סגור
הלוואות P2P

רשות שוק ההון נחלצת לעזרה: תאפשר לחברות ה־P2P לרכוש הלוואות מלקוחות

בעקבות עליית הריבית שמקשה על תחום האשראי הצרכני החליטה הרשות לספק לקרנות הקלות במטרה לאפשר למשקיעים נזילות נאותה. מעתה תאפשר הרשות לחברות שמפעילות פלטפורמות P2P לרכוש בעצמן הלוואות מעמיתים כדי להגדיל את הנזילות שלהן



על רקע עליית הריבית שמעיבה על תחום האשראי הצרכני, קרנות האשראי הצרכני בין עמיתים (P2P), והפלטפורמות עצמן, החליטה רשות שוק ההון, הרגולטור של התחום, לספק הקלות לפלטפורמות ה־P2P, וזאת במטרה לאפשר למשקיעים נזילות נאותה.
מעתה הרשות תאפשר לחברות שמפעילות פלטפורמות P2P לרכוש בעצמן את ההלוואות מהעמיתים, ובכך להגדיל את הנזילות שלהן. לפי חוזר שפרסמה הרשות בסוף מרץ, הדבר "יאפשר לאזן בצורה טובה יותר בין ההיצע ובין הביקוש לאשראי באמצעות המערכת, באופן שיביא למיצוי אופטימלי של אפיק פעילות זה, וכפועל יוצא צפוי להביא להרחבת מקורות האשראי במשק".
חברות ה־P2P הבולטות בישראל הן טריא, בלנדר ו־BTB. בחודשים האחרונים, על רקע עליית הריבית, התגברו הבקשות לפדיונות מצד משקיעים בחלק מהחברות בענף. הקצב המוגבר הקשה על הפלטפורמות לעמוד בביקושים, וכך נוצר צוואר בקבוק שיצר היעדר נזילות, מה שלא מאפשר לפלטפורמות להחזיר את הכספים. על רקע זה נפגשו בחודשים האחרונים בכירי החברות עם הרשות על מנת שהיא תאפשר להן להזריק נזילות לתוך המערכת.
עד כה הרשות סירבה לאפשר לפלטפורמות לרכוש בעצמן את ההלוואות שאותן הן מתווכות, וזאת בשל חשש לניגוד אינטרסים. כלומר, שהפלטפורמות ירכשו את ההלוואות הטובות, שאין חשש לכשל פירעון ביחס אליהן, בעוד העמיתים ימשיכו להחזיק בהלוואות המסוכנות. כעת הרשות תאפשר לפלטפורמות לרכוש חלק מההלוואות, מה שעשוי להוות פתרון למצוקת הנזילות, ובלבד שהדבר לא יעשה על חשבון העמיתים.