סגור
מפעל אבן קיסר
מפעל אבן קיסר (נמרוד גליקמן)

בלעדי
אחרי 73 שנה: מפעל אבן קיסר בשדות ים ייסגר, 120 עובדיו יפוטרו

לכלכליסט נודע כי ההחלטה על סגירת המפעל התקבלה לאחרונה בידי ההנהלה בראשות המנכ"ל יוסף שירן; החברה בקונפליקטים עם המשרד לאיכות הסביבה בשל מיקום המפעל סמוך לקיסריה ובלב איזור מיושב, כשמדובר בתעשיה בעלת סיכונים בריאותיים

חברת אבן קיסר, שנסחרת בנאסד"ק בשווי של 162 מיליון דולר, סוגרת את המפעל של החברה בקיבוץ שדות ים. 120 העובדים במפעל יפוטרו.
לכלכליסט נודע כי החלטה על כך התקבלה לאחרונה בידי ההנהלה בראשות המנכ"ל יוסף שירן שחזר בחודש מרץ האחרון לנהל את החברה אחרי שעזב ב-2016. קודם לכן שימש שירן במשך שבע וחצי שנים כמנכ"ל החברה.
המפעל וקם למעשה ב-1950 יחד עם הקיבוץ תחת השם מרצפות שדות ים ששונה ב-1987 לאבן קיסר. הוא אחד הסמלים של קיבוץ שדות ים, מהבולטים בתנועה הקיבוצים.
החברה הגיעה לקונפליקטים עם המשרד לאיכות הסביבה בשל מיקומו של המפעל סמוך לקיסריה ובלב איזור מיושב, כשמדובר בתעשיה בעלת סיכונים בריאותיים. בנוסף, לוחות הקוורץ שייצרה החברה בשדות ים, זוכים לביקושים שפוחתים עם השנים. אבן קיסר מפעילה מפעל נוסף באיזור התעשיה בר לב בצפון, והפעילות בו תישאר.
בסוף 2022 פיטרה החברה 200 עובדים, 10% מכח העבודה שלה אז, על רקע ההפסדים הגדולים שלה. רוב המפוטרים היו בארה"ב, השוק העיקרי שלה. הפיטורים מגיעים עתה אל הבית, קיבוץ שדות ים. החברה נסחרה בעבר בשווי של מיליארד דולר ועתה נסחרת כאמור בשווי של 162 מיליון דולר בלבד על רקע התחרות הגוברת מסין.
יוסף שירן שמונה לתפקיד רק לפני חודשיים אמר כי "מדובר בהחלטה שאינה קלה עבורנו, אולם אנו מאמינים שזהו צעד הכרחי לייעול הייצור של אבן קיסר והפיכתו לגמיש יותר ולצמצום ההוצאות שלנו. מפעל שדות-ים הוא המפעל הוותיק ביותר שלנו ולפיכך מציב שורה של אתגרים בכל הנוגע לעמידה בדרישות הרגולציה המקומית ולצרכים העתידיים של הלקוחות שלנו. מתקני היצור המתקדמים הנוספים שלנו, בשילוב ייצור באמצעות OEM, מספקים לחברה מקורות ייצור נאותים ואת הגמישות הנדרשת לשרת את לקוחותינו בצורה היעילה ביותר".
סגירת המפעל היא חלק מתכנית רה-ארגון שאבן קיסר פרסמה לפני שעה קלה, ובה אישרה כי המפעל יסגר. עלות התכנית תעמוד על 15-25 מיליון דולר. עלויות הסגירה כוללות הפרשה בשל הסכם השכירות של המפעל בשדות ים עליו החברה חתומה, ושהחברה מתכוונת להשכיר בשכירות משנה.
החברה הודיעה על הפחתת שכר וולונטרית של חברי ההנהלה בשיעור של 10%, עד אשר החברה תגיע לרווחיות משמעותית.
אבן קיסר דיווחה על ירדה של 8.9% בהכנסות ברבעון הראשון ל-150.6 מיליון דולר לעומת 170.4 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2022. לדברי החברה הירידה נבעה מירידה בכמויות המכירה בקיזוז עליית מחירי המוצרים. הירידה המשמעותית יותר היא של שיעור הרווח הגולמי שירד מ-25.3% מסך ההכנסות ברבעון הראשון של 2022 ל-19.7% מההכנסות ברבעון הראשון של 2023.
החברה סיימה את הרבעון הראשון של 2023 עם הפסד תפעולי בסך כ-5.9 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של כ-7 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2022. את הרבעון הראשון סיימה אבן קיסר בהפסד נקי המיוחס לבעלי המניות של 3.8 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של כ-6.2 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2022. תזרים המזומנים היה חיובי, 7.9 מיליון דולר ברבעון, לעומת תזרים מזומנים שלילי של 23.3 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2022. בקופת החברה היו בסוף הרבעון 51.7 מיליון דולר וחוב של 18.4 מיליון דולר.