סגור

רשות ני"ע חוקרת שלושה בעלי שליטה בוולת׳סטון בחשד שגייסו 800 מיליון שקל ללא תשקיף

הרשות עיכבה לחקירה את ירון פיטארו, בעל השליטה בחברת ניהול שותפויות ההשקעה וולת'סטון ואת בעלי השליטה בסוכנות נטו - עידן כץ ואילן בן ישי, ששיווקו את השקעות וולת'סטון בישראל; הרשות טוענת שהשלושה הציעו ומכרו ניירות ערך לאלפי משקיעים, שלא על פי תשקיף כמתחייב בחוק

רשות ניירות ערך פתחה בחקירה נגד ירון פיטארו, בעל השליטה בחברת וולת'סטון (WealthStone), ונגד בעלי השליטה בסוכנות נטו – עידן כץ ואילן בן ישי.
השלושה עוכבו לחקירה ב-23 בינואר ושוחררו בתנאים מגבילים לאחר מספר שעות. בשבועיים האחרונים דבר החקירה היה תחת צו איסור פרסום.
הרשות טוענת שהשלושה הפרו את חוק ניירות ערך והציעו השקעה בניירות ערך ללא תשקיף ליותר מ-35 משקיעים, לצד קבלת מרמה בנסיבות מחמירות.

1 צפייה בגלריה
מימין ירון פיטארו ו עידן כץ
מימין ירון פיטארו ו עידן כץ
מימין ירון פיטארו ועידן כץ
(צילומים: אוראל כהן, מיכה בריקמן )

