סגור

עוד חברת BVI מסתבכת: חשבונות הבנק של קלקן קפיטל ובעל השליטה התערבבו

חברת הנדל"ן האמריקאית שנרשמה באיי הבתולה וגייסה אג"ח בתל אביב גילתה כי הכנסות והוצאות שלה הועברו דרך חשבונו של בעל השליטה הטורקי, ועל קיומה של הלוואה שלא דווחה. בעל השליטה מעוניין לפרוע את יתרת האג"ח, ודירוג החברה הורד

חברת הנדל"ן האמריקאית קלקן קפיטל (Kalkan Capital) מדווחת על ממצאים בעייתיים בניהולה, מעוניינת לפרוע את יתרת האג"ח וסופגת הורדת דירוג.
קלקן קפיטל פועלת בתחום הנדל"ן למגורים ביוסטון ובסביבתה שבטקסס ארה"ב, ורשומה באיי הבתולה הבריטיים (BVI). בנובמבר 2022 היא הנפיקה אג"ח בתמורה ל-145 מיליון שקל (ותמורה נוספת של 14 מיליון בהרחבה שביצעה ביוני).
לפי דיווח החברה, חל ערבוב בין חשבונות הבנק שלה ובין אלו של בעל השליטה בה, ד"ר פרחן קלקן (Fercan Kalkan) הטורקי, באופן בו חלק מהכנסותיה, בהיקף של כ-30 מיליון דולר, וחלק מהוצאותיה, בהיקף של כ-25 מיליון דולר, הועברו באמצעות חשבונותיו של בעל השליטה. כתוצאה מכך, נוצרה לו יתרת חובה כלפיה של 4.7 מיליון דולר.
בעל השליטה דיווח לחברה כי "לא נעשה בכספים שהופקדו בחשבונותיו שימוש לצרכים אישיים אלא לצרכי החברה ונכסיה בלבד" - והשיב לה 3 מיליון דולר, כך שנותר לו חוב כלפיה של כ-1.7 מיליון דולר. במקביל, לחברה חוב כלפיו של 5.2 מיליון דולר שאותם העניק לה בעבר כהלוואת בעלים.
מעבר לכך, החברה גם גילתה אודות קיומה של הלוואה שנלקחה במרץ 2022, עוד טרם הנפקת האג"ח בתל אביב, על ידי אחת מחברות הבת שמחזיקה בנכס של החברה בסך 8 מיליון דולר, ונפרעה באוקטובר האחרון באמצעות גורם מממן של החברה.
המשקיעים לא התרגשו מהדיווחים על אי הסדרים, וסדרת האג"ח, ששוויה עומד כיום על 152 מיליון שקל ומובטחת בשני נכסים מניבים של החברה, סיימה את יום המסחר בעלייה של 2%, כשהתשואה ברוטו לפדיון שלה עומדת על 9.3%. ייתכן שתגובתם הושפעה מהודעתו של ד"ר קלקן כי הוא מקיים מו"מ מתקדם עם גוף מממן בארה"ב על מנת לבצע פדיון מוקדם מלא וסופי של יתרת האג"ח וכי זה צפוי להיות מושלם בימים הקרובים.
1 צפייה בגלריה
ד"ר פרחן קלקן
ד"ר פרחן קלקן
ד"ר פרחן קלקן
(צילום: לינקדאין)
במקביל לדיווחי החברה, הודיעה חברת הדירוג מידרוג על הורדת דירוגה של החברה בדרגה אחת מ-A3 ל-Baa1. במידרוג הסבירו את המהלך בליקויים בממשל התאגידי בחברה, במדיניות פיננסית חלשה של החברה וניהול נזילות חלש שלה. במסגרת זאת ציינו הלוואה שהחברה נטלה ברבעון הרביעי בסך של 18 מיליון דולר ובריבית של 17% לשנה, שהגורם המממן אותה זכאי לקדימות בתזרים מחמישה נכסים שלה על פני מחזיקי האג"ח, לצד הלוואות בסך של 152 מיליון דולר שמועד פרעונן עבר אך החברה טרם הסדירה מימון חליפי להן.
קלקן קפיטל מחזיקה ב-21 נכסי מגורים מניבים להשכרה מסוג מולטי-פמילי שבהם כ-8,700 דירות, בעיקר בשכונות מצוקה ופשע בעיר יוסטון ובסביבתה.
טרם ההנפקה ציפתה קלקן לגייס בת"א תמורתה 350 מיליון שקל אך נאלצה כאמור להסתפק ב-145 מיליון שקל, בריבית שנתית קבועה של 7.85% ומועד פירעונה נקבע לסוף נובמבר 2025. תמורת ההנפקה יועדה בעיקר לפירעון חובות קיימים על נכסי החברה והלוואות שלבעל השליטה היו ערבויות אישיות עליהן.
במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה NOI (הכנסות תפעוליות נטו) של 38 מיליון דולר, לעומת 33 מיליון בתקופה המקבילה ב-2022. אך ה-FFO (תזרים המזומנים מפעילות ריאלית) ירד מ-12.7 מיליון דולר ל-7.7 מיליון, בעיקר בשל עלייה בהוצאות הריבית. עלויות המימון עלו בהתאם מ-22 מיליון דולר ל-32 מיליון. כתוצאה מכך ומשיערוכים שליליים של 11 מיליון דולר, רשמה החברה בינואר-ספטמבר הפסד של 3.9 מיליון דולר.
חברות BVI הן חברות שמאוגדות באיי הבתולה הבריטיים שלתוכן מוזרמים נכסים והן מקבלות עליהן את הדין הישראלי ומגייסות כאן איגרות חוב. טרנד הנפקות ה-BVI החל ב-2008 ותפס תאוצה במהלך העשור שלאחר מכן עד ל-2019. מספר החברות הזרות שגייסו חוב כך הגיע ליותר מ-30 והן גייסו למעלה מ-30 מיליארד שקל. המודל ידע לא מעט מורדות שהובילו לעצירת ההנפקות, בין השאר בעקבות קריסתן של החברות אול-יר, סטארווד וברוקלנד. בשנה החולפת נקלעו מספר חברות נוספות לקשיים בהן הרץ פרופרטיס, דלשה קפיטל, דה זראסאי ונובל אסטס, וחלקן החלו במגעים מול מחזיקי האג"ח להסדרי חוב.