סגור

אלקטרה פאוור: חלום הצמיחה הסב בינתיים קריסה של 71%

חברת האנרגיה של האחים זלקינד אימצה ב־2022 אסטרטגיה חדשה, בהובלת המנכ"ל חן מלמד, והחליטה להיכנס לתחום אספקת החשמל. המיזם יצא לדרך רק השנה, אך המשקיעים עדיין סקפטיים ומניית אלקטרה פאוור צנחה כאמור ב־71% מאז המינוי של מלמד

שנה ראשונה של הפסד תחת הזלקינדים: לאחים זלקינד יש תוכניות גדולות ביחס לחברת האנרגיה שלהם אלקטרה פאוור, אולם בינתיים המשקיעים אינם רווים נחת. מאז שנכנס חן מלמד לתפקיד המנכ"ל באוגוסט 2022, מניית החברה צללה ב־71% לשווי שוק נוכחי של 379.5 מיליון שקל בלבד.
לשם השוואה, מדד ת"א־תשתיות אנרגיה, שבו היא כלולה, ירק בפרק הזמן הזה ב־11.8% בלבד, ומדד ת"א־125 נותר ללא שינוי. תשואת החסר העמוקה הופכת את אלקטרה פאוור לחברה־הבת (61%) של אלקו שבשליטת האחים זלקינד שהציגה את הביצועים החלשים ביותר מאז אוגוסט 2022, וכיום שווי השוק שלה הוא גם הנמוך מבין החברות הציבוריות־הבנות של אלקו.
אלקטרה פאוור היא גלגולה הנוכחי של סופרגז, שאותה רכשה אלקו מידי קבוצת עזריאלי בנובמבר 2019 תמורת כ־820 מיליון שקל. באותה העת נמסר מאלקו כי "אנו רואים פוטנציאל רב בתחום תחליפי האנרגיה, הנהנה מיציבות לטווח ארוך ומנאמנות לקוחות, ובכוונתנו לפעול כדי להרחיב זרוע פעילות זו ולהפוך אותה לאחד ממנועי הצמיחה של אלקו בשנים הקרובות". ובתחילה, הצמיחה נראתה מהירה מאוד. ביוני 2020, כשהחל גל ההנפקות הגדול בת"א אלקו הנפיקה את סופרגז לפי שווי של 962 מיליון שקל, תוך שהיא מגייסת מהציבור 270 מיליון שקל, והיא החלה להיסחר בשווי של 1.23 מיליארד שקל. זמן קצר לאחר ההנפקה שווי החברה טיפס עד לתקרה של כ־1.3 מיליארד שקל, ואז נעצר.
השינוי במיקוד העסקי
מגמת הירידה המשמעותית במניית החברה החלה עם המינוי של מלמד, שעזב את חברת האנרגיה הירוקה משק אנרגיה, והובא כדי לבצע בה רה־ארגון משמעותי ולשנות את המיקוד העסקי שלה בצורה דרמטית — ממיקוד בשוק הגפ"מ (גז לבישול ביתי) ושוק הגז הטבעי (אספקה לצרכנים קטנים) בלבד, למיקוד בשני אלו יחד עם כניסה לתחום אספקת החשמל, תוך יצירת סינרגיה בין התחומים, וזאת כדי להיות חברה קמעונאית גדולה בתחום האנרגיה.
נכון לימים אלו, שוק אספקת החשמל הולך ונעשה תחרותי, ובינתיים אלקטרה פאוור עוד לא קוטפת את פירות השינוי שעליו עמלה בשנה וחצי האחרונות. באלקטרה פאוור מדגישים שבמהלך 2023 החברה השקיעה מאמצים רבים בבנייה מחודשת של עצמה תוך התמקדות בשלושת תחומי הליבה — גפ"מ, גז טבעי ואספקת חשמל למשקי בית — ולהערכתה, כבר ברבעון הראשון השנה המשקיעים יוכלו לראות את התוצאות, שיהיו שונות לחלוטין.
מחיקה בפעילות הסולארית
ביום חמישי פרסמה אלקטרה פאוור את דו"חות הרבעון הרביעי של 2023 והשנה כולה, שבה הציגה הפסד של 72.1 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות, זאת לעומת רווח נקי של 14.6 מיליון שקל ב־2022. עיקר ההפסד, 44 מיליון שקל, נגרם ממחיקה חד־פעמית שבוצעה בשל מכירת הפעילות הסולארית של החברה, אולם גם בנטרולו, אלקטרה פאוור הציגה הפסד של 27.4 מיליון שקל מפעילות נמשכת, לעומת רווח של 13.8 מיליון שקל ב־2022. למעשה, 2023 היתה השנה הראשונה מאז שהחברה עברה לידי האחים זלקינד שהיא הציגה הפסד.

1 צפייה בגלריה
אינפו מניית אלקטרה פאוור מאבדת אנרגיה
אינפו מניית אלקטרה פאוור מאבדת אנרגיה
מניית אלקטרה פאוור מאבדת אנרגיה

