראל היא שומרת על כל האתרים פתוחים לאחר שבעקבות תהליך התרחבות מואץ היא מתפעלת 15 מלונות. עיקר ההתרחבות נעשתה במסגרת הסכם עם האחים חג'ג' שהיו אחראים לצד הנדל"ני ואילו סלינה סיפקה את שירותי האירוח. ב־2021 הודיעו שתי החברות על הסכם שבמסגרתו תשקיע קבוצת חג'ג' 150 מיליון דולר במלונות שיושכרו לסלינה.
בדו"ח הכספי האחרון של קבוצת חג'ג' היא התייחסה לתוצאות הגרועות של סלינה ב־2022 וציינה כי בעקבות הביצועים המאכזבים, היא מגבירה את הפיקוח על סלינה ומקיימת ישיבות עם הנהלתה. בתקופה הקרובה לא ייפתחו מלונות חדשים בישראל וסלינה תתמקד בשיפור הביצועים של אלה הקיימים.
סלינה פרסמה גם את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2023 שהסתיים עם הכנסות של 54.2 מיליון דולר, עלייה של 32% מול הרבעון המקביל ועלייה קלה גם לעומת הרבעון הקודם. על בסיס "מלונות זהים", כלומר ללא תוספת המלונות החדשים, ההכנסות עלו ב־18%. שיעור התפוסה נותר נמוך מאוד, אך עלה ל־57% לעומת 45% בתקופה המקבילה. בשורת ההפסד התמונה ממשיכה להיות קשה, והוא עמד על 30.3 מיליון דולר לעומת 38.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. תזרים המזומנים החופשי היה שלילי והגיע ל־12.6 מיליון דולר.
במהלך הרבעון הראשון סלינה לא פתחה מלונות חדשים והיא סיימה את התקופה עם 118 נכסים שבהם 29,600 מיטות. הכנסה ממיטה תפוסה עלתה מ־6,710 דולר ל־7,602 דולר. בחברה ממקדים כעת מאמצים בשיפור מדדים תפעוליים, כך שבמסגרת הפיטורים, עובדי המלונות יבצעו יותר משימות. כך, למשל, חדרנים שניקו עד היום 9 חדרים ביום יטפלו ב־13 חדרים ביום כפי שמקובל ברשתות הגדולות, ואנשי תחזוקה יהיו אחראים על כמה מלונות במקביל ולא על מלון בודד.
במקביל למהלכי ההתייעלות מודיעה סלינה על קבלת התחייבות לגיוס שעשוי להגיע לעד 50 מיליון דולר. בשלב הראשון תקבל החברה כבר כעת 10 מיליון דולר מחברת GUS, שמפעילה פלטפורמה ללימודים מרחוק, ואשר תהפוך למשקיעה אסטרטגית בסלינה עם קבלת שני מושבים בדירקטוריון. בשלב זה לא ידוע מי מ־8 הדירקטורים הקיימים יפרוש לטובת הנציגות החדשה. החוב מובטח בערבויות אישיות של מוסרי ורודשבסקי באמצעות חברת החזקות של השניים - "קיבוץ" - שבה מרוכזות מניותיהם בסלינה ונכסים נוספים.
אם סלינה תצליח לגייס 20 מיליון דולר ממשקיעים אחרים, GUS תזרים לה 20 מיליון דולר נוספים ותהפוך לשותפה של ממש בתוך החברה עם החזקה משמעותית. הגיוס נעשה בשילוב של מניות, שהונפקו באופן פרטי בדיסקאונט של 10% על מחירן בשוק, ואג"ח להמרה. בסביבת סלינה אומרים כי החברה כבר מצויה במשא ומתן עם משקיעים נוספים, בהם גם המשקיעים הקיימים שלה, לגיוס של 20 מיליון דולר. בינתיים משכה סלינה בסוף מאי 10 מיליון דולר מקו אשראי של 50 מיליון דולר ועשתה הסדר חוב שנגע להלוואה שנטלה להתרחבות בדרום אמריקה עוד כשהיתה חברה פרטית. במסגרת ההסדר, הומר החוב למניות סלינה.