לפי החשד של הרשות, פיטארו ואחרים הציעו ומכרו ניירות ערך לאלפי משקיעים תוך גיוס כספים בסך כולל של יותר מ-800 מיליון שקל, כל זאת שלא על פי תשקיף כמתחייב בחוק.
רשות ניירות ערך טוענת כי וולת'סטון הקימה שותפויות השקעה עם לקוחות, כאשר כל שותפות הכילה עד 35 משקיעים, כך שיתאפשר לה לא לפרסם תשקיף לאותן שותפויות. מפרוטוקול בית המשפט עולה כי בפועל אין שוני בין שותפות לשותפות, כך שמדובר באגד גדול של משקיעים החורג מן הכללים שמתירים התאגדות של עד 35 משקיעים ללא תשקיף.
וולת'סטון החזקות היא חברה לניהול שותפויות השקעה בנכסים לא סחירים. השותפויות הן מעין קרנות השקעה פרטיות שמשקיעות בנכסים במספר תחומים, בהם בין היתר אשראי לנדל"ן. החברה מגייסת כספים מלקוחות כשירים בלבד, כלומר כאילו שהונם הנזיל עומד על לפחות 8 מיליון שקל, בעיקר באמצעות סוכנויות ביטוח ופמילי אופיס'ס. נטו היא אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בישראל ששיווקה את ההשקעות של וולת'סטון.
היא נמצאת בשליטת עידן כץ (35%) ואילן בן־ישי (35%). כץ ובן־ישי הם גם שותפים של פיטארו בוולת'סטון (50%) כך שבין וולת'סטון לבין הסוכנות יש קשרי בעלות. פיטארו, מייסד וולת'סטון, כיהן כסמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות פריזמה שקרס ב־2013.
עו"ד אבי ארוניס, עורך דינה של הרשות, אמר בבית משפט השלום בתל אביב ב-23 בינואר כי "אם יבוססו החשדות, בסוף הדרך מצופה פה עונש מאסר של מספר שנים דו ספרתי, כמו שהתרחש בתיקים דומים". ארוניס הוסיף כי "גם כשכבר היה ברור שחלק ניכר מהפרויקטים כשלו, המשיכו לגייס כספים מהמשקיעים. הציגו להם צדדים אופטימיים".
לטענת הרשות הגיוס נעשה תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לשימוש בכספים שגויסו מהם ותוך העברת כספי המשקיעים שלא לטובת ההשקעה המובטחת.
לפי האתר של וולת'סטון, החברה גייסה לאורך השנים מאות מיליוני שקלים ממוסדיים ומשקיעים פרטיים. השותפויות העניקו מימון ל-160 פרויקטים נדל"ניים באמצעות 136 שותפויות שונות. על פי הערר שהגיש פיטארו לבית משפט, וולת'סטון מקיימת הליכים משפטיים מול יזמים בטענה לאי תשלום חובות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ועל כן חלק מכספי המשקיעים לא הושב.
חקירת הרשות נערכת במסגרת בדיקה כלכלית של סוכנויות ששיווקו בשנים האחרונות השקעות אלטרנטיביות כאשר בחלק מהמקרים הסוכנויות משמשות גם כמנהלות הקרנות. הרשות בודקת אם קיים ניגוד אינטרסים בנושא.
בשבוע שעבר חשף כלכליסט כי מספר משקיעים בשותפויות וולת'סטון, שהם גם לקוחות נטו, מתארגנים כדי להתנהל בצורה מסודרת מול הסוכנות ואף מאיימים לפנות לבית משפט. זאת מאחר שלהשקפתם הלקוחות לא יודעו בצורה מספקת כי בין וולת'סטון לנטו ישנם קשרי בעלות.
לאחר הפרסום פנו לכלכליסט לקוחות רבים נוספים שלטענתם נפגעו כתוצאה מהשקעה בקרנות ההשקעה של וולת'סטון.
עורכי דינו של פיטארו, אורון שוורץ ויוגב נרקיס, טענו בבית המשפט כי החשדות נגד פיטארו והחברות מתבססים בעיקר על "תזה משפטית מורכבת מדי בדבר הצורך הנוקשה בקיום תשקיף, שלא תוכל להבשיל לכדי כתב אישום ומעבר לכך, החברות פעלו כל העת בשקיפות ובהגינות תוך דאגה שקדנית לשמירת האינטרסים החיוניים של המשקיעים גם ללא צורך בתשקיף". שוורץ ונרקיס הדגישו כי הפעילות שנסבה סביב מיזמי התחדשות עירונית, היא פעילות שמרנית מאוד, אינה ספקולטיבית ולכן כספי המשקיעים מעולם לא הועמדו בסיכון.
מחברת וולת'סטון נמסר כי "כחלק מבדיקה רוחבית של קרנות להשקעות אלטרנטיביות ברשות לניירות ערך, התבצעה בדיקה ראשונית גם על פעילות החברה וממשקי הדיווח והגילוי למשקיעים בשותפויות המוגבלות בקרנות הנדל"ן. חשוב לציין שוולת'סטון סיימה את פעילות גיוס המשקיעים לשותפויות כבר לפני יותר משנה וחצי, לאחר שגייסה כ-1.2 מיליארד שקל שהושקעו ב-100 פרויקטים שונים שאושרו על ידי ועדות השקעות אשר בחנו את הפרויקטים לפני ההשקעה ואישרו את כדאיותם. אורך חיי הפרויקטים ותקופת ההשקעה משתנה מפרויקט לפרויקט ומשותפות לשותפות. עד כה וולת'סטון החזירה כבר כ-400 מיליון שקל למשקיעים בשותפויות, רובם מפרויקטים שהסתיימו. עד סוף שנת 2024 וולת׳סטון מעריכה שתחזיר למשקיעים בשותפויות סכום דומה של כ-400 מיליון שקל נוספים מפרויקטים שמצויים בשלב מתקדם.
"וולת'סטון פועלת אך ורק במסגרת החוק, ובהתאם לחוות דעת משפטיות שוטפות של עורכי הדין המובילים בתחום המתפתח של ההשקעות האלטרנטיביות. זאת לצד הפעלת מנגנוני הסדרה פנימיים מחמירים, ושקיפות מלאה מול המשקיעים. במסגרת הבדיקה המתנהלת, וולת'סטון שיתפה את רשות ני"ע בכל החומרים שהתבקשו בכתב ובע"פ, ותמשיך לפעול על פי כל הוראה או חידוד הנחיות של הרשות לנירות ערך בתחום ההשקעות האלטרנטיביות".
סוכנות נטו מסרה בתגובה: "בדומה לגופים פיננסיים גדולים אחרים, גם נטו העמידה ללקוחותיה עד לפני כשנתיים ערוץ להשקעות אלטרנטיביות כחלק מתיק ההשקעות הכללי שלהם. עיקר פעילותה של נטו היא בתכנון פנסיוני, והחלק של מוצרי וולת'סטון מסך הנכסים המפוקחים עי החברה הוא פחות מ 3% ואלה הופצו בעבר ע״י חלק קטן מהסוכנים. אנו מברכים על הבדיקה הרוחבית שהרשות מבצעת לצורך הסדרת תחום הפצת קרנות ההשקעה הפרטיות לטובת המשקיעים והסוכנים.
"כסוכנות לתכנון פיננסי ותיקה, מאז ומעולם שמנו לנגד עינינו רק את טובת הלקוחות. כל פעולותינו נעשו כחוק וגובו בחוות דעת של יועצים משפטיים מובילים ובליווי שוטף וזאת במטרה לייצר מנגנוני הסדרה פנימיים מחמירים לטובת המשקיעים. פעלנו בשקיפות מלאה מול לקוחותינו ונקטנו בכל אמצעי הזהירות הנדרשים, ואנו סמוכים ובטוחים כי בדיקת הרשות תוביל למסקנה זו".