סגור
 יהונתן כהן בעל השליטה בגיבוי חברת אשראי חוץ-בנקאי
יהונתן כהן בעל השליטה בגיבוי (צילום: אייל יצהר)

מחיר הסקנדל: הבנקים מנתקים לגיבוי את החמצן הפיננסי

בנק הפועלים ביטל מסגרת אשראי של 50 מיליון שקל שהעניק לחברת האשראי החוץ־בנקאי אחרי פרסום טיוטת הדו"ח שמצא חשד לניפוח מתוכנן של תיק האשראי. דיסקונט הקפיא את קו האשראי, מזרחי טפחות העלה את הריבית ובלאומי שוקלים את צעדיהם

הבנקים מנתקים את חברת האשראי החוץ־בנקאי גיבוי מבלוני החמצן שלה על רקע השערורייה שבמרכזה היא עומדת. בנק הפועלים הודיע ליו"ר החברה ובעל השליטה (62.8%) יהונתן כהן כי הוא מבטל את מסגרת האשראי שאותה העמיד לחברה בהיקף של 50 מיליון שקל, מתוכם 30 מיליון שקל כמסגרת מחייבת, כלומר מסגרת שכבר שולמה עליה עמלת הקצאה.
ההסכם בין בנק הפועלים לגיבוי, בהובלת המנכ"ל דוד טל, נחתם בתחילת אפריל, כאשר שיעור הריבית השנתית עמד על כמעט 4%. מסגרת האשראי של הפועלים היתה אמורה להפוך אותו לספק המסגרת השנייה בגודלה לגיבוי, אחרי בנק לאומי, והכנסות הבנק מההסכם אמורות היו לעמוד על 2 מיליון שקל בשנה.
במסגרת ההסכם דרש בנק הפועלים התחייבות אישית מכהן כי זה לא יפעל לשנות את השליטה בחברה ללא הסכמת הבנק וכי כל הלוואה שיעניק כהן לחברה תהווה הלוואה נחותה לעומת החוב לבנק. הפועלים דרש גם כי ההון העצמי של גיבוי לא יפחת מ־20% מהאשראי או מ־25 מיליון שקל. בסביבת גיבוי אומרים כי "נציגי בנק הפועלים, כמו בנקים אחרים, קוראים עיתונים בימים אלו ולכן חישבו את צעדיהם מחדש", אולם מוסיפים, כי בשל כך שגיבוי עדיין לא ניצלה את המסגרת שהוענקה לה על ידי הבנק, אין לביטול אפקט תזרימי.
גיבוי מעניקה אשראי לעסקים קטנים תמורת ניכיון צ'קים. לחברה שלושה סניפים, בתל אביב, כפר סבא ובסמוך לקיבוץ מזרע. ביטול הקצאת האשראי של הפועלים נעשה יממה לאחר הגשת טיוטת הדו"ח הפנימי של גיבוי, שבחן את תיק האשראי של סניף מזרע בניהולו של אייל רוזן. כפי שנחשף ב"כלכליסט", הדו"ח הראה כי מהנתונים הכספיים של הסניף הצפוני, "עולה תמונה עגומה שלפיה חל גידול חד באשראי שניתן ללקוחות בעייתיים, דבר שיביא לדעתי המקצועית למחיקת חובות של עשרות מיליוני שקלים מתיק האשראי של החברה. אין מדובר בטעות בשיקול דעת של רוזן במתן אשראי נקודתי או בסיבוך לא צפוי, אלא בתהליך סדור ומובנה שנועד לדעתי המקצועית, להגדיל את תיק האשראי ללא כל קשר לאיכותו, תוך גלגול חובות וביצוע פעולות חריגות תוך התעלמות מרמת הסיכון והאפשרות להיווצרות חובות אבודים בתיקים אלו".