ההכנסות של אלקטרה פאוור עמדו על 707.1 מיליון שקל, ירידה של 8.6% לעומת ההכנסות ב־2022 שהסתכמו ב־773.8 מיליון שקל. הירידה בהכנסות מיוחסת בעיקר למכירות פחותות במגזר הגפ"מ, בשל חורף 2023 שהיה חם יותר בהשוואה לשנה הקודמת. הרווח הגולמי ירד ב־11.5% ל־158 מיליון שקל, בין היתר בשל הירידה במחיר הנפט שתורמת לעלייה בהכנסות של פעילות הגז הטבעי ולשחיקה בהכנסות פעילות הגפ"מ, שהוא תוצר לוואי של הפקת נפט.
הוצאות המכירה והשיווק, והוצאות הנהלה וכלליות, זינקו בכ־20%, ויחד עם הוצאות המימון שנותרו יציבות, אלקטרה פאוור עברה להפסד. גם הרווח התפעולי־תזרימי (EBITDA) קרס ב־35% לעומת התקופה המקבילה, ל־75.5 מיליון שקל. המשקיעים לא נותרו אדישים לתוצאות ושלחו את מניית אלקטרה פאוור לנפילה של 5.5% ביום פרסום הדו"חות.
המיתוג מחדש של סופרגז
כאמור, מלמד הובא לאלקטרה פאוור כדי לשנות את פניה. במהלך 2022 אימצה החברה תוכנית אסטרטגית שכללה מיתוג מחדש, שבמסגרתה שינתה את השם מסופרגז לאלקטרה פאוור. במסגרת התוכנית, החליטה החברה להתמקד בתחום שיווק ואספקת אנרגיה וחשמל. כלומר, מכירת גפ"מ, גז טבעי וחשמל, תוך יצירת סינרגיה מקסימלית בין התחומים. לשם כך היה עליה לצמצם את הנוכחות שלה בשוק האנרגיה הסולארית ולבצע מהלכים שיאפשרו לה כניסה לשוק אספקת החשמל.
ביולי 2023 הכניסה אלקטרה פאוור משקיעים לחברת האנרגיה הסולארית האמריקאית BRP שבה החזיקה באותה העת 30%. הקבוצה הסכימה להזרים לחברה עד 100 מיליון דולר לפי שווי של כ־200 מיליון דולר, פי 2.5 מהשווי שלפיו נכנסה אלקטרה פאוור להשקעה בה באוגוסט 2021, וכך החלק של אלקטרה פאוור דולל ל־20% בלבד. כמו כן, בתחילת 2024 חתמה אלקטרה פאוור על עסקה למכירת פעילות ייזום האנרגיה הסולארית שלה בישראל לטראלייט שבשליטת מנורה מבטחים.
בונה על לקוחות הגפ"מ
בתחילת השנה הקימה אלקטרה פאוור מיזם משותף עם חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט, שבמסגרתו יספקו השתיים יחד חשמל ללקוחות פרטיים. אלקטרה פאוור מחזיקה ב־65% ממניות המיזם ואנלייט ב־35%. בנוסף, אלקטרה פאוור חתמה על הסכמים לרכישת חשמל מחברות אנרגיה מתחדשת אחרות, בהן אנרג'יקס ופריים אנרג'י. השאיפה של אלקטרה פאוור היא לנסות להביא כמה שיותר מ־400 אלף הלקוחות שרוכשים ממנה גפ"מ וגז טבעי לידי כך שירכשו ממנה גם חשמל, במקום מחברת החשמל או ממתחרות אחרות שפועלות בשוק.
בתחילת 2024 נכנסה לתוקף תוכנית "אסדרת השוק" שמאפשרת ליצרני החשמל הפרטיים, המתחרים של חברת החשמל, למכור את החשמל ישירות למספקים פרטיים, כמו אלקטרה פאוור, ולא דרך חברת ניהול המערכת הממשלתית — נגה. הדבר הגדיל את הכדאיות הכלכלית של מיזמים כמו המיזם של אלקטרה פאוור ואנלייט, שמוכרים חשמל ישירות לצרכנים באמצעות מונים חכמים. אולם לאחרונה הממשלה מקדמת תוכנית שלפיה החל מיולי ניתן יהיה לעשות זאת גם בלי מונה חכם — המכשול המרכזי עד כה, שכן חברת החשמל, שאחראית על התקנת המונים, גררה רגליים והתקנתם יכולה לארוך חודשים רבים.
המתחרות לוטשות עיניים
אספקת חשמל לצרכנים ביתיים היא שוק שמוערך בכ־10 מיליארד שקל בשנה, ואלקטרה פאוור בונה על להיות שחקן דומיננטי בו, מה שאמור להיות מתורגם לתוצאות כספיות משופרות, שכן פעילות אספקת החשמל שלה החלה רק השנה ובמהלך 2023 לא סיפקה הכנסות משמעותיות, דבר שדרוש כדי להוות מגזר נפרד בדו"חות חברה ציבורית.
לאלקטרה פאוור מחכה לא מעט תחרות, שכן עוד גופים לוטשים עיניים לכסף הגדול שהשוק מגלגל. כך, משק אנרגיה וסלקום הקימו מיזם משותף, וגם פאוורג'ן ובזק. פאוורג'ן היא החברה־הבת של קרן ג'נריישן קפיטל, שמאגדת בתוכה את חברות האנרגיה שלה. באלקטרה פאוור משוכנעים שהשנה הקרובה תהיה שנת מפנה ושהמיקוד העסקי החדש שלה יתחיל להניב פירות משמעותיים. אבל היא עלולה להיתקל בתחרות עזה שתשבש לה את התוכניות.
מאלקטרה פאוור נמסר כי "אלקטרה פאוור פועלת לטווחים ארוכים. שנת 2023 הוקדשה לאימוץ אסטרטגיה חדשה ולבניית תשתית שתאפשר לחברה מעבר לרווחיות ולשגשוג. במהלך 2023 בוצע תהליך התייעלות שכלל סגירה של סניפי החברה ומעבר למוקד שירות לקוחות מאוחד, פיטורי התייעלות משמעותיים ומהלכים דרמטיים לשיפור השירות. החברה הכפילה את פעילותה בתחום הגז הטבעי, ובתחום אספקת החשמל למשקי בית היא מיצבה עצמה כשחקן מוביל. פעולות אלה יעבירו את החברה לרווחיות כבר בקרוב".