סגור

המלחמה פגעה במכירות וההפסד השנתי של גולף העמיק ל-45 מיליון שקל

קבוצת האופנה שמנהל אייל גרינברג החלה ב-2023 בתוכנית התייעלות, שבמסגרתה צמצמה את מספר הסניפים ופיטרה 30% מעובדי המטה; גולף, שרשמה ירידה של 10.6% בהכנסות ב-2023, צופה שתציג רווח ברבעון הנוכחי - הראשון של 2024

קבוצת גולף מסיימת שנה שלילית עם ירידה בהכנסות והעמקת ההפסדים.
מלחמת חרבות ברזל האיצה את תוכנית ההתייעלות של קבוצת האופנה, בניהולו של אייל גרינברג, שהחלה עוד לפני פרוץ המלחמה.
מספר החנויות של החברה הצטמצם ב-18 בשנה החולפת, והיא פיטרה קרוב ל-30% מעובדי המטה ועובדים נוספים ברשתות הקבוצה.
בנוסף, גולף ניהלה מו"מ עם מרכזי המסחר להפחתת דמי השכירות, סגרה את מרבית חנויות עדיקה ואת המרלו"ג של המותג, וצמצמה את הזמנות המלאי מספקים, כולל מלאי שכבר הוזמן לעונת הקיץ. בגולף צופים שמהלכי ההתייעלות יובילו את הקבוצה לרווח ברבעון הראשון של 2024, שמסתיים ביום ראשון הקרוב.
גולף סיימה את השנה עם ירידה של 10.6% בהכנסות והן הסתכמו ב-852 מיליון שקל. מלבד עדיקה שהמשיכה להכביד על הקבוצה, היא הושפעה לרעה ממלחמת חרבות ברזל שפגעה בפדיונות. באוקטובר צנחו הפדיונות בקבוצה ב-67% ובנובמבר הם ירדו ב-33%.
בדצמבר עם החזרה לשגרה עלו פדיונות הקבוצה באופן מינורי יחסית לעלייה שנרשמה בענף האופנה. חנויות האופנה של גולף עלו בדצמבר ב-0.8%, בעוד על פי נתוני ריס, ענף האופנה רשם בכל הארץ זינוק של 14% בפדיונות חודש דצמבר.
עם זאת, אתרי האונליין של הקבוצה הציגו עלייה של 53% במכירות בדצמבר והקבוצה החזירה חלק מהעובדים שיצאו לחל"ת, למעט אלה שפוטרו במסגרת תוכנית ההתייעלות. גולף הגישה למדינה בקשה לקבלת מענקים בהיקף 3 מיליון שקל, אך טרם קיבלה תשובה לבקשה.
במהלך 2023 מחירי הכותנה בעולם ירדו ב-2.4% וגולף נהנתה מהוזלה במחירי הסחורות ששיפרה את הרווחיות הגולמית. גם עלויות ההובלה שפחתו ביחס לשנת 2022 סייעו לרווחיות אך התקזזו עם העמקת שיעור ההנחות שנתנה החברה כדי להפטר ממלאי ובעליית שער הדולר. הרווח הגולמי של הקבוצה ירד ב-9.7% ל-502 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות עלה ל-58.9% לעומת 58.3%.
ההפסד התפעולי השנתי של קבוצת גולף העמיק ל-25 מיליון שקל לעומת 8 מיליון שקל בשנת 2022. ההפסד המיוחס לבעלי המניות של החברה העמיק ל-45 מיליון שקל לעומת 18 מיליון שקל שנה קודמת.
גולף פועלת בשני מגזרי פעילות, אופנת הלבשה ואופנת הבית. רשת כלי הבית מהווה 54% מהכנסות החברה וחלקה בהכנסות גולף גדל מדי שנה בעוד תחום האופנה הולך וקטן ומהווה נכון ל-2023 כ-46% מההכנסות. בקבוצה החליטו להקטין את חנויות כלי הבית ומפתחים קונספט של הפעלת חנויות קטנות על שטח של 50-200 מ"ר שיפתחו במרכזי הערים ובקניונים.
מהלכי ההתייעלות שביצעה הקבוצה החלו במהלך שנת 2023. היא סגרה 34 חנויות ופתחה 16 חנויות חדשות ונכון לדצמבר 2023 לגולף 304 חנויות, לעומת 322 בשנת 2022 שחלקן פועלות כחנות בתוך חנות.
בתחום ההלבשה היא מפעילה 169 סניפים, אחרי שסגרה במהלך השנה 16 חנויות ופתחה ארבע חנויות חדשות. בתחום אופנת הבית מפעילה גולף 135 סניפים, לאחר שסגרה 18 חנויות ופתחה 12 חדשות.
