סגור

השימוש במזומן פחת בגלל הקורונה - ובנאייקס רשמו עלייה בהכנסות

חברת הפינטק הישראלית פרסמה את דו"חותיה הראשונים כחברה ציבורית, והציגה קצב צמיחה מואץ של 121% ברבעון השני, שהקפיץ את ההכנסות שלה ל-31 מיליון דולר. בכל 2020 רשמה החברה הכנסות של 78 מיליון דולר. הצמיחה נבעה בעיקר מהתקנות חדשות של מסופים, שמספרם זינק ב-40%. ההפסד התפעולי קפץ ל-4.1 מיליון דולר - כפול מזה שנרשם ב-2020 כולה

חברת הפינטק נאייקס פרסמה היום (ב') את הדו"חות הראשונים שלה כחברה ציבורית. נאייקס הציגה קצב צמיחה מואץ של 121% ברבעון השני, שהקפיץ את ההכנסות שלה ל-31 מיליון דולר. לשם השוואה, בכל 2020 רשמה החברה הכנסות של 78 מיליון דולר. היקף העסקאות שנסלקו דרך נאייקס ברבעון השני קפץ ב-160% ל-344 מיליון דולר. המודל העסקי של נאייקס בנוי על מודל SAAS (תוכנה כשירות, ס.ש), לאחר התקנת מסוף הגבייה ומעמלות סליקה, שאת חלקן החברה מעבירה לחברות הסליקה. נאייקס פיתחה פתרונות המאפשרים תשלום באשראי בסוגים רבים של מכונות, כגון מזון ומשקאות, מכונות כביסה או מכונות לתשלום עבור חניה - ולמעשה כל מוצר שניתן להכניס למכונה.
בחברה, המנוהלת על ידי יאיר נחמד, אחד המייסדים, הסבירו כי העלייה בהכנסות נבעה עדיין מהשפעות הקורונה, שגורמת לאנשים להפחית בשימוש במזומן. הצמיחה נבעה בעיקר מהתקנות חדשות, כאשר מספר הנקודות המחוברות באמצעות המסופים של נאייקס זינק ב-40% ל-432 אלף מכונות. עם זאת, הדבר הביא גם לשחיקה ברווחיות הגולמית, שהורגשה היטב גם בהפסד התפעולי שקפץ ל-4.1 מיליון דולר - כפול מזה שנרשם ב-2020 כולה. בשורה התחתונה רשמה נאייקס הפסד של 5.8 מיליון דולר, לעומת 1.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
נאייקס מתאפיינת באופן היסטורי בהתנהלות חריגה בהשוואה לחברות הייטק. עד להנפקה החברה התממנה ללא גיוסי הון חיצוניים, אלא רק באמצעות חוב ותזרים מפעילות שוטפת. החברה הוקמה ב-2005 ומעסיקה כ-400 עובדים, מתוכם 270 עובדים במשרדיה בהרצליה. המייסדים ובעלי המניות הם האחים יאיר ואמיר נחמד, יחד עם דוד בן אבי. יאיר נחמד משמש כמנכ"ל מאז ההקמה, ובן אבי הוא סמנכ"ל הטכנולוגיה. יאיר נחמד שימש בעבר כמנכ"ל מי עדן. אמיר נחמד אינו פעיל בחברה, אך סיפק את ההון הראשוני בתחילת דרכה לאחר שפרש ממשרד עו"ד מיתר כשהוא נשוי לדפנה מיתר, בתו של השותף המייסד ואחד המייסדים של אמדוקס. שלושת המייסדים אמנם מכרו חלק מהמניות שלהם בהנפקה, אך עדיין מחזיקים בנתחים חריגים של 24% -28% מהחברה, ואחזקות גבוהות אלה הן חלק מהסיבה לכך שהחברה נסחרת בתל אביב ולא בוול סטריט, שם לא אוהבים ריכוז כה גבוה של מניות בידי המייסדים.
1 צפייה בגלריה
מימין סמנכ”ל טכנולוגיות ב נאייקס דוד בן אבי והמנכ”ל יאיר נחמד
מימין סמנכ”ל טכנולוגיות ב נאייקס דוד בן אבי והמנכ”ל יאיר נחמד
סמנכ”ל טכנולוגיות בנאייקס, דוד בן אבי, והמנכ”ל יאיר נחמד
(צילום: ניר סלקמן)
ברבעון השני נאייקס כבר החלה להשתמש בכספי הגיוס וביצעה רכישה קטנה, של חברת WEEZMO, המאפשרת משלוח חשבוניות דיגיטליות לאחר ביצוע רכישה. בנוסף הגבירה נאייקס את ההשקעה בשיווק ומכירות כדי לנצל את הפריחה בתשלומים דיגיטליים. בנאייקס מציינים כי ההכנסות השנתיות של החברה צפויות להגיע ליותר מ-200 מיליון דולר בטווח הבינוני עד הארוך, אך לא מתחייבים על המועד. קצב צמיחה מואץ של 30% בטווח הבינוני ייתמך גם על ידי צמיחת לקוחות, חדירת שוק והמשך הרחבת הפלטפורמה של החברה. שיעור הרווח הגולמי בטווח הארוך צפוי להגיע ל-50%, באמצעות שילוב של מתן אפשרויות מימון למסופי מכירה חדשה והגדלת נתח ה-SAAS ועמלות הסליקה מתוך ההכנסות.