סגור
ג'רום פאוול יו"ר פד בניין פדרל ריזרב
ג'רום פאוול, יו"ר הפד (צילום: בלומברג, Federal Reserve)

הפד ממשיך בכל הכוח: העלה את הריבית ב-0.75% - לרמה הגבוהה מאז 2008

מאז מרץ השנה ותוך שש החלטות ריבית בלבד זינקה הריבית בארה"ב מ-0.25% לשיעור של 4%; הבנק המרכזי רמז כי הוא עשוי להאט את קצב העלאות הריבית

הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, הקפיץ את הריבית ב-0.75% (75 נקודות בסיס) ל-4%, רמתה הגבוהה ביותר של הריבית בארה"ב מאז ינואר 2008. הבנק אותת על אפשרות לשינוי בצעדים המוניטריים שהוא נוקט כדי להילחם באינפלציה.
בתום ישיבה בת יומיים, החליטה ועדת השוק הפתוח של הבנק (FOMC), שמוביל היו"ר ג'רום פאוול, על העלאה חדה נוספת של הריבית, במטרה לבלום את האינפלציה הגואה.
להחלטה של הערב, שתאמה את ציפיות השוק, קדמו שלוש העלאות של 0.75% ולפניהן עוד שתי העלאות - הראשונה של 0.25% והשנייה של 0.5%. מדובר ברצף ההעלאות האגרסיבי ביותר של הבנק מאז שנות השמונים המוקדמות, בתקופה שגם בה זינקה האינפלציה בדומה לתקופה הנוכחית.
בהודעה שהתלוותה להחלטה כתבו בכירי הפד שהבנק ימשיך בהעלאות הריבית עד שהמדיניות תהיה "מגבילה מספיק כדי לחזור לאינפלציה של 2% לאורך זמן" והדגישו שהוועדה "קשובה מאד לסיכוני האינפלציה". לצד זאת, בפעם הראשונה כתבו בפד שיבחנו האם הקצב המהיר של העלאות הריבית יוצר פגיעה בכלכלה.
הבנק רמז על שינוי מדיניות קרוב, כשציין בהודעתו כי "יביא בחשבון את ההשפעה המצטברת של מדיניות ההידוק המוניטרי, את הזמן שלוקח למדיניות המוניטרית להשפיע על הפעילות הכלכלית והאינפלציה, וכמו כן התפתחויות כלכליות ופיננסיות".
כלכלנים מעריכים כי ייתכן שדברים אלה של הבנק המרכזי מצביעים על כך שכבר בדצמבר הוא יעלה את הריבית ב-0.5% "בלבד".
כעת ממתינים המשקיעים למסיבת העיתונאים שיכנס פאוול בשעה שמונה וחצי (שעון ישראל). בשוק מצפים לשמוע איתותים בנוגע למדיניות המוניטרית העתידית של הפד ומקווים שפאוול ירמוז בנוגע להקטנת העלאות הריבית הבאות.
החל ממרץ השנה, תוך שש החלטות ריבית קפצה הריבית בארה"ב ל-4% משיעור של 0.25% שבו הייתה במשך שנתיים, מאז מרץ 2020.
בסוף השבוע חזו בבנק ההשקעות גולדמן זאקס שהבנק המרכזי יעלה את שיעור הריבית ל-5% עד מרץ 2023, בעזרת העלאה של 0.75% היום, 0.5% בדצמבר ו-0.25% בפברואר ומרץ.
הפד מנסה להתמודד עם התחזקות האינפלציה, שהראתה בחודש שעבר התקררות קלה, אך בקצב נמוך מהציפיות - זאת למרות העלאות הריבית החדות של הפדרל ריזרב.
מדד המחירים לצרכן בארצות הברית טיפס בספטמבר ב-0.4%, בחישוב שנתי עלה המדד ב-8.2% לעומת ספטמבר 2021.
מדובר בירידה באינפלציה אחרי שבאוגוסט עמד קצב העלייה השנתי על 8.3%. עם זאת, בשוק ציפו להאטה משמעותית יותר עם עלייה חודשית של 0.2% ועלייה שנתית של 8.1%.