תוכנית ארגון מחדש בסטארבקס: יותר מ-100 סניפים ייסגרו ו-900 עובדים יפוטרו
רשת בתי הקפה הכריזה על תוכנית התייעלות בהיקף מיליארד דולר, הכוללת סגירת סניפים והאטה בפתיחת סניפים חדשים. המהלך מגיע על רקע ירידה במכירות במשך שישה רבעונים רצופים ותחרות גוברת בשוק האמריקאי
סטארבקס הודיעה על תוכנית התייעלות מקיפה בהיקף של מיליארד דולר, שבמסגרתה ייסגרו יותר מ־100 סניפים בצפון אמריקה ויפוטרו כ־900 עובדים שאינם מועסקים ישירות בבתי הקפה. מדובר בצעד משמעותי נוסף באסטרטגיית "Back to Starbucks" של המנכ"ל בריאן ניקול, שנכנס לתפקידו בשנה שעברה ומנסה לבלום את ההידרדרות במכירות.
על פי הדיווח שהגישה החברה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), מספר הסניפים המנוהלים ישירות על ידי סטארבקס בצפון אמריקה יקטן בכ־1% בשנת הכספים 2025. נכון לסוף יוני 2025 הפעילה החברה יותר מ־11,400 סניפים באזור.
החברה מעריכה כי 90% מעלויות ההתייעלות ייוחסו לפעילות בצפון אמריקה, לרבות כ־150 מיליון דולר בהוצאות פרישה של עובדים ועוד כ־850 מיליון דולר בהוצאות הקשורות לסגירת סניפים. חלק ניכר מההוצאות יירשם כבר בשנת הכספים הקרובה.
סטארבקס מתמודדת בתקופה האחרונה עם ירידה במכירות בחנויות זהות במשך שישה רבעונים רצופים - תוצאה של תחרות גוברת מצד רשתות קפה מתחרות וצרכנים שהפכו רגישים יותר למחירים. "הצעדים הללו נועדו לחזק את מה שעובד ולהתמקד במה שחשוב ללקוחות ולשותפים שלנו", כתב ניקול במכתב לעובדים. "אני מאמין שהם חיוניים לבניית סטארבקס חזקה ועמידה יותר, שתעמיק את השפעתה ותיצור הזדמנויות חדשות".
המהלך הנוכחי מגיע לאחר סבב פיטורים קודם שבוצע בתחילת השנה, במסגרתו פוטרו 1,100 עובדים במטה החברה. בסוף 2024 העסיקה סטארבקס כ־16 אלף עובדים מחוץ לסניפים. במקביל לפיטורים, הודיעה החברה כי בריסטות מסניפים שייסגרו יועברו לסניפים סמוכים או יקבלו פיצויי פרישה. איגוד העובדים Starbucks Workers United, המייצג כ־12 אלף בריסטות ביותר מ־650 סניפים, הודיע כי ינהל משא ומתן מול ההנהלה על ההשלכות בכל סניף שייסגר.
ניקול, שבעבר הוביל תפקידי ניהול בכירים בצ'יפוטלה וב־Yum Brands, כבר ביצע מהלכים נוספים לשינוי התרבות הארגונית, בהם חזרה לעבודה מהמשרד ארבעה ימים בשבוע ומינוי הנהלה בכירה חדשה. ביולי האחרון אף הכריזה סטארבקס על השקעת שיא של יותר מ־500 מיליון דולר בשעות עבודה ובשיפור סטנדרטים תפעוליים במסגרת תוכנית "Green Apron Service".
למרות ההודעה הדרמטית, מניית סטארבקס נותרה יציבה במסחר המוקדם, אך מאז תחילת השנה איבדה יותר מ־7% מערכה – עדות לאתגרים שמולם ניצבת רשת הקפה הגדולה בעולם.






























