סגור
מימין ויקטור שמריך עידו נויברגר
מימין: מייסדי ומנכ"לי ווליו בייס ויקטור שמריך ועידו נויברגר (צילומים: תומר יעקובסון)

בלעדי
קבוצת ווליו בייס מגייסת מיליארד שקל לקרן השקעות חדשה

ויקטור שמריך ועידו נויברגר מייעדים את VBF לרכישת נתחי מניות גדולים בשוק הסחיר. השותפים בקבוצה, נתן חץ ודודי ורטהיים, צפויים להשקיע בקרן. בראש הוועדה המייעצת לקרן יעמוד פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר

קבוצת ווליו בייס, המספקת שירותים פיננסיים בשוק ההון, יוצאת במהלך חריג ומקימה קרן השקעות (פרייבט אקוויטי). ל"כלכליסט" נודע כי הקבוצה, בהובלת המנכ"לים ויקטור שמריך ועידו נויברגר, מגייסת עד מיליארד שקל לקרן חדשה שתיקרא ווליו בייס פאנד (VBF). בקרן מועמדים להשקיע, בין היתר, בעלי המניות של ווליו בייס, ובהם מייסד ומנכ"ל אלוני חץ נתן חץ, הבעלים של קוקה קולה ישראל דודי ורטהיים, בעלי הון נוספים, וגם בתי השקעות וגופים מוסדיים קטנים.
הקרן מייעדת את השקעותיה לשוק הסחיר, כלומר רכישת נתחי מניות בחברות בורסאיות, ומדובר בנתחים משמעותיים בגודלם. ווליו בייס כבר ביצעה השקעות כאלה, באמצעות כספי הקבוצה. ביולי 2021 היא רכשה כמיליון מניות של לודן, העוסקת בשירותי הנדסה, ב־10.5 שקל למניה ובהשקעה של 10 מיליון שקל. היום המניה נסחרת ב־13.8 שקל — כלומר תשואה של 30% בשנה וחצי. השקעה נוספת היתה במניית פריון בפוזיציה של 20% לפני הפריצה הגדולה שלה בשנתיים האחרונות, ובמחירים חד־ספרתיים. ההשקעה, שהכפילה את עצמה פי כמה, חולקה בין כמה גורמים, ובהם מיליארדר בריטי ובית ההשקעות מור.
עסקאות ישנות יותר, שהובילו נויברגר ושמריך, היו רכישת השליטה בחברת אחזקות התוכנה משוב ב־1996, שנמכרה ב־1999 לפורמולה מערכות; עסקת ואלור (2007), שבמסגרתה רכשה ווליו בייס כ־45% והובילה אותה לאקזיט, שבו נמכרה למנטור גרפיקס; ב־2010 רכשה ווליו בייס 10% ממגה אור של צחי נחמיאס, והיא גם זו שהובילה את רכישת השליטה בחברת התחבורה דן.
מהמצגת של VBF למשקיעים עולה כי הקרן "תתמקד באיתור חברות ישראליות בעלות מודל עסקי מוכח, הנסחרות בתמחור חסר משמעותי". מודל הקרן מכוון לחברות מבוססות עם הכנסות ופוטנציאל השבחת שווי משמעותי.
המודל הוא סוג של יצור כלאיים בין קרן גידור לבין קרן השקעות קלאסית. בקרן גידור המשקיע יכול למשוך את ההון שהפקיד בנקודות זמן שונות, ובקרן השקעות הוא מתחייב להעביר סכום ספיציפי לאורך זמן, בהתאם לקריאת מנהלי הקרן לכסף, לאחר זיהוי עסקה והשקעה בחברה, לרוב פרטית. הקרן של ווליו בייס תקבל התחייבות מהמשקיעים, וגם היא תקרא לכסף, אבל המשקיע לא יוכל למשוך את ההפקדה במצבים של משבר גלובלי, למשל, אלא יחויב להשאיר את השקעתו עד להחלטת מנהלי הקרן על מימוש. העיתוי להקמת הקרן נבחר בעקבות המשבר בשווקים והריבית הגבוהה.
VBF צפויה להיות קרן אקטיביסטית, למנות דירקטור מטעמה בחברות שבהן היא רוכשת מניות, ולנסות לעבוד בתיאום עם בעל השליטה. מטרת הקרן היא לייעץ ולסייע בהתפתחות החברה, בשיתוף עם ההנהלה, תוך ליווי צמוד בשוק ההון, שם נחשבים שמריך ונויברגר לשחקנים ותיקים בעלי קשרים וניסיון מוכח.
בראש הוועדה המייעצת לקרן יעמוד הפרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל, ולצידו פרופ' עידו אהרוני. שלושה שותפים נוספים בקרן יהיו טל יעקובי, לשעבר שותף בקרן שמרוק, שהצטרף לקרן כשותף מנהל; והשותפים יאיר אפרתי, ראש ווליו בייס מיזוגים; ואוריאל גורן מייסד גאר קפיטל, שמייצגת בארץ גופי השקעה זרים.
שמריך ונויברגר הקימו את ווליו בייס ב־2013, אחרי שמכרו את חלקם בדש־איפקס, בית השקעות שנהפך למיטב דש. מיטב (בשמו הנוכחי) הוא בעל מניות בווליו בייס, שמובילה את גיוסי ההון של בית ההשקעות. לווליו בייס יש גם פעילות חיתום משמעותית ובנקאות השקעות.