על פי טיוטת הדו"ח, במסגרת הפעילות השוטפת, מנהלי האשראי של הסניף הצפוני, רוזן ויורם אליאב, פנו לגורמים שונים בצפון הארץ והציעו להם אשראי במיליוני שקלים שהיו מובטחים בצ'קים בלבד, ללא הוכחת כיסוי כלשהי, ומתוך ידיעה כי אשראי זה לא יוחזר. על פי הדו"ח, כאשר הגיע העת להשיב את האשראי, נפתחו כרטיסי לווים מחדש למפגרים בתשלום, כדי שלא לחשוף את האשראי האבוד ש"גולגל" במערכת. כך הצליחו מנהלי סניף מזרע להגדיל את תיק האשראי שלהם מ־94 מיליון שקל בסוף 2020 ל־181 מיליון שקל בסוף יוני והיווה 60% מתיק האשראי הכולל של גיבוי.
"הרצת האשראי" התגלתה לגיבוי לראשונה בסוף יוני ומבדיקה ראשונית עלה כי החוב האבוד בסניף עומד על 14 מיליון שקל, וגורלם של 24 מיליון שקל נוספים לוט בערפל. אולם טיוטת הדו"ח רומזת כי מדובר בסכום ראשוני בלבד שאמור לצמוח בהמשך ויהווה את רובו של ההון העצמי של החברה שעמד על 90 מיליון שקל בסוף מרץ. תיק האשראי הכולל של גיבוי עומד על 400 מיליון שקל, לעומת 192 מיליון שקל בסוף 2020. נכון לסוף 2021 לגיבוי יש קווי אשראי של 247 מיליון שקל משלושה בנקים - לאומי, דיסקונט ומזרחי טפחות. גיבוי ניצלה, נכון לחודש יולי, 182 מיליון שקל ממסגרות אלו, 157 מיליון שקל מלאומי, 15 מיליון שקל מדיסקונט ו־10 מיליון שקל ממזרחי טפחות. הריבית הממוצעת על אשראי זה עמדה על 2.6%, נמוכה מזו שהציע הפועלים.
בתחילת יולי נציגי דיסקונט ומזרחי טפחות נפגשו עם נציגי גיבוי ואיימו לסגור את כל מסגרות האשראי של החברה. בתום הפגישות הוסכם בין הצדדים כי גיבוי לא תנצל את האשראי של הבנקים שנמצא אצלה ועדיין לא הועבר ללקוחות, והמסגרת תקטן על ידי פירעון של תיק האשראי, כלומר כל הלוואה שנפרעת בגיבוי תעבור ישירות לבנקים. המסגרת של מזרחי טפחות עמדה באותם ימים על 15 מיליון שקל ושל דיסקונט עמדה על 10 מיליון שקל. בין מזרחי טפחות לגיבוי אף הוסכם כי החברה תשלם 2.5% ריבית על אותה המסגרת.
מה יעלה בגורלם של 157 מיליון שקל של בנק לאומי שהועברו לגיבוי, אם החוב האבוד של גיבוי יעלה על הונה העצמי? גיבוי והבנק נמצאים בימים אלו במשא ומתן לתנאים חדשים. מעבר לכך גייסה גיבוי מהציבור 140 מיליון שקל בשתי סדרות, אג"ח א', שמועד פירעונה בדצמבר הקרוב שנסחרת בתשואה לפדיון של 147% וסדרה ב', שנושאת חוב של 127 מיליון שקל ואמורה להיפדות בדצמבר 2023, שנסחרת היום בתשואת זבל של 31% על רקע החשש שהחברה לא תוכל לשרת את חובה כלפיהן.
כהן רכש את גיבוי אחזקות ביוני 2021 תמורת יותר מ־40 מיליון שקל, והרכישה כללה את אחזקות האחים פרדו אריאל ואביטל פרדו, מייסדי פאגאיה, ואת שטרי ההון של גיבוי. רכישת המניות נעשתה במחיר שנמוך ב־35% משוויין בעת חתימה על ההסכם. אולם היום חלקו של כהן (62.8%) נאמד ב־15 מיליון שקל בלבד, כך שעל הנייר הוא מופסד ביותר מ־25 מיליון שקל והיד עוד נטויה.