סגור
קור שולץ מנכ"ל חברת טבע תרופות 23.8.20
קאר שולץ מנכ"ל חברת טבע (צילום: אביגיל עוזי)

פרשנות
טבע תשלם 4.25 מיליארד דולר, אז מדוע המשקיעים כל כך מרוצים?

פרשת משככי הכאבים אינה עוד תביעה או תיק משפטי, אלא אירוע משנה חיים עבור החברות שהסתבכו בה. את ההסבר לשמחה אפשר לסכם בשתי מילים - חוסר ודאות

כיצד ניתן להסביר את שמחת המשקיעים לנוכח הודעתה של טבע על כך שהגיעה להסדר של 4.25 מיליארד דולר ליישוב חלקה בפרשת משככי הכאבים בארה"ב. אחרי הכל לא רק שמדובר בסכום עתק באופן אבסולוטי, אלא גם בהרבה יותר ממה שנקבע בהסדר הטנטטיבי שחתמה חברת הגנריקה הישראלית ב-2019. אבל ההסבר לשמחה הוא שתי מלים - חוסר וודאות. הגעתה של טבע להסדר אחד כולל ומקיף שיפטור אותה מהצורך לנהל דיונים משפטיים מתישים כמעט בכל מדינה בארה"ב בנפרד ולהשקיע בזה משאבים משמעותיים, לא רק כלכליים אלא גם ניהוליים, היא הגביע הקדוש. כמו כן, מדובר "רק" ב-3 מיליארד דולר במזומן והיתר באספקת תרופה בשם נרקן שהיא מייצרת ואשר מסייעת בהתמודדות עם השפעות התמכרות למשככי כאבים.
מעבר לכך, התשלום יתפרס על פני 13 שנה, כך שחברה כמו טבע שחרף החולשה שלה והיעדר הצמיחה, עדיין מייצרת תזרים מזומנים חופשי של כ-2 מיליארד דולר בשנה, בהחלט יכולה להתמודד עם העלות הזאת. ההסדר הכולל מסיר את עננת חוסר הוודאות שריחפה מעל טבע ומנעה מצד אחד מהמשקיעים לתת אמון במניית החברה ומן הצד השני מנעה גם מהנהלת טבע את האפשרות לצאת למהלכים משמעותיים בהיעדר אופק ברור. אתמול עם פרסום ההודעה על חתימת ההסדר מיד הודיע קור שולץ, מנכ"ל טבע כי החברה תפרסם היום את התוכנית האסטרטגית והפיננסית שלה לחמש השנים הקרובות.
פרשת משככי הכאבים אינה עוד תביעה או תיק משפטי, אלא אירוע משנה חיים עבור החברות שהסתבכו בה. כך למשל ענקית התרופות פרדו וגם מלינקרודט, אחת המתחרות של טבע בתחום הגנריקה, הגיעו למצב של בקשת הגנה מפני נושים בעקבות מעורבותן בפרשה. אנדו, חברת גנריקה נוספת שמתחרה בטבע, שוקלת גם היא לבקש הגנה מפני נושים בגלל חלקה בפרשת משככי הכאבים. בשנים האחרונות הושגו בארה"ב אלפי תביעות נגד מספר יצרניות תרופות, שורה של חברות הפצת תרופות ורשתות בתי מרקחת שמאשימות אותן בתרומה למותם של חצי מיליון אמריקאיים מאז 1999 בעקבות התמכרות למשככי כאבים. על פי הטענות של המשפחות של הנפטרים שמיוצגות על ידי פרקליטויות מחוזיות במדינות השונות בארה"ב חברות התרופות דחפו את משככי הכאבים לרופאים שרשמו את המרשמים ובתי המרקחת מכרו אותם, כאשר אף תחנה בשרשרת הזאת לא חידדה את סכנות ההתמכרות. התביעות הראשונות התחילו להתגלגל עוד ב-2014, אך העננה הזאת העיבה על טבע בחמש השנים האחרונות בעיקר.
טבע חייבת לבצע מהלכים משמעותיים כדי להציג למשקיעים מנועי צמיחה
המקרה הספציפי של טבע הוחמר על ידי מצבה העסקי המידרדר עם סיום ההגנה הפטנטית על הקופקסון שמיועד לטיפול בטרשת נפוצה ובעקבות מהלך הרכישה הכושל של חטיבת הגנריקה של אלרגן המתחרה ב-40 מיליארד דולר. חלק מהחברות הגדולות שנתבעו, כמו למשל ג'ונסון אנד ג'ונסון סגרו הסדר פשרה כבר לפני זמן רב משום שלא היה להן קושי לעמוד בסכומים גבוהים. ג'ונסון אנד ג'ונסון שילמה 26 מיליארד דולר במסגרת ההסדר. טבע, שסוחבת חוב שעדיין גבוה מ-20 מיליארד דולר מאז הרכישה, נקלעה למצב בעייתי יותר משום שלא יכלה להרשות לעצמה תשלום גבוה בהסדר וחתרה לשלם את עיקר הפיצוי באמצעות התרופה שהיא מייצרת. כך למשל, ב-2019 כבר סגרה על הסכם טנטטיבי בו התחייבה לספק את התרופה בהיקף של 23 מיליארד דולר ולשם רק 250 מיליון דולר במזומן. אלא שזמן קצר לאחר מכן פרצה הקורונה, המערכת המשפטית בארה"ב עברה לקצב עבודה איטי יותר וטבע נאלצה להגיע למצב בו היא מתגוננת בפני כל תביעה בנפרד במדינות השונות וסופגת קנסות נפרדים, תוך כדי תשלום גבוה גם על הייצוג המשפטי.
ההסדר הנוכחי, אף שיאלץ את טבע לשלם אבסולוטית סכום גבוה יותר, משחרר אותה לדרכה העסקית שגם היא אינה חלקה. טבע חייבת לבצע מהלכים משמעותיים כדי להציג למשקיעים מנועי צמיחה עתידיים והדרך לחזרה למעמדה כאחת החברות המובילות בשוק התרופות. דרך זו אבדה לה בשנים האחרונות, בהן הייתה שקועה בתסבוכות המשפטיות וליקקה את הפצעים מאז רכישת הענק שלא צלחה. רק מעכשיו, אם עוד נותרה בו סבלנות, יוכל גם קור שולץ, המנכ"ל שהובא לישראל מדנמרק ב-2017 כדי להחזיר את טבע לפסי הצמיחה, להראות מה הוא יודע לעשות במישור העסקי ולא רק במשפטי.