החברה המשיכה בתהליך סגירת החנויות גם ברבעון הראשון של 2024 ומתחילת השנה סגרה חמישה סניפים ופתחה שבעה חדשים. החברה סגרה את חנות תת הרשת החדשה LAVAN שפתחה בדיזנגוף סנטר בתל אביב, והכניסה את המותג לתוך חנויות גולף. במהלך שנת 2024 מתכננת החברה לפתוח תשע חנויות חדשות ולשפץ שבע חנויות נוספות.
שיפור תנאי השכירות של החנויות והנחות שקיבלה בשכר הדירה מהקניונים בשל מלחמת חרבות ברזל הקטינו את דמי השכירות ודמי הניהול ששילמה הקבוצה, ובסוף השנה הסתכם הסכום ששילמה לבעלי הנכסים ב-140 מיליון שקל לעומת 143 מיליון שקל בשנה קודמת.
בשנה החולפת פיטרה קבוצת גולף קרוב ל-500 עובדים. עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל גולף הוציאה 440 עובדים לחל"ת, כ-22% מכח האדם בחברה.
בתחום האופנה שכולל את רשתות גולף, פולגת, אינטימה ועדיקה ירדה כמות העובדים ב-228 עובדים ובתחום כלי הבית בו היא פועלת עם הרשתות גולף אנד קו, כיתן וגולף קידס (רשת בגדי הילדים) צומצם כוח האדם ב-141 עובדים נוספים. 21 עובדי חברת עדיקה פוטרו וכן 33 עובדי המרלו"ג. בסוף השנה עמדה מצבת כוח האדם של קבוצת גולף על 1,774 עובדים לעומת 2259 בשנת 2022.
החברה צמצמה את הוצאות השיווק ומחסלת בהדרגה את פעילות עדיקה, שהייתה בעבר זרוע האונליין של הקבוצה, תוך שהיא מוחקת מוניטין של 20 מיליון שקל שיוחס לפעילות המותג.
המלחמה הייתה רק עוד מסמר בארון המתים של עדיקה שצמצום פעילותה נמשך לאורך שנת 2023. מרלו"ג עדיקה נסגר בינואר 2024, 21 העובדים פוטרו וכיום נותרו לעדיקה שתי חנויות באשדוד ונתניה.
בדצמבר מיזגה גולף את פעילות עדיקה לתוך החברה ומינואר 2023 תוצאות עדיקה הן חלק ממגזר אופנת ההלבשה. בגולף מעריכים כי צמצום הפעילות של עדיקה ישפר את תוצאות החברה. על פי נתוני החברה, בלי עדיקה, מגזר האופנה רשם רווח שנתי של 6 מיליון שקל לעומת הפסד של 34 מיליון שנרשם בפועל כולל פעילות עדיקה.
תוכנית ההתייעלות הכוללת שבוצעה בכל הקבוצה וצמצום עלויות תפעול החנויות הקטינו את הוצאות המכירה והשיווק ב-47 מיליון שקל ואת הוצאות הנהלה וכלליות ב-8 מיליון שקל, זאת לאחר שהחברה נפרדה מהשדרה הניהולית של עדיקה וצמצמה את מספר עובדי המטה.
הקבוצה מציגה ירידה בפדיון החנויות הזהות בשני מגזרי הפעילות שלה על אף שהציבור הישראלי הפחית את הטיסות לחו"ל מאז פרוץ המלחמה ומבצע קניות בישראל.
מכירות אופנת ההלבשה בקבוצה ירדו ב-16% בשנת 2023 והסתכמו ב-467 מיליון שקל והפדיון בחנויות הזהות במגזר ירד ב-4.3% ל-1349 שקל למ"ר.
הודות לצמצום החנויות וחיסול חלק מהמלאי של עדיקה, הצטמצם ההפסד התפעולי במגזר הלבשה ב-7 מיליון שקל ועמד על הפסד של 34.3 מיליון שקל. באופנת הבית ירדו המכירות ב-6% ל-458 מיליון שקל, הפדיון בחנויות הזהות ירד ב-7.7% ל-1046 שקל למ"ר והרווח התפעולי צנח ב-73% ל-9 מיליון שקל.
עלות השכר של מנכ"ל החברה אייל גרינברג עמדה בשנת 2023 על 1.2 מיליון שקל ושל אלי שפיר המשנה למנכ"ל לשעבר וסמנכ"ל הכספים על 1.3 מיליון שקל. עלות שכרו של אבי וזאנה סמנכ"ל חטיבת הבית היתה 963 אלף שקל ושל גיל זעפרני סמנכ"ל חטיבת האופנה 924 אלף שקל. חגי לירן סמנכ"ל שיווק ואיקומרס קיבל שכר בעלות שנתית של 748 אלף שקל.