סגור
קור שולץ מנכ"ל חברת טבע תרופות 23.8.20
קור שולץ מנכ"ל חברת טבע (צילום: אביגיל עוזי)

הסדר של 4.3 מיליארד דולר לטבע בפרשת האופיואידים - המניה קפצה ב-17% במסחר המאוחר

לפי תנאי העסקה המקיפה החדשה, טבע תעביר את סכום הפיצוי לאורך 13 שנה - מתוכו עד 1.2 מיליארד דולר בתרופות שנועדות לסייע בהיפוך ההשפעה ממנת יתר; במקביל להודעה פרסמה טבע מוקדם מן הצפוי את תוצאות הרבעון השני שהיו טובות מהתחזיות; המנכ"ל שולץ: "כעת אנו בעמדה מצויינת לנצל הזדמנויות בשוק ולייצר צמיחה ארוכת טווח"

הסדר חדש ומקיף של טבע בפרשת משככי הכאבים בארה"ב (אופיואידים), בסכום כולל של 4.3 מיליארד דולר, במזומן ובתרופות. ההודעה על ההסדר הקפיצה את מניית טבע ב-17.4% במסחר המאוחר בניו יורק.
חברת התרופות הישראלית תשלם 3.05 מיליארד דולר במזומן ותספק תרופות ב-1.2 מיליארד דולר שמסייעות להיפוך ההשפעה ממנת יתר. כמו כן טבע תשלם 100 מיליון דולר נוספים במסגרת הסדר פיצויים עם שבטים של ילידים אמריקאיים.
מדובר אמנם בהיקף תשלומים גבוה יותר ממה שנקבע בהסדר הטנטטיבי שחתמה טבע עם הרשויות האמריקאיות, אך החשיבות המרכזית של ההסדר הוא בהסרת העננה המשפטית מעל החברה. התשלומים יתפרסו על פני 13 שנים.
קור שולץ, מנכ"ל טבע ציין עם פרסום הדברים: "אנו שמחים על הגעה להסדר עם הרשויות שמסיים את כל ההליכים המשפטיים היקרים ונספק בשיחת הוועידה ביום רביעי יעדים אסטרטגיים ופיננסיים מעודכנים של טבע עד 2027. כעת אנו בעמדה מצויינת לנצל הזדמנויות בשוק ולייצר צמיחה ארוכת טווח
בעקבות ההגעה להסדר, פירסמה טבע מוקם מהצפוי את הדוחות הכספיים שלה ועידכנה מספר הנחות בסיס בנוגע לביצועים הפיננסיים שלה. החברה רשמה הכנסות של 3.8 מיליארד דולר ברבעון השני שהיו גבוהות מהתחזיות, אך בשורת הרווח הפתיעה משמעותית לטובה עם רווח של 68 סנט למניה. פעילות החברה יצרה תזרים של 123 מיליון דולר ותזרים המזומנים החופשי הגיע ל-300 מיליון דולר.
עם זאת, טבע מנמיכה מעט את התחזית השנתית בעיקר כתוצאה מהכנסות נמוכות יותר מקופקסון שיעמדו על 700 מיליון דולר לעומת התחזית הקודמת ל-750 מיליון דולר. ההכנסות של טבע צפויות להיות כעת 15.6-15.0 מיליארד דולר, מעט פחות מהצפי המוקדם להכנסות של 16.0-15.4 מיליארד דולר. ואולם מבחינת המשקיעים, החשיבות העיקרית היא בוודאות שיוצר ההסדר ואשר מאפשר מעתה לחברת התרופות לבצע מהלכים עסקיים לעידוד הצמיחה.
המשוכה שעוד נותרה לטבע היא גבנת שהיא סוחבת מרכישת הפעילות הגנרית של אלרגן ב-2016. כדי שההסדר של טבע ייכנס לתוקף, חייבת גם אלרגן להגיע להסדר משלה
טבע ציינה בהודעה על ההסכם כי הוא אינו כולל הכרה באחריות החברה על מגיפת משככי הכאבים בארה"ב ושהיא "האינטרס העיקרי שלנו הוא לשים את הפרשה מאחורינו ולהתמקד בחולים שאנו משרתים מדי יום".
מדינת ניו יורק אינה חלק מההסדר והתביעה בפרשה עדיין מתנהלת – אף שגם נציגי התביעה וגם טבע עדכנו לאחרונה שהמגעים על עסקה נפרדת במדינה נמשכים. אם לא יושג הסכם התביעה שכבר מתנהלת בניו יורק תתקדם לשלבים הבאים.